Lad os stå sammen i usikre tider

Der er et før og et efter den russiske invasion af Ukraine. Et før og efter Putins overfald på et frit folk. Et før og efter, at Rusland gjorde det utænkelige: Invaderede et frit land. Bombede civile. Og satte Europas sikkerhed på spil.

Derfor er der behov for at vi sender et signal om sammenhold i Europa og afskaffer det danske forsvarsforbehold.

Putin har gennemført en massiv militær oprustning gennem en årrække, finansieret af penge, vi har betalt ham for enorme mængder olie og gas. Nu fører han en angrebskrig, der får euro­pæere til at flygte fra deres hjem og splitter familier fra hinanden. Vores europæiske nabo oplever, at alt fra hospitaler til teatre – symboler på menneskelig overlevelse og glæde – henlægges i ruiner.

Angrebet på Ukraine er derfor en påmindelse om, at vi må tænke os om en ekstra gang og søge de stærke, demokratiske fællesskaber. Derfor skal vi afskaffe forbeholdet og være med til at forme EU’s forsvars- og sikkerhedspolitik. Ikke fordi en afskaffelse af forsvarsforbeholdet her og nu vil stoppe krigen i Ukraine – men fordi vi som fællesskab skal ruste os til, hvad vi kan og vil blive udfordret af i fremtiden. Hvis Trump eller en anden ekstrem præsident bliver valgt og distancerer USA fra NATO, bliver der brug for et stærkt, europæisk fællesskab.

SF stod bag forsvarsforbeholdet i sin tid. Det skete i en tid kort efter murens fald, hvor ingen anede, hvor EU-samarbejdet var på vej hen. I dag ved vi, at selvom samarbejdet ikke er perfekt, er det en stor fordel for et lille land som Danmark at sidde med der, hvor beslutningerne træffes.

Forbeholdet betyder, at Danmark i dag ikke deltager i den militære del af EU-samarbejdet på forsvarsområdet. Vi deltager ikke i missioner og har ikke stemmeret.

Hvis vi afskaffer forbeholdet, får vi mere indflydelse. For­svarssamarbejdet i EU er frivilligt og mellemstatsligt. Det betyder, at hvert land altid selv bestemmer, om det vil deltage i militært samarbejde, mission for mission. Vi vinder noget ved at være med. Vi får stemmeret og vetoret på den militære del af EU’s forsvarssamarbejde. Det har vi ikke i dag.

Verden er forandret og Putins invasion i Ukraine viser os, at demokratiske stater skal rykke tættere sammen.

Derfor anbefaler SF et ja den 1. juni.

Pia Olsen Dyhr: Det er tid til at levere på klimamålene – ikke nye fribilletter til landbruget
SF's formand frygter, at regeringen vil slække på ambitionerne for en CO2-afgift og lytte til landbrugslobbyen.
SF foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
SF kritiserer regeringen for at overse professionshøjskoler – foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
Generationstyveri at fjerne et SU-år
Med den ene hånd giver SVM-regeringen direktøren en skattelettelse på tusindvis af kroner, mens man fjerner et SU-år.
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om velfærd
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om, at velfærd skal fylde mere og skattelettelserne markant mindre frem mod 2030.
Stop med at dispensere for ulovlig EU-sprøjtegift
Miljøstyrelsen dispenserer nu på fjerde år for brug af sprøjtegiften diquat, selvom EU-lovgivningen har forbudt stoffet. Det skal stoppes.
Fem partier: 2025-klimaudspil fra regeringen er for lidt og for useriøst
SF, EL, K, RV og ALT vil ikke skrive under på regeringens seneste udspil til at nå 2025-klimamålet. Partierne mener kort og godt, at CO2-red...
Finanslov 24: SF har sikret penge til velfærd, klima og havmiljø
Velfærd til børn, unge og ældre, akutlægebiler og en akutplan til havmiljøet.
Dumper regeringens skattelettelser: SF vil sætte velfærden først
Regeringen vender det døve øre til og prioriterer skæve skattelettelser over fælles velfærd.
SF præsenterer ambitiøs havplan sammen med Ø, R og Å
Vores havbund minder mest af alt om en gold ørken blottet for liv. Derfor ønsker partierne en akutplan for havet.
SF ønsker at investere mere i børn, ældre og klima
Den politisk sæson er i gang, og SF spiller atter ud med eget finanslovsudspil, der er den retning, partiet helst ser, Danmark skal gå i.