Skovbrande i Amazonas kræver international handling

27-08-2019

SF har bedt udenrigsministeren om at rejse spørgsmålet om skovbrandene i Amazonas i forberedelserne til regeringens deltagelse på FN’s Generalforsamling i september. Håbet er at gøre spørgsmålet til et tema på selve generalforsamlingen. SF vil også bede udenrigsministeren kontakte sine nordiske kollegaer og i øvrigt koordinere og presse på i EU.

I efteråret skal EU stemme om en ny handelsaftale med en række Sydamerikanske lande, blandt andet Brasilien. Her vil SF vil stemme imod, da den slet ikke har det nødvendige fokus på klima og miljø. SF’s landbrugs- og naturordfører, Anne Valentina Berthelsen, siger:

– Siden årsskiftet har mere end 73.000 skovbrande hærget Amazonas, og usædvanligt mange af dem har været påsatte. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at brasilianerne kan futte regnskoven af, imens resten af kloden febrilsk forsøger at bekæmpe en global biodiversitets- og klimakrise. Det er et kæmpe problem, at den brasilianske landbrugslobby får lov at svinge taktstokken over en af verdens største vitale naturressourcer! Verdenssamfundet må gribe ind, for regnskoven er ikke bare et af klodens vigtigste naturområder, den er også vores alle sammens lunger, siger

Også i EU kræver SF’s Kira Marie-Peter Hansen handling:

– Vi må slå i bordet og sørge for at hensyn til klima og biodiversitet kommer før vækst. For bag de ellers godt tanker om at åbne op for 260 millioner nye forbrugere fra de sydamerikanske lande er der en lang række problemer. Handelsaftalen kommer til at betyde, at billige bøffer på bordet og billig soja til at fodre danske svin vægtes højere end hensynet til Amazonas regnskovs overlevelse, og derfor vil vi selvfølgelig stemme i mod.