Kemien er sluppet løs i vores natur

Der er farlige kemikalier overalt i vores natur – hjælp os med at stoppe det! Det er i din nye stegepande, i dit barns flyverdragt, i vores drikkevand, vores mad og i regnen, som falder ned fra himlen.

Men vidste du, at det er med love fra EU, at vi kan gøre den største forskel i kampen mod de giftige stoffer? I årevis har EU-Kommissionen lovet os ny kemi-lovgivning i EU, kaldet REACH. Og allerede i 2020 var vi i EU-Parlamentet og De Grønne klar med vores krav. Men efter pres fra EU’s højrefløj og kemi-lobbyisterne har EU-Kommissionen skrottet den nye lov…

Og nu står vi tilbage med den gamle lov, som langtfra er god nok. Det er et kæmpe svigt. Et svigt, der kommer samtidig med, at EU-Kommissionen vil give EU’s landmænd lov til at pøse EU’s natur til med giften RoundUp de næste mange, mange år. Det er utilgiveligt.

Heldigvis findes der et alternativ. I SF og De Grønne kæmper vi for et giftfrit EU. Et EU uden RoundUp, kemi i drikkevandet og i din mad.

Vores kamp føres af vores to medlemmer af Europaparlamentet Kira Marie Peter-Hansen og Margrete Auken