”Vi skal stoppe Ryanair”

Tidligere Ryanair-stewardesse Alessandra Cocca besøgte søndag SF’s landsmøde. Her fortalte hun om sin tid i lavprisselskabet og om sin kamp mod lave lønninger og slavelignende forhold i flybranchen.

Alexandra-640x360.jpg

Social dumping er en af de største trusler mod den danske model og trygheden på arbejdsmarkedet. Det presser lønningerne ned, forringer arbejdsforholdene og gør livet mere usikkert for den almindelige lønmodtager.

Men social dumping kan også være et abstrakt begreb. For at vise de menneskelige konsekvenser havde SF på weekendens landsmøde inviteret italienske Alessandra Cocca til at fortælle om hendes tid i som stewardesse i Ryanair.

Elendige forhold
I 2012 sagde Alessandra sit job op i Rom og flyttede til Norge for at starte som stewardesse. Men selvom hun kun fløj for Ryanair, arbejdede hun formelt set ikke i firmaet. I stedet var hun ansat gennem et irsk vikarbureau, der ”udlejede” hende til Ryanair.

Her fik hun en svingende løn, fordi ventetid i lufthavnene er dårligere betalt, end når man er i luften. Hun fik heller ingen løn ved sygdom, ferie eller standby-vagter. Og hun skulle selv betale for uniform og introkursus.

Alt det betød, at Alessandra – selv om hun arbejdede fuld tid – var nødt til at bede sine forældre om penge til mad. De lave lønninger kunne simpelthen ikke række til Norges dyre priser.

Tager kampen op
Nu er Alessandra midtpunkt i en retssag, hvor det norske fagforbund Parat forsøger at gøre Ryanair ansvarlige for hendes tidligere dårlige arbejdsforhold og for uretmæssig fyring. På landsmødet sagde hun om sin kamp:

”Social dumping er en trussel mod det nordiske velfærdssamfund. Jeg kæmper imod Ryanair, så alle kan se, hvordan de behandler deres medarbejdere. Og så vi kan stoppe andre selskaber fra at kopiere deres forfærdelige metoder,” siger hun.

Vil stoppe vikar-finte
Netop vikarbureauer, som det Alessandra var ansat igennem, er et stort problem. Især discount-flyselskaber benytter sig i høj grad af de løse ansættelsesformer og korte kontrakter, som er med til at forringe arbejds- og lønvilkårene.

Og som i sidste ende kan være en trussel mod sikkerheden, fordi piloter i nogle tilfælde føler sig pressede til at møde syge på arbejde, eller ikke tør påpege sikkerhedsproblemer, fordi de er bange for at miste deres job.

Den vikarfinte vil SF sætte en stopper. Det skal ske ved på EU-niveau at kræve, at 75 procent af de ansatte skal være ansat direkte i flyselskabet, de flyver for. Både for sikkerhedens og medarbejdernes skyld.

Læs mere om forslaget her

Univers
Mobil navigation