SF vil have inflationshjælp sideløbende med regeringsforhandlinger

10-11-2022

Inflationen er desværre ikke så flink, at den venter på regeringsforhandlingerne. Der er familier, der kæmper for at få økonomien til at hænge sammen. Sådan lyder det fra SF-formand Pia Olsen Dyhr. Hun opfordrer regeringen og Folketingets partier til at mødes for at forhandle en akutpakke på plads. Det skal ske sideløbende med de verserende regeringsforhandlinger.

Der er folk, der trues af hjemløshed. Børnefamilier, der har svært ved at få enderne til at mødes. Folkepensionister, der i forvejen var presset til det yderste. Bare for at nævne nogle udsatte grupper. De kan ikke vente på, at vi får overstået komplicerede regeringsforhandlinger, siger Pia Olsen Dyhr.

Der er brug for en akutpakke med inflationshjælp. Den skal målrettes dem, der har det allersværest lige nu. Selvom vi sidder i regeringsforhandlinger, er der intet, der forhindrer os i at trække i arbejdstøjet. Det kræver et flertal. SF håber, at de andre partier vil bakke op.

SF’s opråb handler først og fremmest om at få partierne til forhandlingsbordet. Dernæst er det vigtigt, at en pakke kommer ud hurtigt. Partiet har selvfølgelig selv ønsker til indholdet af inflationspakke. Herunder:

–         Inflationshjælp til førtidspensionister, folkepensionister, SU-modtagere, børnefamilier og andre, der er særligt udsatte overfor inflationens konsekvenser.

–         Nedsættelse af gasafgiften til minimumsniveauet og lignende målrettede indsatser, der hjælper dem, der ser ind i de største konsekvenser over vinteren.

En socialt retfærdig finansiering, hvor en midlertidig skat på overnormale profitter hos rederierne betaler for målrettet hjælp til de grupper, der har mest behov.