TRIVSELSKOMMISSION: SF VIL SIGTE HØJERE FOR AT BEKÆMPE MISTRIVSEL BLANDT BØRN OG UNGE
27-02-2025
Regeringens trivselskommission har nu fremlagt sine længe ventede anbefalinger til, hvordan vi styrker børns og unges trivsel. For SF er det et skridt i den rigtige retning – men langt fra tilstrækkeligt.
“Det er ganske enkelt ikke ambitiøst nok. Vi skal turde sætte mere ambitiøse mål og gå forrest i kampen og tage børn og unges trivsel lige så alvorligt som andre store samfundsudfordringer,” siger SF’s undervisningsordfører, Sigurd Agersnap.
Trivselskommissionens anbefalinger peger blandt andet på et balanceret digitalt liv, fællesskaber og forældreskab som centrale løsninger til at komme mistrivsel blandt børn og unge til livs. En anbefaling lyder også, at man skal gentænke karakterskalaen.
“At man vil gentænke den nuværende karakterskala, synes jeg især er værd at bemærke. Det er det vigtigt, at vi gør op med den nuværende nulfejlskultur, der er i skolerne, hvor de unge er nervøse for at begå fejl. Men det er kun et første skridt. Vi har brug for en langt mere omfattende indsats for vores børn og unge,” siger Sigurd Agersnap.
For at finde penge til anbefalingerne, foreslår kommissionen blandt andet, at man hæver klasseloftet i 0.-2. klasse fra 26 til 28 elever. Det er et af de tiltag, som SF er meget kritiske over for.
”Hvis vi skal skabe en skole med mere trivsel og faglighed, nytter det ikke noget at hæve klasseloftet. Så er der jo bare flere børn, der falder igennem, og lærerne får sværere ved at se og hjælpe det enkelte barn. Jeg synes, det er et rigtig dårligt forslag,” siger Sigurd Agersnap, der er undervisningsordfører i SF.
SF har fra begyndelsen været kritiske over for, at trivselskommissionen ikke har haft midler til at føre anbefalingerne ud i livet. Og derfor har SF’s tilgang hele tiden været en anden.
I sommers lancerede SF det politiske udspil, Apollo-projektet, som har til formål at tage en mere ambitiøs tilgang til børns trivsel. Inspireret af NASA’s Apollo-program, hvor man satte sig for at nå månen uden at have al teknologien på plads, erkender SF, at der ikke er én enkel løsning. Men ambitionen er klar:
”Vi skal tænke lige så stort, når det kommer til børn og unges trivsel. Vi skal både se videre på skærmenes betydning, på karakterskalaen, men vi skal også se på daginstitutioner, på folkeskolen og på alle de arenaer, hvor børn og unge færdes. Ellers når vi ikke i mål,” siger SF’s undervisningsordfører, Sigurd Agersnap.