Beskat de største aktieindkomster og hjælp flygtninge i nærområderne

Flygtninge i nærområdet kan ikke leve af tomme ord - der er brug for flere penge! Socialdemokraterne taler meget om at hjælpe nærområderne, men har nu flere gange afvist at svare på, om der skal bruges flere penge på ulandsbistanden. Der er brug for mere handling – mindre snak.

Pia

Nærområde-kortet er blevet et populært kort at trække, når man skal tale om løsninger på flygtningekrisen. Desværre vil hverken Venstre eller socialdemokraterne skaffe de penge, der er nødvendige for, at vi kan prioritere nærområderne.

Det har ellers været selvsamme nærområder man har henvist til, når man er blevet beskyldt for at stramme skruen for meget med forslaget om at konfiskere flygtninges smykker og forringe deres mulighed for familiesammenføring. For dem skulle man selvfølgelig opprioritere, har det lydt fra begge partier.

Der er bare ikke rigtig sket noget. Tværtimod har de blå partier skåret ulandsbistandens ned til 0,7 procent af BNI. Det er ikke ligefrem det man kalder for en opprioritering

Venstre ved man jo notorisk ikke, hvor man har, når det handler om ulandsbistand. Men jeg forstår ikke, hvorfor socialdemokraterne ikke kan svare på, om ulandsbistanden skal op igen, når man igen får magten.

Hvad mener Socialdemokraterne egentlig?

Jeg tror der er stort behov for, at vi her i Danmark udviser markant lederskab og investerer i verdens fattigste – og ikke mindst i de nærområder, som bliver talt så meget for. Desværre er virkeligheden at nabolandene til Syrien er ved at bryde sammen under det voldsomme flygtningepres, vi ser i øjeblikket.

Der er akut brug for flere midler til medicin, mad, undervisning, og nødhjælpsmandskab. I sidste måned meddelte FN, at de på verdens plan manglede 100 milliarder kroner – blandt andet til drift af flygtningelejre. Da FN’s Fødevareprogram sidste år halverede madrationeringerne i flere flygtningelejre betød det, at mange mennesker sultede og til sidste besluttede sig for at flygte mod Europa.

Platformen brænder allerede – så der er ikke tid til mere snak – vi bliver nødt til at gå forrest i Europa, så vi kan styrke hjælpen til nærområderne.

Lad os indføre en midlertidig skat på de største aktieindkomster og bruge pengene i nærområderne. Lige nu er der en skærende kontrast mellem de mange udtalelser om at give mere hjælp til nærområderne, og så viljen til at afsætte de penge som er nødvendige. Danmark skal gå forrest og presse de resterende EU lande til at gøre det samme.

Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre – men det kræver altså at vi bruger mere handling – og færre tomme ord.

Overgrebene i Køln skyldes et forstokket kvindesyn, som skal bekæmpes

Nogle indvandrere fra arabiske lande tager et forstokket kvindesyn med fra deres hjemland.

køln_640.jpg

Over 500 kvinder har nu anmeldt overgreb nytårsaften i Køln. Kvinder er blevet krænket og voldtaget på den mest skræmmende måde en aften, hvor de blot var ude for at holde nytårsfest.

Det er så modbydeligt, og det skræmmer mig. Det efterlader ikke kun de pågældende kvinder med ar på krop og sjæl. Det skaber utryghed for alle kvinder – også herhjemme.

SF er imod vold og overgreb mod kvinder i alle dens grumme former og anerkender, at den desværre findes alle steder i vores samfund og begås af mennesker fra alle kulturer. Men jeg mener, at vi er ude på et vildspor, når vi ikke taler om den kulturelt betingede sexisme ved overgrebene i Køln.

Der er god grund til at tro, at overgrebene i Køln skyldes et kvindesyn, der ligger meget langt fra det herskende i Danmark, og det er en udfordring, vi må se i øjnene. Ikke bortforklare eller undskylde.

Der er jo ikke noget nyt i, at nogle indvandrere fra arabiske lande tager et forstokket kvindesyn med fra deres hjemland. I nogle indvandrermiljøer i Danmark er kvinder underlagt stor social kontrol. Vi ser, at piger ikke må gå til fester, at de ikke selv må vælge, hvem de vil være kærester med. Vi ser sågar, at piger, der lever frit, bliver set på som for danske. Det er heldigvis ikke det generelle billede, men det findes, og vi kan ikke bekæmpe det, hvis vi ikke ser det i øjnene uden at vige blikket.

Betyder det, at alle mænd med arabisk baggrund har et forstokket kvindesyn? NEJ! Betyder det, at vi skal spændes for højrefløjens vogn og bruge overgrebene i Køln til at skabe racisme og undlade at hjælpe flygtninge? NEJ for pokker!

Det betyder til gengæld, at vi bliver nødt til at anerkende, at de pågældende mænd fra Køln og nogle af de mennesker, som flygter til Danmark i de her år, ikke har det samme syn på kvinder eller for den sags skyld homoseksuelle, som de fleste danskere har. Det betyder ikke, at der ikke også findes danske mænd, der er sexister. (Og det er jo helt til grin, når mænd på den ekstreme højrefløj pludselig springer ud i hobetal som feminister. Lad os håbe, at de også vil bekæmpe sexisme, når afsenderen er en pæredansk mand). Men det betyder, at der er en kulturkløft, som vi skal anerkende, hvis vi skal forhindre, at nogen af vores nye medborgere importerer et kvindesyn, der ikke hører hjemme i et frit og demokratisk samfund.

Vi har en stor og vigtig opgave i at bekæmpe det forstokkede kvindesyn, der allerede findes flere steder i Danmark, og når vi i disse år modtager flere indvandrere fra arabiske lande, så bliver den opgave endnu større og vigtigere. Det bliver vi nødt til at være åbne og ærlige omkring. Det er ikke en religionskrig, som nogen vil gøre det til. Det handler ikke om hudfarve, som andre hævder. Det handler om to kulturer og kvindesyn, som mødes og skaber udfordringer, som skal håndteres.

Kvinders ret til at gå frit på gaden, til at tage til koncert, til nytårsfest, til at arbejde, til at vælge kærester – ja, i det hele taget til at vælge sit eget liv, er ikke til forhandling. Punktum!

KLODEN er træt af at vente. På politikere, der skal gøre noget ved klimakrisen. Men KLODEN er også rørt over alle jer, som hver dag kæmper for klimaet.

Vores velfærdssamfund skal være endnu stærkere

En tryg hverdag for vores børn, en stærk folkeskole med plads til alle og et sundhedvæsen i verdensklasse er nogle af grundpillerne i et trygt og godt samfund. Derfor skal vi styrke vores velfærdssamfund.

COLOURBOX1731182.jpg

Velfærdsstaten er unik for Danmark og fundamentet for vores stærke demokrati og fællesskab. Det skal vi værne om. SF vil kæmpe for en stærk offentlig sektor, hvor der er råd til at pleje vores ældre og passe vores børn ordentligt, og hvor ingen udelukkes af fællesskabet. Vi skal blive endnu bedre til at forebygge sociale problemer og skabe større social mobilitet og lighed.

Vi arbejder for en retfærdig skattepolitik, og skyr ingen midler for at bekæmpe skattely, sort arbejde og social dumping, der undergraver det danske system. Og så mener vi i SF, at alle har krav på en god bolig. Derfor arbejder vi for at styrke ikke mindst det almene boligbyggeri og på at få ventelisterne ned på studie- og ældreboliger.