Læserbreve 2017

undefined

Beboerhus - ja tak! bragt i netavisen af Villabyerne 27. juli 2017

Af Dina Wildt. Nu, hvor Gentofte Kommune planlægger nye boliger, herunder ca. 50 seniorvenlige boliger på arealet øst for Charlottenlund Station, er det ikke et øjeblik for tidligt at indtænke fælles faciliteter.

I min grånende omgangskreds møder jeg et stort ønske om fællesskab - et ønske, jeg selv deler. Et godt og nært naboskab øger trygheden og livskvaliteten.
Gode fysiske rammer kan gøre det lettere at skabe et fællesskab. Det kan være et beboerhus eller et fælles lokale med køkkenfaciliteter og toilet, evt. et par gæsteværelser, et sted, hvor de, der har lyst, kan spise sammen eller gøre andre ting sammen, gerne i tilslutning til et grønt areal med borde og stole.
I de fælles områder kan det daglige møde finde sted og venskab og hjælpsomhed opstå. De må ikke spares væk, for de er guld værd for fællesskabet!

Gratis psykologhjælp til unge under 25 år - bragt i Villabyerne 25. juli 2017

Af Brigitta V. Rick. Som tidligere rådgiver i støttecenter mod incest ved jeg, hvor vigtigt det er at kunne få psykologhjælp, når man står i en krise.
Man har ikke brug for at stå på en venteliste og ikke vide, hvornår man kommer til, og man har ikke råd til psykologhjælp, hvis man er i gang med en uddannelse.

Jeg har talt med unge, som ikke kunne sætte en finger på, hvad der udløste en krise, men som slet ikke magtede at tage på uddannelsesstedet og følge undervisningen, og som heller ikke kunne koncentrere sig om at læse.

Alt for meget tumlede rundt i deres hoved, og de havde brug for hjælp.
Mange unge bliver presset og døjer med psykiske problemer som angst, depression og stress. Man kan blive henvist af sin læge til psykologhjælp, men der er en egenbetaling, som betyder, at det er de mere velstillede, der har råd til at betale resten selv.

Jeg vil kæmpe for at få indført gratis psykologhjælp til unge under 25. Ved at sætte ind tidligt ind kan vi være med til at sikre, at problemerne ikke hænger ved resten af livet.
En del kommuner – cirka 30 - har allerede indført en ordning om gratis psykologhjælp. I Køge har man afsat 500.000 kr. årligt, idet man har ansat en psykolog, således at kommunen selv kan håndtere henvisningerne, fordi de altid har en psykolog ved hånden. Det var en model, vi i Gentofte også kunne prøve.
Principielt mener SF, at der ikke bør være brugerbetaling i sundhedssystemet, og på lang sigt mener vi derfor også, at lægehenviste personer – uanset alder – bør have ret til gratis psykologhjælp.

Er du også begyndt at strikke karklude? Bragt i Villabyerne 7. marts 2017

Af Dina Wildt. Det er den hyggeligste måde, vi kan formindske brugen af plastik på.
Vi elsker plastik, men plastikforureningen har efterhånden nået et foruroligende omfang. Plastikøer på størrelse med Frankrig flyder rundt i havene. Plastik nedbrydes ikke i naturen, men kan sønderdeles til bittesmå partikler (mikroplast), som spreder sig til jord og vand, og som efter en længere skadelig tur gennem økosystemet havner i de fødevarer, vi selv spiser.

Mikroplast findes overalt omkring os: i tøj, i make-up, i maling, i bildæk - for bare at nævne nogle.
Det er godt, at vi nu kan affaldssortere plastik til genbrug. Det var lidt af en øjenåbner at se, hvor kolossalt meget af vores affald, der kommer i plastikbeholderen!

Kommunen kan gøre mere. Gennem en indkøbspolitik, hvor man ikke køber produkter, der er tilsat mikroplast (f.eks. cremer, rengøringsmidler) eller produkter, som ved slid afgiver mikroplast til miljøet (f.eks. fiberklude). Ved udbud kan kommunen desuden stille krav, der mindsker udledningen af mikroplast.

Der findes muligheder for erstatninger, f.eks. materiale af ferskenkerner i plejeprodukter, eller celluloseklude, der er lige så effektive i brug som plastfiberklude. Det meste emballage kan være af pap. Bæreposer, som er en væsentlig kilde til plastikforurening, kan være af papir - eller erstattes af den tynde mulepose, man altid kan have i tasken. Vær opmærksom som forbruger - er der alternativer uden plastik til det, vi køber?

Der skal nok vokse flere erstatninger frem, hvis vi efterspørger dem, når vi køber ind!
Plastik er et fantastisk materiale, men brugen skal begrænses mest muligt, og det skal ikke ende som en ophobning af ikke-nedbrydeligt affald i naturen.