Klimalov på 70% er historisk

06-12-2019

Fredag aften blev regeringen og alle partier i Folketinget, med undtagelse af Nye Borgerlige og Liberal Alliance, enige om Danmarks nye klimalov. Og trods de store forskelle på partierne er loven historisk ambitiøs.

SF’s formand Pia Olsen Dyhr siger: – Den mest ambitiøse klimalov bliver nu til virkelighed. Der vil stå at vi skal levere 70 procent reduktion af drivshusgasserne i 2030. Der bliver også sat delmål i 2025. Ikke mere snak, nu handler vi! Vores ansvar for at løse klimakrisen står nu sort på hvid i klimaloven. Det er en stor sejr for det grønne Danmark. Det kan vi i høj grad sige tak for til de mange danskere, der er gået på gaden. Uden jer var vi aldrig kommet i mål!

– Den her klimalov står på ryggen af flere tusinde danskernes krav om, at Danmark hæver klimaambitionerne i klimakrisetid. Nu har vi sat en ambitiøs klimalov og ramme – næste skridt bliver selvsagt at komme videre med klimahandling

– Vi har sagt alt for længe, at vi skal i gang med at gøre noget ved klimakrisen. Nu rykker vi. Vi har fået en klimalov og den forpligter både os og fremtidige politikere på konkrete mål. Ingen kan krybe uden om i årene, der kommer, for vi har forpligtet magthaverne på nu og fremtiden på de mål.