SF vil tage vigtigt opgør med dårlig dyrevelfærd i EU

06-06-2024

Det er på tide, at vi tager dyrevelfærd seriøst i EU. Lige nu lader vi dyr leve under kummerlige forhold, og det kan vi ikke være bekendt. Det mener SF, der i et nyt udspil vil gøre op med dårlig dyrevelfærd og uetisk behandling af dyr.

Da Danmarks første dyrevelfærdsaftale landede tidligere på året, var det et skridt i den rigtige retning. Nu vil SF gå endnu længere i EU.

I dag transporteres dyr fra Danmark til udenlandske slagterier på meget lidt plads og i op til 24 timer ad gangen. Det er fx grisetransport, hvor reglerne tilsiger, at der må der være op til fem grise pr. kvadratmeter. Fem grise pr. kvadratmeter.

Det skal være slut med de lange dyretransporter. Det er ikke et værdigt, at de sidste timer af dyrenes liv skal tilbringes i stress og jag på europæiske motorveje.

“Vi skal have et grønt landbrug, der er i harmoni med naturen – planter og dyreliv. Det er urimeligt, at grise skal stå helt sammenklemt i op til 24 timer. Derfor vil SF arbejde benhårdt for, at den maksimale transporttid bliver på 8 timer”,
siger Kira Marie Peter-Hansen, spidskandidat for SF ved det kommende valg og nuværende medlem af EU-Parlamentet.

SF mener, at der skal indføres lovgivning på området, som skal understøtte dette. Det kunne være en europæisk dyrevelfærdslov, som stadfæster dyrenes rettigheder. Sammen med De Grønne i EU vil SF kæmpe for at beskytte dyr mod uetisk praksis. For det er ikke kun politikere, der mener, at dyr fortjener bedre. Hele 90 procent af EU-borgerne er enige i, at det er vigtigt med høje dyrevelfærdsstandarder.

“Dyrevelfærd er vigtigt, og vi bliver nødt til lave fælles regler for hele EU, hvis vi skal komme problemet til livs. Vi foreslår ud over en dyrevelfærdslov, at EU skal have en dyrevelfærdskommissær, som skal være garant for, at EU-lovgivning eller medlemslande ikke er i strid med dyrs rettigheder,”
siger Kira Marie Peter-Hansen.

SF-formand Pia Olsen Dyhr supplerer:

“Og i stedet for at dyr skal stå sammenpresset i flere timer, skal de køres til danske slagterier i nærheden. Så de hverken lider, og så vi samtidig sikrer danske arbejdspladser,”
siger Pia Olsen Dyhr.

Udover dyretransport og tvangsfodring, vil SF bl.a. tvinge EU-kommissionen til at levere løfter om at forbyde bure, fastspænding, pelsavl, halekupering, opdræt af turbokyllinger og aflivning af hanekyllinger. Det er os mennesker, der har ansvaret for dyrene omkring os. Andre arter end mennesket har også krav på respekt.

SF vil helt konkret kæmpe for, at:

1. En maksimal transporttid er på otte timer for eksportdyr. Det skal være ulovligt at eksportere dyr i timelange transporter under umenneskelige forhold. Samtidig skal det ikke være muligt at eksportere levende dyr udenfor Europas grænser.
2. Det skal være slut med at opdrætte turbokyllinger og have hvalpefabrikker. Det skal være forbudt at drive programmer, hvor dyr bliver kunstigt opfodret i lyntempo. Ingen dyr skal opdrættes kunstigt med fare for sundhedsskadelige risici.
3. Indføre forbud mod alle former for bure i landbruget. Dyrene skal have de bedste betingelser i landbruget og ikke stuves sammen i bure på alt for lidt plads.
4. Indføre forbud mod pelsavl i hele Europa. Det skal være slut med minkavl og andre pelsdyrsopdræt til brug i tøjindustrien.
5. Vigtigst af alt skal der udarbejdes en europæisk dyrevelfærdslov, og EU skal have en dyrevelfærdskommissær på området.

Vi har gjort det i Danmark med SF i spidsen, da vi indførte Danmarks første dyrevelfærdslov – nu skal resten af EU med.