Fremtidens Landbrug: Frontløbere i Klimakampen

Hos SF drømmer vi om et europæisk-landbrug, der virkelig tager ansvar og hjælper os med at bekæmpe klimaændringerne. Vores mål? Et landbrug, der skærer kraftigt ned på de skadelige drivhusgasser og passer bedre på vores jord og vand. Vi vil have, at bæredygtighed skal være det nye normal – hvor rent vand, frugtbar jord og et rigt dyreliv er standarden.

Vi siger det ligeud: Landbrugsstøtten skal ændres, så den belønner dem, der passer på vores planet. Det betyder farvel til forurenet drikkevand og rovdrift på naturens ressourcer. Vi vil have, at landbrugsstøtten går til de grønne løsninger, der både beskytter klimaet og giver naturen et rigere liv

Kort fortalt ser SF et fremtidigt landbrug, der er grønt, bæredygtigt, og som er en del af kampen for et bedre klima. Vi er på mission efter at sikre, at fremtidens mad bliver produceret på en måde, der er god for os alle og skånsom mod vores klode.

Det handler om at udvikle og ikke afvikle. Vi har brug for et landbrug, der producerer mindre kød og mere grønt. Udleder mindre CO2 og bruger mindre sprøjtegift. Det skal ske i hele Europa og ikke kun i Danmark.”

Kira Marie Peter-Hansen