2 mandater til SF i Europa-Parlamentet

28-05-2019

Hele 13,2% af vælgerne stemte på SF ved søndagens Europa-Parlamentsvalg og det sikrer partiet to mandater. SF blev det tredjestørste parti i valget og det parti med flest stemmer i hovedstaden. Med en flot fremgang til knap 200.000 personlige stemmer blev Margrete Auken en af valgets helt store stemmeslugere.

Det bliver den unge Kira Marie Peter-Hansen, der gør Margrete følgeskab i Den Grønne Gruppe i Europa-Parlamentet, da Karsten Hønge, der var nummer to på listen, vælger at fokusere på folketingsarbejdet som spidskandidat på Fyn til valget d. 5. juni. Dermed giver han sit mandat videre til Kira Marie Peter-Hansen, der også fik et flot personligt valg med over 15.000 stemmer og omkring 4 procent af SF’s stemmer, i hælene på Karsten Hønges 5 procent af SF-stemmerne.

SF’s nye parlamentsmedlem bliver med sine 21 år det yngste medlem af Europa-Parlamentet nogensinde og hun repræsenterer i den grad den unge grønne generation, der har klima og miljø øverst på dagsordenen. Også ulighed, social retfærdighed, fattigdom og menneskerettigheder optager Kira.

“Jeg føler en helt vildt stor forpligtelse. Så når vi kan se, at det bare går alt for langsomt med klimaet, vil jeg gerne kaste mig ind i kampen. Og vise over for den ungdom, der nogle gange føler, at de ikke har så meget at skulle have sagt, at man kan sgu godt være i politik, når man er ung, og vores stemme er mindst lige så meget værd, som de ældres,” siger Kira Marie Peter-Hansen til Politiken.

Karsten Hønge er spidskandidat i Fyns storkreds til valget d. 5. juni, hvor han håber at genvinde sit mandat og fortsætte kampen mod social dumping, for bedre forhold på arbejdsmarkedet og mod ulighed i tæt samarbejde med resten af folketingsgruppen og de to SF’ere i Europa-Parlamentet.