SF vil bekæmpe fattigdom med lov

22-04-2024

Hvis færre børns opvækst i fremtiden skal være præget af økonomiske bekymringer, såsom om der er råd til at få mad på bordet eller gaver til klassekammeraternes fødselsdag, er der brug for politisk handling og en bindende lov.

Derfor er SF, Enhedslisten og Alternativet gået sammen om et beslutningsforslag; en fattigdomslov. Den skal forpligte et flertal på at nedbringe antallet af danskere, som lever i økonomisk armod og de følgekonsekvenser, der medfølger.

Forslaget skal med inspiration i klimaloven sætte retningen – og efter ikrafttræden skal der igangsættes initiativer og tiltag.

For SF’s beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge, burde en bindende fattigdomslov være en selvfølge at kunne støtte:

”Økonomiske bekymringer hører ikke barndommen til. Børnefattigdom risikerer at forplante sig langt ind i livet. Og når næsten 50.000 børn i et land som Danmark vokser op i fattigdom, så er der brug for politisk handling. Derfor fremsætter vi det her forslag, der skal forpligte regeringen til at bekæmpe fattigdom”

Forslaget indeholder også flere konkrete elementer. Der er tale om en officiel fattigdomsgrænse og oprettelse af et fattigdomsråd – samt en målsætning om at halvere antallet af fattige danskere.

Regeringen vil endvidere pålægges at fremlægge en konkret handleplan i bekæmpelsen af børnefattigdom.

31 organisationer, herunder Kirkens Korshær, Mødrehjælpen og Red Barnet har været ude at bakke op om fattigdomsloven. I et indlæg i Altinget skriver de:

Det er ikke acceptabelt, at familier og især børn lever i fattigdom eller vokser op uden for fællesskabet i et af verdens rigeste lande. Det kan et nyt forslag om en dansk fattigdomslov være med til at rette op på.

En analyse fra AE-rådet viser, at 47.000 børn vokser op i fattigdom, hvor der ikke er råd til at dyrke fritidsaktiviteter, tre måltider om dagen eller fejre højtider som jul