Bedre og billigere offentlig transport

Den offentlige transport er afgørende for, at vi kan gøre en forskel for miljøet og samtidig håndtere problemerne med trængsel på vejene.

SF arbejder for bedre, hurtigere og mere rettidige tog og busser, hvor langt de fleste skal være elektriske. Timemodellen skal sikre sammenhæng på tværs af landet og rejsetider på 1 time i tog mellem hver af de store byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og Herning. Andre byer skal have gode og hurtige tilslutninger til hovedstrækningerne. Og så skal der investeres i flere effektive og miljøvenlige letbaner, blandt andet mellem Gladsaxe og Nørrebro Station i København og flere etaper i blandt andet Aarhus.

Skift fossilbilerne ud med grønne elbiler

Der er brug for en markant omlægning af bilparken. Det helt store problem er diesel og benzinbiler, som er store klimasyndere.  Elbiler skal være markant billigere, og det skal være med til at sikre, at vi i 2030 kan indstille salget af benzin- og dieselbiler. Hvis det skal lykkes, skal afgifterne på elbiler ned med det samme. Det er tvingende nødvendigt, hvis vi skal have udfaset benzin og dieselbiler. SF foreslår at sløjfe regeringens absurde skattelettelser på fossilbiler og bruge pengene på at indføre en afgiftslettelse på elbiler med det samme.

SF ønsker en markant grøn omlægning af beskatningen på personbiler, så benzin og dieselbiler, bortset fra de allermest energieffektive, bliver omkring 25.000 kroner dyrere, og elbiler bliver billigere. SF foreslår et tilskud på 50.000 kroner ved køb af en elbil.

Samtidig haster det at gøre op med både trængsel og forurening i de store byer. De store byer skal være dieselfri senest i 2025, og bykommunerne skal med det samme have fri mulighed for at indføre skærpede miljøzoner. Desuden skal vi sørge for, at alle biler, som det offentlige ejer eller bruger, bliver elektriske. Personbiler skal lægges om til el i 2019-2023, mens tunge køretøjer skal skiftes ud i takt med, at der indgås nye kontrakter.

Færre biler og mindre forurening

I årevis er der kommet flere og flere biler på vejene. Mere trængsel og mere forurening. Vi har brug for at bremse væksten i bilismen. Derfor foreslår SF at indføre roadpricing, som afpasses efter, hvor meget trængsel der er. Afgiften vil være nul eller tæt på nul for personbiler på veje på landet, hvor der ikke er meget trafik, men høj i byerne og på befærdede veje. Taksterne skal være højest i myldretiden.

Roadpricing vil sikre mindre trængsel på vejene og være til gavn for klimaet, men det skal også være med at til at lukke det hul i statskassen, som forventes at opstå, når der kommer mange flere elbiler med lavere afgifter på vejene.

Den teknologiske udvikling betyder, at det er muligt at få en chip ind i hver enkelt bil, som gør, at man uden store daglige gener kan indføre roadpricing, der tager højde for, hvor bilen kører og trængslen på vejene, men også bilens brændstofstype og effektivitet. Det vil altså ikke være nødvendigt med et utal af betalingsanlæg for at indføre et system, der kan være effektivt og brugervenligt.

Flere cykler for bedre sundhed og renere miljø

SF arbejder for at fremme cyklismen overalt i Danmark. Når vi lader bilen stå og tager cyklen, er det både sundt og forureningsfrit. Derfor skal det selvfølgelig også bakkes op politisk. SF ønsker, at der afsættes statslige støttepuljer til cykelprojekter i hele landet. Det kan eksempelvis være supercykelstier eller cykelbyer, som eksempelvis Odense har haft succes med.

Jeg meldte mig ind i SF fordi jeg ikke syntes der blev gjort nok for at bekæmpe klimaforandringerne. SF er det parti, der tager den grønne politik alvorligt og rent faktisk gør noget ved det.

Ask
SF Amager

Er du enig?
Er du enig med SF?

JA

Det er vi glade for!

Vil du være med til at gøre vores fælles visioner til virkelighed? Så meld dig ind i SF i dag og vær med til at gøre Danmark grønnere og mere socialt.

Nej

Men du er alligevel nysgerrig?

Måske er der mere vi er enige om, end du tror. Eller måske vil du bare gerne følge med i vores politik? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev!