SF vil investere milliarder i velfærden

30-03-2019

Det er en fejl at tro, at vi får lidt mere velstand ved at omfordele mindre og indføre skattelettelser. Det er den danske velfærdsmodel, der har sikret Danmark som rigt samfund. Derfor skal vi også investere i velfærden og det, der er kernen. Den offentligt ansatte.

Med SF’s plan vil der i 2025 afsættes 47 milliarder til velfærden – og til klimaindsatsen.

For fortsætter regeringens politik og lave ambitioner for den offentlige sektor, vil der være 11.000 færre ansatte, end hvad der er brug for. Det vil være en katastrofe. SF vil derfor sørge for, at skattetiltag skal hente penge fra de rigeste arvinger og multinationale virksomheder. Ligesom SF vil intensivere jagten på skattesvindlere og droppe overforbruget af konsulenter.

Alle de penge vil SF bruge på igen at skabe et mere lige samfund, hvor vi går forrest i klimakampen.

SF vil bl.a. investere i:

• Fjerne kontanthjælpsloftet, der skaber børnefattigdom.
  • Sikre at flere kan gå på pension før de er nedslidte, og at arbejdsmiljøet forbedres.
  • Investere massivt i sundhedsvæsenet.
  • Påbegynde en afskaffelse af brugerbetaling for sundhed, der øger uligheden i sundhed.
  • Give børn mere ro på og indføre minimumsnormeringer på maksimalt tre børn pr. voksen i vuggestuer og maksimalt seks børn pr. voksen i børnehaver.
  • Sikre at midlerne til ældrepleje følger med de flere ældre.
  • Sikre en reel klimaindsats igennem en ny klimakonto.
  • Stoppe nedskæringerne på uddannelsesområdet og opprioritere efteruddannelse.
  • Indføre en ny socialpulje efter satspuljen finansieret ved et opgør med asocial skatteunddragelse