SF vil bekæmpe uligheden og børnefattigdommen

SF vil gøre op mod uligheden og sætte hårdt ind mod børnefattigdom. De rige skal ikke stikke endnu mere af fra de fattige, og alle skal have råd til et par gummistøvler til deres børn. Mens de rigeste danskere i disse år bliver rigere og rigere, efterlades flere på perronen.

Sådan vil SF bekæmpe uligheden:

• Ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år
  • Mindre brugerbetaling i sundhedsvæsnet
  • Ydelserne skal følge lønudviklingen – ikke udhules
  • Ret til sygedagpenge indtil man er helbredsmæssigt udredt – ingen straf for en kompliceret sygdom
  • Personer med komplekse problemer skal ikke piskes i arbejde
  • Flere skal være medlem af en fagforening – SF vil gøre medlemskabet billigere

Mens teslaerne drøner rundt på vejene, er der børn, der mangler gummistøvler eller flyverdragter. Det er absurd. Som om det ikke var slemt nok i sig selv, forfølger fattigdommen også én resten af livet. Den forringer muligheden for at få en uddannelse og et godt job og øger risikoen for misbrugsproblemer. Derfor vil SF indføre en ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år. Og mindske brugerbetalingen i sundhedsvæsnet. Og så skal ydelserne følge lønudviklingen, så de ikke bliver udhulet.

Læs mere om, hvordan vi vil nedbringe uligheden.

Ser man på børnene, så lever omkring 5 pct. af alle børn i Danmark i fattige familier. Og det er alt for mange:

Mens teslaerne drøner rundt på vejene, er der børn, der mangler gummistøvler eller flyverdragter. Det er absurd. Som om det ikke var slemt nok i sig selv, forfølger fattigdommen også én resten af livet. Den forringer muligheden for at få en uddannelse og et godt job og øger risikoen for misbrugsproblemer”, siger Karsten Hønge.

Derfor vil SF indføre en ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år. Og mindske brugerbetalingen i sundhedsvæsnet. Og så skal ydelserne følge lønudviklingen, så de ikke bliver udhulet:

Danmark skal være verdenskendt for at være et sted, hvor de fattige har det godt, og hvor systemet behandler sine borgere med respekt. Og hvor de, der har lommerne fulde, fylder de fattiges tomme lommer op”, siger Karsten Hønge.

Alene i 2019 steg de 10 procent rigestes indkomster med 5,4 procent sammenlignet med året før. Imens steg de 40 procent fattigstes indkomster kun med 1,6 procent, viser en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

SF vil samle oppositionen for at styrke psykiatrien
SF præsenterer et psykiatriudspil, der skal styrke psykiatrien og sikre bedre vilkår for både patienter og medarbejdere.
SF runder 10.000 medlemmer
SF oplever den største fremgang fra landsmøde til landsmøde, mens Pia Olsen Dyhr har været formand.
SF: Alle skal have ro til at blive raske
Flere og flere danskere rammes af stress. Står det til SF, har alle ret til ro på for at blive raske.
PFAS-plan skal redde grundvandet
Det skadelige stof PFAS er at finde overalt i naturen. Derfor fremlægger SF nu et PFAS-udspil, der skal sikre Danmarks grundvand.
IPCC-rapporten kalder på øjeblikkelig klimahandling
I går landede FN's seneste klimarapport. Den kræver akut handling og ambitiøs klimapolitik ifølge SF.
SF lancerer 8-marts-udspil
118.000 kvinder udsættes hvert år for partnervold. SF vil indføre otte initiativer for at komme volden til livs.
Hurtigere hjælp til unge, der mistrives, er altafgørende
Ny forsøgsordning viser, at mistrivsel blandt unge kan forebygges, hvis bare de får hjælp tidligt nok. Tiltaget bør udbredes i hele landet.
Regeringen løber fra aftale om drikkevandsbeskyttelse
Danmarks drikkevand er under pres fra landbrugets sprøjtegifte. Derfor er der brug for et sprøjteforbud!
Regeringen svigter trængte daginstitutioner – ministre indkaldes i samråd
SF indkalder ministre i samråd ovenpå ringe normering i daginstitutionerne. Partiet beskylder samtidig regeringen for svigt.
Uacceptabelt at bruge afskaffelse af St. Bededag som adgangsbillet til forsvarsforlig
Regeringens ultimatum om Store Bededag er skudt helt ved siden af. Det siger SF i dag sammen med de andre oppositionspartier.