Politikere og kandidater

Byrådskandidater

Hvert fjerde år afholdes kommunalvalg, hvor SF Aalborg stiller med en liste af gode kandidater til Aalborg Byråd. Til valget 16. november 2021 er de fem øverste pladser på listen:

Nummer 1: Peter Larsen

Facebook: https://www.facebook.com/PeterLarsenSF/

Nummer 2: Jane Østergaard

Facebook: https://www.facebook.com/Jane.SF.Aalborg/

Nummer 3: Astrid Cecilie Budolfsen

Facebook: https://www.facebook.com/astridbudolf

Nummer 4: Thomas Kjeldsen

Nummer 5: Marlene Leig Andersen

Facebook: https://www.facebook.com/marleneleigandersen/

Download fælles-præsentation af de fem kandidater som pdf

Fra Venstre: Astrid Cecilie Budolfsen, Marlene Leig Andersen, Jane Østergaard, Thomas Kjeldsen og Peter Larsen

Folketingskandidater

SF Aalborg har desuden altid tre lokale folketingskandidater, fordelt på tre kredse i kommunen. Der vælges kandidater hvert andet år, sidst i 2020.

Valgt ved urafstemning i Aalborg Øst er: Melina Kathrine Andersen
Melina er en gammel kending i partiet (selvom hun kun er 26) som tidligere har brugt sit engagement i forskellige bevægelser. Hun er en bundsolid nordjyde med rødder i både Aalborg Øst og Vendsyssel. Vi er glade for at hun nu kaster kræfterne efter SF. Melina overtager dermed kredsen efter Lisbeth Bech-Nielsen, vores mangeårige folketingsmedlem.

Valgt ved urafstemning i Aalborg Vest er: Line Petersen
Line er en kæmpe ildsjæl, der brænder for at gøre en forskel. Hun er mangeårig tillidsvalgt i fagbevægelsen, og arbejder nu for HK Kommunal. Hun er opvokset lidt uden for Nibe, og glæder sig til at repræsentere sit gamle lokalområde. Line overtager kredsen efter Jacob Klivager.

Fredsvalgt i Aalborg Nord er: Jens Toft-Nielsen
Jens har repræsenteret SF i Aalborg byråd, og tog initiativ til Kulturbro-Aalborg – gang og cykelbroen på Jernbanebroen over Limfjorden. Jens sidder også i SF’s nationale udvalg for Grøn mobilitet og transport. Idet Jens bor i Nørresundby, var det oplagt, at han overtog kredsen fra Lene Linnemann, som koncentrerer sine kræfter i Regionsråddet.

MF’ERE GENNEM TIDERNE

Folketingsmedlemmer gennem tiderne, valgt i en af de tre Aalborg-kredse

EFTER 2005:

2007: Karl Bornhøft, valgt i Aalborg Nord-kredsen

2011: Lisbeth Bech Poulsen, valgt i Aalborg Øst-kredsen

2015: Lisbeth Bech Poulsen, valgt i Aalborg Øst-kredsen

2019: Lisbeth Bech Poulsen, valgt i Aalborg Øst-kredsen

FØR 2005:

Fra det gamle SF Aalborg, før fusionen med partiforeningerne i Hals og Nibe i 2005, var det sidste folketingsmedlem, speciallæge Lene Garsdal.  Hun blev i 2001 valgt i den daværende Aalborg Nord-kreds (Aalborg, Hals, Aabybro) og sad på tinge indtil 2005, hvor partiets nordjyske mandat gik til Aarskredsen (Pernille Vigsø Bagge), som Nibe Kommune dengang var en del af.

Lene Garsdal afløste det mangeårige nordjyske folketingsmedlem, økonom Jes Lunde, der var valgt ind i Aalborg Øst-kredsen. Han sad i folketinget fra 1984-2001. Læs mere om Jes Lunde her: