PRAKTIKANTER TIL POLITIK ELLER KOMMUNIKATION

Synes du, at politik, kommunikation og lovgivningsarbejde er toppen? Så er det måske noget for dig at blive praktikant i SF’s folketingsgruppe. Du kan enten søge praktik hos et folketingsmedlem eller i vores kommunikations- og kampagneteam.

Dagligdagen foregår i politikkens hjerte på Christiansborg, hvor du får indblik i forskellige politikområder, forhandlinger og politiske processer.

Vi har en hektisk hverdag, hvor der ofte er mange bolde i luften. Vi forventer derfor, at du kan bevare overblikket, når der er travlt, men vi giver dig også mulighed for at byde ind med egne forslag til politikudvikling og kampagner, ligesom du kan præge dit arbejde, så du opnår de kompetencer, du ønsker, under praktikken. Vi lægger stor vægt på din motivation og engagement i forhold til de opslåede stillinger. Til gengæld tilbyder vi en arbejdsplads, hvor der ikke er langt fra idé til handling og hvor du får stort ansvar. Det er ikke et krav, at du tidligere har arbejdet partipolitisk, så længe du har mod på en stejl læringskurve.

Vi lægger vægt på, at du har politisk drive og engagement. Du er god til at skrive, researche på internettet, og besvare mangeartede henvendelser fra borgere, pressen m.fl. Du har desuden en grundlæggende forståelse for politik og kommunikation. Du forventes have en hurtig og sikker hånd, når det kommer til skriftlige produkter og du kan både arbejde selvstændigt og efter instruktion, afhængigt af, hvad der er brug for den enkelte dag.

POLITISK PRAKTIKANT

Som praktikant for et Folketingsmedlem skal du især bidrage til rådgivning, mødeforberedelse og kommunikation af SF’s politik. Du vil være en del af det lovforberedende arbejde og skal skrive notater, debatindlæg, pressemeddelelser og anden skriftlig kommunikation. Skriv gerne hvilke politiske områder du interesserer dig mest for i ansøgningen. Vi forventer, at du har en stærk interesse og forståelse for det politiske arbejde og er en dygtig formidler.

KOMMUNIKATIONSPRAKTIKANT

Som praktikant i vores kommunikations- og kampagneteam kan du enten have hovedfokus på digital og visuel kommunikation eller på kampagneorganisering. Vi forventer at du har en grundlæggende interesse og forståelse for arbejdet med kampagne og kommunikation og er klar til at lære mere.

ANSØGNING OG YDERLIGERE OPLYSNINGER

Du vil som praktikant tage aktivt del i at anvende og udvikle dine kompetencer. Derfor vil du løbende få faglig feedback på dit arbejde. I SF lægger vi vægt på, at du som praktikant er studerende og ser praktikforløbet som en naturlig del af din uddannelse. Det er derfor et krav, at du kan få merit for tiden i SF’s Folketingsgruppe. Praktikken begynder i august 2019 og løber typisk frem til slutningen af januar 2020. I begyndelsen af perioden vil der være et kort introforløb med indføring i de praktiske og politiske processer. Praktikken er ulønnet, men der er mulighed for, at der kan ydes en økonomisk erkendtlighed på op til 3000 kr om måneden for indsatsen under praktikopholdet.

Send en kortfattet ansøgning samt CV til sf@sf.dk. Ansøgninger behandles løbende.
For yderligere information er du velkommen til at kontakte sekretariatsleder Jens Andersen på tlf 3337 4487.

Praktikant hos Margrete Auken i Bruxelles

Kunne du tænke dig at opleve Europa-Parlamentet indefra, arbejde med politik, lovgivning og kommunikation, samt få et netværk af ligesindede i løbet af et udfordrende og socialt halvt år i Bruxelles? Så er det muligvis dig, Margrete Auken søger som akademisk praktikant fra d. 1. september 2019 – 31. januar 2020.

Som praktikant hos Margrete Auken får du
  • Erfaring med konkrete politikområder, interessevaretagelse, politisk kommunikation samt produktion af indhold til sociale medier
  • Stort indblik i arbejdsgangen i Parlamentet, både i Bruxelles og i Strasbourg, samt i EU’s andre institutioner
  • Mulighed for at bruge viden og redskaber fra dit studie i konkret politisk arbejde
Arbejdsopgaver som praktikant

Som kollega på kontoret får du dine egne ansvarsområder. Da udvalgene først fordeles efter valget, ved vi ikke for hvad, men du skal have lyst til at deltage i møder, samt assistere Margrete med udarbejdelse af rapporter, ændringsforslag og talepunkter. Du vil få egne ansvarsområder, som du vil skulle varetage selvstændigt i sparring med og med vejledning fra de politiske rådgivere.

Derudover samarbejder kontoret om pressearbejde og udarbejdelse af nyhedsbrev, hjemmeside, sociale medier, osv.

Du vil desuden hjælpe til med alle andre opgaver, herunder planlægning og gennemførelse af seminarer, høringer samt administrativt arbejde såsom gennemgang af post og e-mails.

Om den rette kandidat
  • Du har kendskab til EU’s institutioner og lyst til at lære mere
  • Du har interesse for, og gerne erfaring med, Margretes politikområder, særligt er kendskab til Palæstina en fordel
  • Du har erfaring med organisationsarbejde eller politisk arbejde
  • Du har erfaring med politisk research
  • Du har lyst til at prøve kræfter med pressearbejde
  • Du har gode sprogkundskaber, både dansk og engelsk
  • Du er ikke medlem af et andet parti

Vigtigst af alt er dog, at du har lyst til at samarbejde og indgå i et socialt arbejdsmiljø.

Eventuelle spørgsmål kan stilles til rådgiver Anton Svane Olesen på mail anton.olesen@europarl.europa.eu eller telefon +32 484678520.

Ansøgning, CV og eventuelle udtalelser sendes til samme e-mail adresse. Samtaler vil blive afholdt i København. Ansøgningsfrist: 15. marts 2019.