NYT UDSPIL OM ARBEJDSTID: NÅR DU GRIBER ANDRE, SÅ GRIBER VI DIG

09-03-2024

Der kommer en tid, hvor familien har brug for vores fulde opmærksomhed. Det kræver nemlig et særligt nærvær, hvis vores børn har problemer i skolen eller vores partner/forældre bliver ramt af alvorlig sygdom. Det er på tidspunkter som disse, at vores velfærdssamfund skal træde til.

Med ca. 3 millioner på arbejdsmarkedet vil et sådant scenarie højest sandsynligt på et eller andet tidspunkt også ramme dig.

“Livet er ikke lineært. Vi bliver alle sammen ramt af små eller store kriser. Vi foreslår, at vi indretter arbejdsmarkedet, så vi kan gribe hinanden, når vi har brug for det. Vi skal give lidt mere fleksibilitet, så der er plads til at være menneske”, siger SF-formand, Pia Olsen Dyhr.

Det kan nemlig være en stor udfordring at finde balancen mellem arbejds- og familieliv. Ikke mindst når livet ramler, børnene ikke trives, eller der er alvorlig sygdom hos ens nærmeste. I de tilfælde er fleksibiliteten i dag langt fra tilstrækkelig.

“Når det hele ramler omkring dig, men du ikke har adgang til klassiske løsninger som fx sygedagpenge. Så skal du kunne gå ned i tid, og fællesskabet skal træde til. Hele pointen med velfærdssamfundet er jo, at vi løfter i flok – at vi spænder et sikkerhedsnet ud under fællesskabet, fordi vi jo ikke selv er herre over sygdom og mistrivsel”, siger Pia Olsen Dyhr.

En arbejdslivsforsikring er løsningen

Derfor foreslår SF at oprette en forsikring, en arbejdslivsforsikring. En arbejdslivsforsikring vil give dig den tryghed og fleksibilitet, det kræver at passe sin pårørende.

Som medlem af en A-kasse vil man ved andre næres sygdom i en periode få mulighed for at gå ned i tid og samtidig blive kompenseret økonomisk for sin tabte arbejdsfortjeneste. På den måde kan du med god samvittighed koncentrere dig om det menneske, du har kært, uden at skulle gå rundt med dårlig samvittighed overfor din arbejdsplads.

“Har vi råd til det? Har vi råd til at lade være? Når det hele ramler, så mister folk deres arbejde, så går de selv ned. Hvis vi giver lidt mere ro på i nogle perioder, så gør det faktisk, at vi kan være der for dem, vi har kær og forebygge, at tingene går helt galt”, lyder det fra SF-formanden.

Forslaget helt konkret:

• Lønmodtagere skal have ret til at gå ned i tid i en periode, når særlige omstændigheder rammer pårørende.
  • Nedsættelse af tid op til 15 timer om ugen i en periode på max. 5 måneder.
  • En supplerende ydelse udbetales for tabt arbejdsfortjeneste.
  • Dokumentation til arbejdsgiver, der beskriver den pårørendes sygdom/udfordringer.