TV 2 dokumentar slår fast, at minimumsnormeringer haster

31-10-2019

Efter at have set TV 2’s dokumentar om daginstitutioner bør ingen være i tvivl om, at vi skal have lovbundne minimumsnormeringer, og at det haster.

Sådan lyder reaktionen fra SF’s formand Pia Olsen Dyhr.

– Der er ikke tid til at gå i rundkreds eller flytte kommaer i finansloven. Vi skal have minimumsnormeringer skrevet ind i loven og sætte pengene af nu, siger SF’s formand Pia Olsen Dyhr.

– Børn skal ikke føle, at der ikke er tid til dem, når de er kede af det. Børn skal ikke gå rundt alene, fordi mangler hjælp til at blive hjulpet ind i en leg. Børn skal ikke gå og savne deres mor, uden at de har en varm hånd at holde i. Børn skal ses, hjælpes, hygges om, trøstes! Og når eksperter konkluderer, at hverdagen med for få voksne risikerer at skade deres selvværd for livet, så skal vi handle, siger Pia Olsen Dyhr.

– Tiden hvor man kunne lappe nogle huller med en pulje med penge er for længst forbi. Behovet for at få standset besparelserne og få flere voksne i vuggestuer og børnehaver er så stort, at vi bliver nødt til at få lavet en nedre grænse for, hvor få voksne der må være til at passe vores børn og læne os op af pædagogernes model for minimumsnormeringer, siger Pia Olsen Dyhr.

– Med SF’s forslag får vi 5.000 flere voksne i børnehaver og vuggestuer. Det lyder af meget, men det er stadigvæk blot et minimum – en begyndelse – hvis vi skal have stoppet det eksperiment, som eksperterne i TV 2’s dokumentar konkluderer, at vi er i gang med.

Læs mere om dokumentaren her.