topbanner_sfdk_dagpenge1.png

Julehilsen fra Pia Olsen Dyhr

SF ønsker alle en glædelig jul. Hør Pia Olsen Dyhr fortælle om SF vil kæmpe for i 2015.

Pia Olsen Dyhr

I julen 1982 fik min far og jeg besøg af præsten, som havde en julepakke med. Vi fik både flæskesteg, rødkål og slik til julen - og samtidig fortalte han mig om kirkens kor, som jeg efterfølgende søgte optagelse i, og som har betydet meget for resten af mit liv. Så i disse dage går jeg rundt og håber på at alle får den julehjælp de har brug for - og er taknemmelig for den julehjælp vi fik!

Anerkend Palæstina nu!

Sverige, Storbritannien, Frankrig. Det er blot nogle af de lande, som har anerkendt Palæstina som stat. SF vil have Danmark til at gøre det samme, men regeringen tøver. Det selvom international anerkendelse er et vigtigt element i kampen for en fredsløsning. Hvad venter vi på?

Uligheden truer vores velfærd

6000 års arbejde eller 70.000 månedsløninger. Så meget svarer en formue på 2 milliarder til for en almindelig sygeplejeske. For første gang er Danmarks rigeste 100 mennesker alle sammen milliardærer. Og mens de rige bliver rigere, får resten af danskerne en stadigt mindre del af samfundskagen. Udviklingen truer med at gøre Danmark til et mere opdelt og ulige samfund.

infografik_ulighed.jpg
Ringere velfærd kan være prisen

Forståelsen for andres menneskers liv og hverdag er afgørende for sammenhængskraften i samfundet. Hvis dine venner og naboer alle tjener det samme som dig, går i det samme tøj, tager på de samme ferier og kører i den samme bil, så bliver kendskabet til dem, der ikke gør, helt automatisk mindre. Det svækker sammenhængskraften – og det påvirker især de ressourcesvage.

"Styrken i den skandinaviske model er viljen til at investere i mennesker. Men den er også under pres, for hvis man lever i forskellige virkeligheder, så bliver viljen mindre. Så en mindre sammenhængskraft kan faktisk få konkret betydning for den politik, vi fører på velfærdsområdet", siger Lars Andersen.

Direktør i Tænketanken Cevea, Kristian Weise, er enig i, at uligheden på sigt udgør en trussel mod vores velstandsniveau:

"Hvis eliten og dem med den politiske indflydelse identificerer sig mindre med dem, som bliver ramt af for eksempel arbejdsløshed, så er der risiko for, at man begynder at slække på hjælpen til dem, som har brug for det", siger han.

"Især hvis store dele af befolkningen begynder at tro på, at arbejdsløshed er selvforskyldt. Så ligger det lige for, at der bliver slækket på for eksempel dagpenge og kontanthjælp", forklarer Kristian Weise.

Farvel til en dansk kerneværdi?

Både han og Lars Andersen betoner, at de ikke vil male fanden på væggen. Danmark har ikke amerikanske ulighedstilstande om ti år.
"Men hvis vi ignorerer udviklingen, kommer vi til at miste nogle af vores kendetegn. Den særegne danske model, den kan blive forhistorie", siger Kristian Weise.

Det frygter Pia Olsen Dyhr også: "Lighed har heldigvis i årtier været en dansk kerneværdi og noget, vi har brystet os af. Men der er ingen garanti for, at det også vil være sådan i fremtiden. Når vi ved, hvor store konsekvenser det kan få for den enkelte og velfærdssamfundet, må vi tage det seriøst. Det gælder også på Christiansborg. Vores velfærdssamfund bygger på lighed, så vi må fra politisk side gøre, hvad vi kan, for at stoppe den negative udvikling", siger Pia Olsen Dyhr.

Mere end socialpolitik

Det arbejde skal ske på et oplyst grundlag. Derfor har SF i efteråret foreslået en udredning af uligheden i Danmark. Et ekspertudvalg skal komme med kvalificerede analyser af, hvordan uligheden ser ud på forskellige områder. Og så skal udvalget komme med forslag til politiske indsatser, som kan skabe mere lighed.

"Hvis vi skal bekæmpe uligheden, skal vi vide mere om, hvordan den helt praktisk kommer til udtryk i dagligdagen. Vi skal ikke kun snakke om økonomi og penge, men også om boliger, sundhed og uddannelse. Det er hér, uligheden virkelig rammer, og hér, at den kan forebygges", siger Pia Olsen Dyhr.

Og så skal analyserne naturligvis suppleres af handling, understreger hun.

"Derfor har vi i SF kæmpet for en løsning på dagpengeproblemet og en styrkelse af skoler og daginstitutioner, så alle – også de mindre velstillede familier – reelt får lige muligheder. Ulighed påvirker os alle, og derfor må og skal vi gøre mere, så næste generation af danskere også kommer til at leve i et af verdens mest lige samfund."

Gymnasiet skal også være for mønsterbrydere

Ikke alle skal gå i gymnasiet. Men ingen unge må møde en lukket dør, hvis de har viljen til at tage en uddannelse. Derfor siger SF klart nej til høje karakterkrav. I stedet skal de kommende forhandlinger om fremtidens gymnasium handle om at gøre mere for mønsterbryderne.

folkeskole.jpg

I denne uge kom regeringen med sit udspil til et eftersyn af landets gymnasier. Regeringen lægger bl.a. op til, at eleverne skal have flere timer i matematik, og at der skal være færre, men mere målrettede studieretninger. Det bakker SF op om, og vi er overordnet set positive over for regeringens udspil – selv om der er mangler.

Nej til karakter-mur

Et centralt punkt i gymnasie-debatten har været adgangskravet, og det er helt essentielt for SF, at karakterkravet ikke bliver højere end 2 – hvilket også er kravet på erhvervsuddannelserne.

Højrefløjen vil have et adgangskrav på 7 i dansk og matematik, men det er helt hen i vejret, mener SF’s ungdomsuddannelsesordfører Trine Pertou Mach.

”Et så højt karaktersnit er helt grotesk og direkte usympatisk. Gymnasiet skal ikke kun være for eliten og akademikernes børn. Det er selvfølgelig ikke alle, der skal i gymnasiet, men alle skal have lige muligheder. Intet ungt menneske, der har viljen til at lære og til at tage en uddannelse, skal møde en lukket dør,” siger Trine Pertou Mach.

Løftestang

Derfor vil hun i de kommende forhandlinger have stort fokus på at forbedre forholdene for de unge mønsterbrydere, der kommer fra hjem, hvor uddannelse ikke er en selvfølge.

”Gymnasiet skal også løfte en social opgave. Det gør lærere og skoler også i dag, men vi skal gøre mere for, at de unge, som kommer fra uddannelsesfremmede hjem, også kan få en studenterhue. Vi skal sikre mere lektiehjælp og skabe endnu bedre trivsel, da det mindsker frafaldet. Gymnasiet skal have plads til alle, uanset baggrund,” siger Trine Pertou Mach.

SF ønsker desuden at fastholde almendannelsen og at sikre, at gymnasiet ikke blot skal være et forkontor til universitetsuddannelserne. Gymnasierne uddanner også til de korte og mellemlange uddannelser, og det skal reformen også tage højde for.

Özlem Sara Cekic

@cekicozlem
19. december 2014     Kl. 08.59

Sanne gøre rent bl.a på SFs gang.Har bagt muffins til os.Hvert eneste dag,bliver vi mødt m smil og venlighed #dkpol http://t.co/gOJnX7QNMs

Lisbeth Bech Poulsen

@LisbethBPoulsen
19. december 2014     Kl. 11.38

Så fik jeg og skatteyderne en tidlig julegave- ambitiøs #skattely aftale landet. Udbudsregler, fairtax-mærke og gens. om ejere. Glad! #dkpol

Pia Olsen Dyhr

@PiaOlsen
20. december 2014     Kl. 12.57

To blade m lidt forskellige læserskare - men du vil høre lidt mere om SF og mig i begge :-) http://t.co/uUnMKtdI5T

"Det er en omvendt Robin Hood, som sheriffen fra Viborg foreslår her. Det er virkelig konservativ fordelingspolitik, der vil skabe mere ulighed, og blive til gavn for de rigeste", siger Jonas Dahl om konservatives skatteudspil.