VI KÆMPER FOR ET GRØNNERE OG MERE RETFÆRDIGT DANMARK

Vi har en vision om et samfund, hvor flere børn stortrives. Hvor det er trygt at blive gammel. Hvor vi styrker velfærden og passer bedre på vores klode og vores natur. Hvor man ikke skal gå fra hus og hjem, når priserne stiger – hvor vi bekæmper børnefattigdom. Og hvor vi sætter klimaet først. For ellers kan alt andet jo være ligegyldigt.

Læs hvad SF kæmper for:

💔 Stop mistrivsel hos børn og unge

🌍 Sæt klimaet først

🏫 Slut med lange skoledage

❤️ Vores ældre skal have en værdig alderdom

🌳 Giv naturen sin egen lov

🩹 Sundhed og psykiatri på dagsordenen

Find din lokale kandidat

SF stiller kandidater op i hele landet – find din folketingskandidat her.

Vil du gerne være aktiv i valgkampen – eller hjælpe med at dele flyers ud? Så tryk her.

Jacob Mark

Gruppenæstformand
Børne- og undervisningsordfører

10 GODE GRUNDE TIL AT STEMME SF

1. SF vil give vores børn ro på!
SF vil bekæmpe mistrivslen blandt børn og unge, bekæmpe børnefattigdom og sænke hastigheden i samfundet, så børn får mulighed for at blive til nogen, før de skal blive til noget.

2. SF sætter klimaet først
Vi skal nå målsætningerne i klimaloven og sætte de næste ambitiøse klimamål: Et CO2-neutralt Danmark ti år før tid. Landbruget og transporten skal med. Det er ikke tid til at lette foden fra speederen. Tværtimod.

3. Giv naturen sin egen lov
SF vil have en Naturens Lov med klimaloven som forbillede, så vi får vendt den katastrofale nedgang i vild natur, i dyre- og plantearter.

4. Ligeløn – ikke pigeløn!
SF vil gøre op med tjenestemandsreformen fra 1969 og sætte to milliarder af til ligeløn i den offentlige sektor.

5. En værdig ældrepleje for alle
SF vil have flere ansatte i ældreplejen, så alle ældre mødes af en plejer, der kender dem. Der skal være mindre bureaukrati og papirarbejde – og mere tid til omsorg.

6. Stop for gift og forurening i vores drikkevand
Vi skal have sprøjtefrie zoner rundt om vores vandboringer, og vi skal forbyde de sundhedsskadelige stoffer, som ødelægger vores drikkevand – eksempelvis PFAS-stoffer.

7. Luk hullerne i sikkerhedsnettet og stop den uværdige behandling af syge i jobcentrene
SF vil have de syge ud af jobcentrene og styrke sygedagpengene og SU’en.

8. SF kæmper for bedre rettigheder for borgere med handicap
Regionerne skal have et større ansvar, så menneskers rettigheder ikke trædes under fode på grund af kassetænkning.

9. SF tror på stærke internationale samarbejder
Vi kæmper både i EU og herhjemme for klima, natur og retfærdighed – SF er som det eneste parti i Danmark medlem af Europas Grønne Parti.

10. SF arbejder for at gøre tandlægen og psykologen gratis
Vi vil fjerne brugerbetaling på sundhed, så vi ikke gør forskel på en knækket tand og et brækket ben.  Det kommer ikke til at ske på en gang – SF vil tage en bid af gangen ligesom vi har gjort i valgperioden 2019-22.

Giv vores børn ro på

EGP-kongres i København: SF er vært for første gang
Snart sætter over 1000 grønne aktivister og politikere kursen mod København, når Europas Grønne Parti (EGP) mødes i starten af december.
SF vil have inflationshjælp sideløbende med regeringsforhandlinger
Inflationen er desværre ikke så flink, at den venter på regeringsforhandlingerne. Derfor skal politikerne i arbejdstøjet.
Kender du de nye i SF’s folketingsgruppe?
Efter valget er der blevet plads til fire nye ansigter i SF's folketingsgruppe. Det er dog samtidig velkendte ansigter i SF.
Fremgang til SF ved valget – sådan gik det
Valget tirsdag d. 1 november endte med en fremgang for SF til 8,3 % af stemmerne mod 7,7 % ved valget i 2019.
SF vil reducere landbrugets areal med 15 pct.
Danmark ligger i toppen over de lande, hvor landbruget fylder mest af arealet. Det gør det meget sværere at nå vores klimamål.
SF vil have ny lov for naturen
Sammen med de andre grønne partier i Folketinget kræver SF en Naturens Lov, hvis en ny regering skal støttes
SF vil have minimumsnormeringer i alle institutioner
SF afsætter knap en halv milliard yderligere til minimumsnormeringer. Skal gælde i hver enkelt vuggestue og børnehave.
Stor milliardplan skal bekæmpe mistrivselskrisen
Danmark oplever lige nu en trivselskrise. Flere og flere mistrives og får psykiske lidelser – ikke mindst børn og unge. Det kræver handling.
SF vil beskatte virksomheder uden overenskomst
En særlig flexicurity-afgift for virksomheder uden overenskomst skal styrke den danske model
SF kræver milliardstor inflationspakke i regeringsgrundlaget
Vinterpakken, som et bredt politisk flertal netop har vedtaget, er ikke nok. Der er brug for markant inflationshjælp i milliardklassen.
I mit arbejde møder jeg mange, der er kommet i klemme i beskæftigelsessystemet. Det er SF meget optaget af at gøre noget ved, og som medlem har jeg stor mulighed for at være med til at træffe de vigtige politiske beslutninger.

Kirsten
SF Herning

Det er ikke nok, at vi kun lige nøjagtig kan levere det nødvendige for børn, ældre, syge og socialt udsatte – ja os alle sammen. Der er brug for at gøre en forskel, der kan mærkes.

Karsten Hønge
Politisk ordfører

Elever bliver ikke dygtigere af at blive testet i hoved og røv - de bliver dygtigere af engagerede lærer og god undervisning

Jacob Mark
Skoleordfører

At vi ikke kan redde alle i hele verden, må aldrig blive en undskyldning for ikke at redde nogen. Selvfølgelig kan Danmark tage kvoteflygtninge.

Pia Olsen Dyhr