Holger opfandt forsvarsforbeholdet – men mener tiden er løbet fra det

Den tidligere SF-formand Holger K. Nielsen opfandt forsvarsforbeholdet. Nu er han klar til at lægge det i graven. Læs hvorfor.

SF’s tidligere formand Holger K. Nielsen er så tæt man kommer på en ophavsmand til det danske forsvarsforbehold. Danskerne havde lige stemt nej til den europæiske union 1992 og Holger K. Nielsen mente, at man skulle sørge for at Danmark fik forbehold for de områder, som danskerne vægrede sig mest ved. Heriblandt en fælles forsvarspolitik.

Da vi lavede de fire forbehold, vidste ingen, hvordan EU ville udvikle sig. Jeg var jo selv skeptisk overfor mere EU-samarbejde, men jeg mente heller ikke, at der var nogen vej udenom et stærkt samarbejde i Europa. Derfor var det afgørende for mig, at vi fik de fire forbehold, så vi ikke blev kørt over af et EU, som ingen rigtig vidste, hvor var på vej hen,” siger han.

Forbeholdet blev født ud af tiden lige efter murens fald og genforeningen af Tyskland. Men det er en anden tid nu – og særligt USA’s faldende interesse for Europa bekymrer ham:

Jeg er ikke i tvivl om, at vi har brug for et stærkere og mere selvstændigt Europa, som – om nødvendigt – kan forsvare sig selv. Trump har truet med at trække USA ud af NATO. Man opruster i resten af verden. Jeg mener faktisk ikke, at der er noget alternativ for et lille land som Danmark, end at blive en del af et stærkere forsvarssamarbejde,” siger Holger K. Nielsen.

FAKTA – HISTORIEN BAG DET DANSKE FORSVARSFORBEHOLD

• 7. februar 1992: EF’s medlemslande underskriver Maastrich-traktaten
  • 2. juni 1992: 50,7 pct. af danskerne stemmer nej til traktaten
  • 27. oktober 1992: Et flertal i Folketinget indgår et nationalt kompromis – og opfinder de fire forbehold
  • 12. december 1992: EF godkender at lade danskerne stemme om traktaten igen med de fire forbehold
  • 18. maj 1993: 56,7 pct. af danskerne stemmer nu ja til traktaten – med de fire forbehold

Kilde: Folketingets EU-Oplysning

Vi har nogle fælles geografiske, økonomiske og kulturelle bånd i EU og i Europa, som vi med fordel kan konsolidere i de forsvars- og sikkerhedspolitiske drøftelser. Det er en fordel hvis EU-landene i NATO kan tale med én stemme. Også derfor bør Danmark sidde med i EU-drøftelserne.

Holger K. Nielsen
Tidligere formand for SF