Retten til at tro – eller ikke at tro

SF ønsker et samfund, der på den ene side accepterer og respekterer religiøs forskellighed og på den anden side en stat, hvor religion aldrig står over demokratiske beslutninger og rettigheder. Og hvor den enkelte borgers ukrænkelighed står over religiøse hensyn og idéer, som eventuelt måtte udtrykkes og praktiseres af forskellige trossamfund.

Vi lever i et mangfoldigt samfund, hvor nogle er religiøse, mens andre slet ikke er. Derfor ønsker SF, at alle anerkendte trossamfund ligestilles med Folkekirken i forhold til rettigheder og pligter, så der stilles samme krav til alle. En række administrative funktioner bør varetages af kommunerne fremfor af kirken, herunder navneændringer, fødselsattester osv. Det giver ikke mening, at man i et samfund med mange religioner, og hvor mange borgere ikke er religiøse, skal forbi kirken for den slags.

SF var forrest i kampen for indførelse af registreret partnerskab i 1989 for homoseksuelle – og det samme var tilfældet da Folketinget i 2012 vedtog den nye lov, der giver homoseksuelle ret til at blive gift på traditionel vis.

Mange unges liv – ikke mindst i stærkt religiøse miljøer – bliver ofte begrænset af social kontrol og forældede opfattelser om ære og kønsroller. For at regulere dette har SF været med til at præcisere kravene for at blive godkendt som vielsesmyndighed, så forkynderne har viden om dansk familieret og frihedstraditioner og også været med til at lovfæste kravet om decorum for forkyndere, så de f.eks. ikke må medvirke til giftermål med mindreårige eller tvangsægteskaber.

Er du enig?
Er du enig med SF?

JA

Det er vi glade for!

Vil du være med til at gøre vores fælles visioner til virkelighed? Så meld dig ind i SF i dag og vær med til at gøre Danmark grønnere og mere socialt.

Nej

Men du er alligevel nysgerrig?

Måske er der mere vi er enige om, end du tror. Eller måske vil du bare gerne følge med i vores politik? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev!