Cybersikkerhed og grøn omstilling af Forsvaret
– EU er ikke kun militære operationer

Det europæiske forsvarssamarbejde skal sikre konfliktløsning, fred og stabilitet i verden. Det lyder flot – men hvordan sker det så i praksis? Læs med her.

Fælles handling, fælles identitet og fælles ansvar. Det lyder som en skåltale – og er det egentlig også. For med jævne mellemrum bliver de europæiske ledere enige om nye forkromede visioner for forsvarssamarbejdet.

Den 21. marts i år vedtog EU et nyt såkaldt ”strategisk kompas”. Her blev man enige om at oprette en udrykningsstyrke på 5.000 soldater, der skal bruges i Europas nærområder. Cyberkrig og misinformation er andre store trusler, som EU-landene skal bruge kompasset til at navigere sikkert igennem.

Men handler samarbejdet så bare om støvede strategier og kompasser, der fylder i skuffen?

Nej – slet ikke. Siden 2003 har EU nemlig foretaget 36 konkrete missioner, og heraf er 18 stadig i gang.

I Somalia forhindrer man pirater i at kapre nødhjælp til flygtninge. I Middelhavet bekæmper man menneskesmugling. I Georgien sikrer man freden efter krigen i 2008. Og i Palæstina hjælper man myndighederne med at opbygge politisektoren og retssystemet – med palæstinensernes sikkerhed og en to-statsløsning som det ultimative mål.

Christine Nissen, der forsker i udenrigspolitik og diplomati på DIIS, forklarer, at samarbejdet om Europas sikkerhed langt fra kun handler om militæret:

Man har i EU altid betragtet sikkerhed som andet og mere end et militært spørgsmål. Mange forsvarspolitiske initiativer trækker også på civile politikområder som forskning, industri og transport. Og områder som klimapolitik, migration og energi bliver inddraget mere og mere i Unionens samlede sikkerhedspolitik”, siger Christine Nissen.

En stor del af forsvarssamarbejdet foregår i det, der med det mundrette navn kaldes PESCO. Her kan EU-landene indgå større eller mindre samarbejder inden for fx cybersikkerhed og grøn omstilling af Forsvaret:

PESCO giver en gruppe af villige EU-lande mulighed for at indgå i tættere samarbejde om forsvar bredt set. Alle EU-lande på nær Danmark og Malta vælger i dag deltage i det samarbejde”, forklarer Christine Nissen.

EU’s forsvarssamarbejde er altså andet end flotte taler og store visioner. EU’s forsvarssamarbejde er konkrete missioner, civile såvel som militære, der skal sikre fred og stabilitet i verden – og en stærkere udvikling inden for cybersikkerhed og grøn omstilling.

EU’S MILITÆRE OPERATIONER

• EU har siden 2003 foretaget 36 missioner
  • 18 er stadig i gang – 11 civile og syv militære
  • Operationerne er udført i Europa, Afrika og Asien
  • Pga. forsvarsforbeholdet deltager Danmark i dag kun i EU’s civile missioner
  • Danmark bidrager derfor lige nu i Kosovo, Georgien, Somalia, Niger, Mali, Ukraine, Libyen, Irak og Gaza.

Kilder: European External Action Service og Udenrigsministeriet

Pia Olsen Dyhr: Det er tid til at levere på klimamålene – ikke nye fribilletter til landbruget
SF's formand frygter, at regeringen vil slække på ambitionerne for en CO2-afgift og lytte til landbrugslobbyen.
SF foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
SF kritiserer regeringen for at overse professionshøjskoler – foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
Generationstyveri at fjerne et SU-år
Med den ene hånd giver SVM-regeringen direktøren en skattelettelse på tusindvis af kroner, mens man fjerner et SU-år.
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om velfærd
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om, at velfærd skal fylde mere og skattelettelserne markant mindre frem mod 2030.
Stop med at dispensere for ulovlig EU-sprøjtegift
Miljøstyrelsen dispenserer nu på fjerde år for brug af sprøjtegiften diquat, selvom EU-lovgivningen har forbudt stoffet. Det skal stoppes.
Fem partier: 2025-klimaudspil fra regeringen er for lidt og for useriøst
SF, EL, K, RV og ALT vil ikke skrive under på regeringens seneste udspil til at nå 2025-klimamålet. Partierne mener kort og godt, at CO2-red...
Finanslov 24: SF har sikret penge til velfærd, klima og havmiljø
Velfærd til børn, unge og ældre, akutlægebiler og en akutplan til havmiljøet.
Dumper regeringens skattelettelser: SF vil sætte velfærden først
Regeringen vender det døve øre til og prioriterer skæve skattelettelser over fælles velfærd.
SF præsenterer ambitiøs havplan sammen med Ø, R og Å
Vores havbund minder mest af alt om en gold ørken blottet for liv. Derfor ønsker partierne en akutplan for havet.
SF ønsker at investere mere i børn, ældre og klima
Den politisk sæson er i gang, og SF spiller atter ud med eget finanslovsudspil, der er den retning, partiet helst ser, Danmark skal gå i.