Værdigheden skal tilbage i velfærden

En ældrepleje, der minder om en banegård, borgere med handicap, der bliver svigtet, og en stor mangel på velfærdsmedarbejdere. SF vil give alle velfærdsudfordringerne en hård tackling og sikre en værdig velfærd til dem, der har allermest brug for den.

Kendte ansigter i ældreplejen, en værdighedsreform til borgere med handicap, samt bedre arbejdsvilkår for ansatte i det offentlige. Det er nogle af de indsatser, SF mener, der er brug for, hvis værdigheden skal tilbage i vores velfærdssamfund.

SF’s vej til en værdig velfærd:

• Faste teams i ældreplejen
  • Hurtig demensudredning
  • Indsats mod ensomhed blandt ældre
  • Mindske frafaldet på Social- og Sundhedsuddannelserne
  • Bedre arbejdsmiljø i ældre- og omsorgssektoren
  • Bedre vagtplanlægning/fordeling af vagter
  • Mere frihed og mindre bureaukratisk styring
  • Alle offentlige ledere skal på kursus i psykisk arbejdsmiljø.
  • Værdighedsreform på handicapområdet – med bedre finansiering og øget retssikkerhed
  • Regionerne skal have pligt og økonomi til at løfte en del af opgaven i forhold til handicap
  • Handleplan for at give personer med handicap bedre muligheder for at få et job

I dag flyver nye plejere ind og ud af vores ældres liv og det gør det svært at knytte bånd. Faste teams af plejere vil give tryghed og livsglæde hos de ældre. Det skylder vi vores ældre, der har bygget det samfund op vi lever i. Selvfølgelig har de krav på en værdig pleje. Men det kræver flere hænder – og at vi frigør ressourcer, der bruges på papirarbejde og dokumentation.

Også mange borgere med et handicap oplever, at det langt fra er værdighed de mødes med i det offentlige. Det kan man se i statistikkerne, når mange borgere med handicap klager over kommunens afgørelse og føler sig svigtet af systemet. Derfor vil SF lave en helt ny værdighedsreform for mennesker med handicap, hvor der både er fokus på finansiering og retssikkerhed.

Læs mere om, hvordan vi kan skabe værdighed for både ældre og borgere med et handicap.

Pia Olsen Dyhr: Det er tid til at levere på klimamålene – ikke nye fribilletter til landbruget
SF's formand frygter, at regeringen vil slække på ambitionerne for en CO2-afgift og lytte til landbrugslobbyen.
SF foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
SF kritiserer regeringen for at overse professionshøjskoler – foreslår i nyt udspil en praksisnær kandidat på velfærdsområdet
Generationstyveri at fjerne et SU-år
Med den ene hånd giver SVM-regeringen direktøren en skattelettelse på tusindvis af kroner, mens man fjerner et SU-år.
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om velfærd
SF er ude af forhandlinger om skattelettelser efter krav om, at velfærd skal fylde mere og skattelettelserne markant mindre frem mod 2030.
Stop med at dispensere for ulovlig EU-sprøjtegift
Miljøstyrelsen dispenserer nu på fjerde år for brug af sprøjtegiften diquat, selvom EU-lovgivningen har forbudt stoffet. Det skal stoppes.
Fem partier: 2025-klimaudspil fra regeringen er for lidt og for useriøst
SF, EL, K, RV og ALT vil ikke skrive under på regeringens seneste udspil til at nå 2025-klimamålet. Partierne mener kort og godt, at CO2-red...
Finanslov 24: SF har sikret penge til velfærd, klima og havmiljø
Velfærd til børn, unge og ældre, akutlægebiler og en akutplan til havmiljøet.
Dumper regeringens skattelettelser: SF vil sætte velfærden først
Regeringen vender det døve øre til og prioriterer skæve skattelettelser over fælles velfærd.
SF præsenterer ambitiøs havplan sammen med Ø, R og Å
Vores havbund minder mest af alt om en gold ørken blottet for liv. Derfor ønsker partierne en akutplan for havet.
SF ønsker at investere mere i børn, ældre og klima
Den politisk sæson er i gang, og SF spiller atter ud med eget finanslovsudspil, der er den retning, partiet helst ser, Danmark skal gå i.