Berigende børneliv 0–6 år

Udfordringer
Kvaliteten i dagtilbuddene er uens, og travle hverdage kan gøre det svært at skabe nærvær, fordybelse og stabile relationer. Overgange fra hjem til dagpleje eller vuggestue, videre til børnehave og skole, opleves nogle gange som utrygge for både børn og forældre. Samtidig stjæler krav om dokumentation tid fra børnene, og den stigende boligudbygning lægger i nogle af vores byer pres på pladserne tæt på hjemmet.

Løsninger/tiltag
SF vil sikre minimumsnormeringer på institutionsniveau, så det altid er pædagogisk personale, der tæller med. Personalet skal have mere målrettet efteruddannelse i læring, digitalisering, inklusion og familierelationer, så de tidlige indsatser bliver stærkere. Overgange skal gøres trygge gennem planlagte forløb, hvor børn møder kendte voksne og miljøer.

Dokumentation begrænses til pædagogiske formål, og planlægning af kapacitet sker i tæt kobling mellem dagtilbud og skoler. Store institutioner skal organiseres med mindre og trygge enheder, og dagligdagen skal præges af økologi, natur og grønne vaner.

Mål 2026–2029
Målet er, at børn møder høj kvalitet og stabilitet i dagtilbud tæt på deres hjem, at overgange opleves som trygge og velkendte, og at pædagogerne kan bruge mere tid sammen med børnene.

Hverdagen i institutionerne skal være præget af økologi, natur og bæredygtige vaner, og børnene skal møde varierede tilbud i både små og store institutioner.

  • Minimumsnormeringer på institutionsniveau
  • Stærkere samarbejde mellem dagtilbud og skoler
  • Dokumentation kun med pædagogisk formål
  • Plads tæt på børnenes bopæl
  • Grønne og mangfoldige dagtilbud

Stærke folkeskoler

Udfordringer
Flere elever oplever mistrivsel, og store klassekvotienter gør det svært at opbygge gode relationer, skabe ro og sikre faglig fordybelse. Samtidig mangler skolerne tilstrækkelig kapacitet, tværfaglighed og løbende kompetenceløft, så de kan rumme forskellighed og tilbyde specialtilbud, hvor det er nødvendigt.

Løsninger/tiltag
SF vil skabe trygge og rummelige læringsmiljøer med to-voksenordninger som standard i alle lektioner i indskolingen. Klasseloftet skal sænkes til 24 elever, og når klasser alligevel må lægges sammen, skal ekstra ressourcer følge med, herunder to-voksenordninger også i udskolingen. Lærere og pædagoger skal løbende inddrages i deres efteruddannelse, så de vigtigste kompetencer løftes, og de tværgående teams mellem skole, SFO og klub skal styrke både trivsel og faglig udvikling.

Mål 2026–2029
Målet er en folkeskole, hvor elever trives og udvikler sig både fagligt og socialt. Alle klasser skal have maksimalt 24 elever, og skolerne skal være rummelige og trygge fællesskaber, samtidig med at de mest specialiserede tilbud styrkes.

  • Klasseloft på 24 elever på alle årgange
  • To-voksenordninger som standard i alle lektioner i indskolingen
  • Mere efteruddannelse af lærere og pædagoger
  • Styrkede specialtilbud, hvor det er nødvendigt
  • Tværfagligt samarbejde på skolerne

Ældrestyrken

Udfordringer
Flere ældre får behov for pleje, og kontinuitet i hjælpen er afgørende for tryghed. Ensomhed rammer stadig for mange, og adgangen til træning, aktiviteter og passende boliger tæt på netværket er begrænset.

Løsninger/tiltag
SF vil indføre faste plejeteams, der skaber relationer, og samtidig udbygge antallet af plejehjemspladser, så der er reelle valgmuligheder.

Gratis adgang til træning og styrket genoptræning skal fremme sund aldring, og flere seniorbofællesskaber og mindre boliger i lokalområder skal sikre nærhed. Pårørende skal have støtte, og ’Ældrestyrken’, som består af mange sunde og raske borgere over 65, skal gives øgede ressourcer og tilgængelighed, så dem der har lyst, nemmere kan bidrage til civilsamfundet.

Mål 2026–2029
Målet er, at ældre oplever tryghed gennem faste teams, at der findes tilstrækkelige pladser og boliger tæt på netværket, og at ensomhed reduceres markant gennem fællesskaber, mødesteder og bedre transportmuligheder.

  • Faste plejeteams i hjemmeplejen og på plejehjem
  • Flere plejehjemspladser og seniorboliger
  • Gratis adgang til træning og genoptræning
  • Aktiv inddragelse af Ældrestyrken
  • Styrkede fællesskaber mod ensomhed