SFs udspil om børns sygedage

Det konkrete forslag:

Løn og frihed er en sag mellem arbejdsmarkedets parter, og sådan skal det blive ved med at være. Men SF ønsker at staten træder et skridt frem og giver arbejdsmarkedets parter muligheder for at skabe bedre vilkår for børnefamilierne, når børnene bliver syg.

SF foreslår, at ligesom Staten har været med til at sikre barselsdagpenge, som overenskomsterne kan bygge ovenpå, så skal staten også give arbejdsmarkedets parter en grundydelse ved børns sygdom, som arbejdsmarkedets parter kan bygge oven på. Det vil betyde, at familier med syge børn kan blive hjemme uden bekymringer for de økonomiske konsekvenser.

SF foreslår, at der bliver indkaldt til trepartsforhandlinger om bedre rammer for børns sygedage og at staten samtidig træde et skridt frem med finansiering. SF foreslår, at der med afsæt i den danske model og trepartsinstitutionen arbejdes mod en model, der sikrer forældre bedre muligheder for at passe deres syge børn uden at lide økonomisk tab.

Vores forslag består af to hovedkomponenter under en samlet ramme på 2 mia. kr. årligt:

Ramme på 1,5 mia. kr. til dagpengedækning:

• SF vil afsætte 1,5 mia. kr. årligt til at styrke forældres rettigheder i de tilfælde, hvor børn er syge i mere end to dage. Det kunne være i form af en grundydelse på fx dagpengeniveau.
  • Modellen skal udarbejdes gennem trepartsforhandlinger, hvor arbejdsmarkedets parter og regeringen sammen finder den bedste løsning. Det er et bindende kriterium, at modellen indfases inden for rammerne af den danske aftalemodel og med respekt på allerede forhandlede rettigheder.
  • Vores udgangspunkt vil være, at der kan aftales ret til frihed med dagpengedækning for børns 3., 4. og 5. sygedag for børn i alderen 0-13 år.

Ramme på 0,5 mia. kr. Som tilskyndelse til forbedrede OK-vilkår:

• Der afsættes yderligere 0,5 mia. kr. årligt til at tilskynde, at arbejdsmarkedets parter kan forhandle sig frem til bedre vilkår end basisdækningen med dagpenge.
  • Denne ramme vil understøtte, at arbejdsmarkedets parter kan aftale fuld løn under hele eller dele af den udvidede ret til børns sygedage. Dvs. til løn under barnets 3, 4, 5 sygedag.
  • Rammen kan fx udmøntes i form af et fradrag for eller tilskud til virksomhedernes indbetalinger til OK-aftalte fonde eller fritvalgsordninger, der understøtter børns sygedage. På det offentlige område kan rammen tilsvarende understøtte en fond på området eller lign.

Baggrund
Retten til arbejdsfravær grundet børns sygdom blev lovfæstet i Danmark i 2006 som følge af et EU-direktiv. Loven sikrer dog kun retten til fri, ikke nødvendigvis med løn. Før 2006 var det almindelig praksis, at overenskomster dækkede barnets første sygedag med løn, men der var ingen lovsikret ret. I dag er det arbejdsgiveren, der finansierer løn under barnets sygedag, men det er ikke en lovpligtig rettighed. I Sverige har man en mere omfattende model, hvor forældre kan få op til 80% af dagpengesatsen udbetalt i op til 120 dage pr. barn pr. år.