SF vil bekæmpe uligheden og børnefattigdommen

SF vil gøre op mod uligheden og sætte hårdt ind mod børnefattigdom. De rige skal ikke stikke endnu mere af fra de fattige, og alle skal have råd til et par gummistøvler til deres børn. Mens de rigeste danskere i disse år bliver rigere og rigere, efterlades flere på perronen.

Sådan vil SF bekæmpe uligheden:

• Ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år
  • Mindre brugerbetaling i sundhedsvæsnet
  • Ydelserne skal følge lønudviklingen – ikke udhules
  • Ret til sygedagpenge indtil man er helbredsmæssigt udredt – ingen straf for en kompliceret sygdom
  • Personer med komplekse problemer skal ikke piskes i arbejde
  • Flere skal være medlem af en fagforening – SF vil gøre medlemskabet billigere

Mens teslaerne drøner rundt på vejene, er der børn, der mangler gummistøvler eller flyverdragter. Det er absurd. Som om det ikke var slemt nok i sig selv, forfølger fattigdommen også én resten af livet. Den forringer muligheden for at få en uddannelse og et godt job og øger risikoen for misbrugsproblemer. Derfor vil SF indføre en ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år. Og mindske brugerbetalingen i sundhedsvæsnet. Og så skal ydelserne følge lønudviklingen, så de ikke bliver udhulet.

Læs mere om, hvordan vi vil nedbringe uligheden.

Ser man på børnene, så lever omkring 5 pct. af alle børn i Danmark i fattige familier. Og det er alt for mange:

Mens teslaerne drøner rundt på vejene, er der børn, der mangler gummistøvler eller flyverdragter. Det er absurd. Som om det ikke var slemt nok i sig selv, forfølger fattigdommen også én resten af livet. Den forringer muligheden for at få en uddannelse og et godt job og øger risikoen for misbrugsproblemer”, siger Karsten Hønge.

Derfor vil SF indføre en ny børnecheck til fattige børn på 6.000 kr. skattefrit pr. barn pr. år. Og mindske brugerbetalingen i sundhedsvæsnet. Og så skal ydelserne følge lønudviklingen, så de ikke bliver udhulet:

Danmark skal være verdenskendt for at være et sted, hvor de fattige har det godt, og hvor systemet behandler sine borgere med respekt. Og hvor de, der har lommerne fulde, fylder de fattiges tomme lommer op”, siger Karsten Hønge.

Alene i 2019 steg de 10 procent rigestes indkomster med 5,4 procent sammenlignet med året før. Imens steg de 40 procent fattigstes indkomster kun med 1,6 procent, viser en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Grøn alliance i fælles opråb mod regeringen: Vi skal op på 10% strengt beskyttet natur på land i Danmark
Naturen står i en alvorlig krise. Dyre- og plantearter forsvinder, fordi deres levesteder er inddraget til især land- og skovbrug. Over 1.90...
SF kritiserer ny handicapaftale:  “Tager ikke engang hul på de voldsomme problemer”
Regeringen har indgået en ny rammeaftale for handicapområdet. En aftale som SF ikke er en del af. SF’s handicapordfører Charlotte Broman Møl...
1.maj-udspil: Arne-pensionen skal forbedres og udvides
SF og Enhedslisten foreslår, at der afsættes 1 mia. kroner til at forbedre retten til tidlig pension, Arne-pensionen.
SF smidt ud af handicapforhandlinger
SF nægter at acceptere store nedskæringer og øget brug af tvang. Derfor er partiet ude af handicapforhandlinger.
SF vil bekæmpe fattigdom med lov
Fattigdomslov skal halvere fattigdommen og sikre færre børn vokser op i fattigdom. 31 organisationer bakker op.
SF sikrer akut flere penge og faste teams i ældreaftale
Det var et krav fra SF, at ældreaftalen skulle indeholde flere penge hurtigere og øremærke midler til faste teams.
Giv 110 pct. dagpenge til voksne på røde og grønne uddannelser
SF vil gøre det lukrativt at uddanne sig på velfærdsområdet og indenfor grøn omstilling
“Nej, Mette Frederiksen! Vi skal ikke koble krig og arbejdstid sammen”
Karsten Hønge går mod statsministerens angreb på de danske lønmodtagere i diskussionen om hjælpen til Ukraine.
NYT UDSPIL: SF VIL INVESTERE I ET OMFATTENDE GRØNT TOGNET I EU
For klimaets skyld skal der investeres langt mere i den europæiske togtransport.
NYT UDSPIL OM ARBEJDSTID: NÅR DU GRIBER ANDRE, SÅ GRIBER VI DIG
SF er klar med en ambitiøs arbejdstidsreform.