SF: Alle skal have ro til at blive raske

01-04-2023

Flere og flere politikere på Christiansborg rammes af stress. Men mens politikere har gode muligheder for at trække stikket og blive raske, så er det langt fra den virkelighed, de fleste danskere møder, når de får stress.

Vi har lyttet til de mange, der har skrevet til os, at de ikke mener, at alle andre danskere har samme gode vilkår for at få ro på og blive raske, som politikere har. Vi skal sikre, at man får en hjælpende hånd og ikke skal stresse over at stå til rådighed, om man bliver fyret, eller om man kan få forlænget sine sygedagpenge,” udtaler SF’s formand Pia Olsen Dyhr.

Derfor fremlægger partiet på weekendens landsmøde et nyt stressudspil, der skal sikre alle danskere ro og fred til at blive raske, hvis de sygemeldes med stress. Stresspakken skal vende op og ned på, hvordan stress betragtes i systemet. Det skal ske gennem konkrete initiativer, som blandt andet sikrer stressramte samme beskyttelse som gravide. Desuden skal stresssyge borgere ikke forstyrres af jobcentret og de skal ikke risikere at miste sygedagpenge, før de er blevet udredt. SF ønsker også obligatorisk uddannelse for ledere i psykisk arbejdsmiljø.

Vi løser ikke udfordringerne med stress og det danske jobcentersystem med et trylleslag med det her udspil. Men vi tager første spadestik til at vende fuldstændigt op og ned på den måde, man betragter stress i systemet,” siger Pia Olsen Dyhr.

LÆS HELE UDSPILLET HER.