Sammen står vi stærkere

Vi lever i en tid, hvor udemokratiske regimer begår krigsforbrydelser og spreder misinformation. Vi lever i en tid, hvor vi igen kan risikere, at Trump indtager Det Hvide Hus og bliver førstemand i USA. Hvor Putin tror, han skal genrejse Sovjetunionen som en ny supermagt. Hvor Iran udgør en stadig mere aggressiv kraft i Mellemøsten. Og hvor Nordkorea forsøger at spille med musklerne og lege med deres krigslegetøj. Derfor er det altafgørende, at Europa holder sammen.

Europa er et stærkt fællesskab
Danmark er et lille land, men står vi sammen med vores europæiske naboer, i et solidt fællesskab, står vi meget stærkere. Der er behov for at vise den øvrige verden, at Europa holder sammen – at Europa er et stærkt fællesskab, der kæmper for en fri verden båret af menneskerettigheder, frihed og international lov og ret. SF mener, at EU’s forsvarspolitik skal have særligt fokus på at sikre stabilitet og fred i EU’s nabolande. EU er grundlæggende et fredsprojekt, og det skal også fremover være fundamentet for EU’s udenrigspolitik.

Europæisk uafhængighed
Sammen skal vi europæere styrke cybersikkerhed og fælles forsvar af kritisk infrastruktur i Europa. Vi har brug for europæisk uafhængighed inden for energi, sundhed, transport, fødevarer, forsvarsmateriel og digitalisering. Derudover skal vi sikre, at særligt de afrikanske lande qua unionen har et reelt alternativ til deres samarbejde med Kina og Rusland.

”Det er godt 2 år siden, Rusland foretog et brutalt overfald på Ukraine. Det er i svære tider, vi skal stå sammen i et forsvar for vores fælles værdier: Demokrati, frihed, retsstat og menneskerettigheder. Alt det modsatte af det Putins regime står for.”

Villy Søvndal