Sæt klimaambitionerne op

Alle danskere er efterhånden enige global opvarmning og klimaet er en af vor tids helt store udfordring. SF vil sætte endnu mere turbo på klimahandlingen og gøre Danmark CO2-neutralt i 2040.

Sådan sætter vi klimatempoet op:

• Ny målsætning for 2030 – Fra en 70 til en 80-proents-målsætning.
  • Danmark skal reducere med 90-95 pct. i 2035 og være CO2-neutralt senest i 2040
  • Hurtigt stop for nysalg af fossilbiler – før 2025 for person- og varebiler
  • Klimaneutral kollektiv transport senest i 2030
  • Ny flyafgift
  • Mere planteføde og mindre animalsk produktion
  • Fuld udfasning af naturgas ved udgangen af 2027 og kul hurtigst muligt

I SF mener vi, at Danmark skal være klimaneutral før 2040. Det er meget ambitiøst, da det er 10 år tidligere end de politiske aftaler der er lavet hidtil – men det er også nødvendigt. Det vil betyde, at vi 10 år før planlagt stopper med at lave overtræk på klodens ressourcer og i stedet begynder at give tilbage. At vi derfra leverer et positivt bidrag til kloden.

Vi er i SF også optagede af, hvem der betaler regningen. Det er forureneren, der skal betale – det gælder i øvrigt også landbruget – og ikke den enlige mor eller pensionisten.

Læs mere om vores klimapolitik.

EGP-kongres i København: SF er vært for første gang
Snart sætter over 1000 grønne aktivister og politikere kursen mod København, når Europas Grønne Parti (EGP) mødes i starten af december.
SF vil have inflationshjælp sideløbende med regeringsforhandlinger
Inflationen er desværre ikke så flink, at den venter på regeringsforhandlingerne. Derfor skal politikerne i arbejdstøjet.
Kender du de nye i SF’s folketingsgruppe?
Efter valget er der blevet plads til fire nye ansigter i SF's folketingsgruppe. Det er dog samtidig velkendte ansigter i SF.
Fremgang til SF ved valget – sådan gik det
Valget tirsdag d. 1 november endte med en fremgang for SF til 8,3 % af stemmerne mod 7,7 % ved valget i 2019.
SF vil reducere landbrugets areal med 15 pct.
Danmark ligger i toppen over de lande, hvor landbruget fylder mest af arealet. Det gør det meget sværere at nå vores klimamål.
SF vil have ny lov for naturen
Sammen med de andre grønne partier i Folketinget kræver SF en Naturens Lov, hvis en ny regering skal støttes
SF vil have minimumsnormeringer i alle institutioner
SF afsætter knap en halv milliard yderligere til minimumsnormeringer. Skal gælde i hver enkelt vuggestue og børnehave.
Stor milliardplan skal bekæmpe mistrivselskrisen
Danmark oplever lige nu en trivselskrise. Flere og flere mistrives og får psykiske lidelser – ikke mindst børn og unge. Det kræver handling.
SF vil beskatte virksomheder uden overenskomst
En særlig flexicurity-afgift for virksomheder uden overenskomst skal styrke den danske model
SF kræver milliardstor inflationspakke i regeringsgrundlaget
Vinterpakken, som et bredt politisk flertal netop har vedtaget, er ikke nok. Der er brug for markant inflationshjælp i milliardklassen.