Måltal for slægtsanbringelse meningsløs

31.1.2016 Måltal for slægtsanbringelse meningsløs. At fastsætte et måltal for, hvor mange børn, der skal anbringes uden for eget hjem, der skal i slægtsanbringelse er i bedste fald meningsløs og i værste fald skadeligt for en del børn. Børn og familieudvalget har på sit møde d. 16. december vedraget et måltal på 40 % for, hvor mange børn der skal i slægtsanbringelse, når de ikke kan bo hos deres forældre. SF er enige i, at slægtsanbringelse kan være den bedste løsning for barnet, men at fastsætte måltal for det er helt meningsløst. Hver eneste anbringelsessag skal vurderes individuelt i forhold, hvad der tjener barnets tarv bedst. Et måltal kan udelukkende bruges til at dunke den enkelte sagsbehandler i hovedet med, at der skal opnås et bestemt antal slægtsanbringelser. Jeg frygter, at måltalsangivelsen vil betyde, at vi nu får en række slægtsanbringelser, der absolut ikke er til barnets bedste. Ofte har børn, der skal anbringes uden for eget hjem behov for et fuldstændigt miljøskifte. Det er ofte tvivlsomt om det kan ske ved anbringelse hos en nær slægtning til forældrene. Udvalgsmedlem Bo Morthorst forsvarer udvalgets beslutning og påstår, at det er en del af Haderslevreformen. Som en af reformens artikter må jeg på det bestemteste afvise, at det er tilfældet. Det er udelukkende en del af Morthorst tankevirksomhed, som aldrig blev nedfældet i reformens beslutningsgrundlag. Børn skal kun anbringes ved slægtninge, hvis det er det bedste for barnet. Ingen i B. og F.­udvalget aner en pind om det nu svarer til 40 % ­ derfor er deres beslutning meningsløs. Jeg håber, at forvaltningsledelsen får forklaret medarbejderne, at barnets tarv i hvert enkelt tilfælde er vigtigere end udvalgets måltal. Bent Iversen Fhv. Byrådsmedlem (SF) Fælleslykkevej 34 6100 Haderslev

Velkommen til Asylcentret Haderslev Sygehus

14.9.2015 Velkommen til asylcentret på Haderslev Sygehus. At Haderslev Sygehus ́ tomme bygninger nu skal anvendes til asylcenter hilser SF i Haderslev velkommen. Det er godt, at bygningerne nu kan blive anvendt til noget fornuftigt, og med det nuværende pres på asylsystemet, er der hårdt brug for bygninger, der kan give flygtninge tag over hovedet. Ikke overraskende er DFs Peter Kofoed Poulsen imod, at sygehusbygningen bruges som asylcenter. Hans begrundelse er, at vi jo skal bruge bygningerne til noget andet. Jeg vil vove den påstand, at det ikke er bygningernes anvendelse til andre formål, der ligger ham mest på sinde, men nok nærmere hans modstand mod i det hele taget at skulle tage imod flygtninge her i kommunen. Fakta er nemlig, at ingen ved, hvad disse bygninger ellers skulle bruges til. Der er ikke en gang lavet en ny lokalplan for området, der kan fortælle, hvad den må bruges til. Der er altså tale om ikke­eksisterende andre planer for bygningen. Indtil videre er planerne at ligne med ti fugle på taget, mens asylcentret er den ene håndfaste fugl i hånden. Sammenholdt med Kofoeds reaktion på Slesvigsk Partis annonce, hvor de byder flygtninge velkommen til Sønderjylland – tak til partiet for den markering – så er der vist mere end belæg for min påstand om, at Kofoed for alt i verden vil holde flygtninge uden for Haderslev, Sønderjylland og Danmark. Til det kan jeg blot sige: Tåbelig, fjollet og usmagelig. Jeg har intet pænt at sige om Peter Kofoeds synspunkter. Bent Iversen Formand for SF i Haderslev. Fælleslykkevej 34 6100 Haderslev