Torsdag aften inviterede Konservative og SF til vælgermøde på Karl E. Det var en fyldt café, der tog imod Birgitte Bergman (C) og Rasmus Nordqvist (SF), begge to er kandidater til det kommende EU-Parlamentsvalg. Aftenens faglige indspark kom fra Jens la Cour fra Danmarks Naturfredningsforeningen, der fortalte om den grønne omstilling og udviklingen i Europa set fra hans stol. Julie Rosenkilde fra organisationen “Nyt Europa” var moderator og styrede samtalen.

I løbet af aftenen blev der både talt om klimaforandringer, naturbeskyttelse, mangel på drikkevand og energipolitik. Overraskende nok var de to kandidater ikke uenige om udfordringerne og problemerne i EU når det kom til klima og miljø. I Danmark viser alle målinger fortsat, at vi prioriterer klima og miljø over alle andre politiske emner. Men i stort set alle andre europæiske lande peger pilen på stigende leveomkostninger og sikkerhed. Meningsmålinger tyder på, at det vil resultere i en vælgervandring mod de populistiske partier. Flere af de populistiske partier i EU har gjort den grønne omstilling til prygelknabe. De fleste af de danske Europaparlamentarikere er progressive i klimapolitikken og deres tilstedeværelse i de forskellige europæiske partier kan forhåbentlig påvirke udviklingen.
Julie Rosenkilde fra organisationen Nyt Europa sluttede debatten af med en varm opfordring til alle om at tage stilling og stemme ved valget den 9. juni. Og vi skal ikke bare stemme, men vi skal tage vores familie, naboer og venner under armen og sørge for de også stemmer. EU kan virke langt væk, men beslutningerne, der bliver truffet i parlamentet, griber langt ind i vores hverdag.
Aftenen blev sluttet af med en hyggelig koncert fra det unge band Klaphat, der inviterede alle på en musikalsk rejse tilbage i tiden med gamle smukke sange fra midten af det sidste århundrede.

Halsnæs
Skovhegnet 13, 3390 Hundested