Regnbuefamilier skal have bedre rettigheder

19-08-2021

Den klassiske kernefamilie med far, mor og børn har gennem årene fået selskab af et væld af andre familieformer. I dag ser børnefamilier vidt forskellige ud, og antallet af regnbuefamilier, hvor en eller flere af forældrene er i et homoseksuelt forhold, er mere end fordoblet på ti år. Alligevel har rettighederne for regnbueforældrene ikke fuldt med udviklingen – hverken inden fødslen, i forbindelse med barsel eller under barnets opvækst. Det vil SF nu lave om på.

– Vi bryster os af det danske frisind ude i verden, men regnbuefamiliernes rettigheder lever altså ikke op til glansbilledet. Homoseksuelle par skal stadig sno sig for at kunne få fertilitetsbehandling, og vores daginstitutioner, skoler og sundhedsvæsen har svært ved at håndtere familier, der ikke passer ind i den klassiske far-mor-og-børn-kasse, siger Astrid Carøe, ligestillingsordfører for SF.

Derfor foreslår SF nu en række indsatser, der skal forbedre regnbuefamiliernes rettigheder før fødslen, under barslen og i opvæksten. Blandt andet skal regnbuefamilier have bedre muligheder for at få fertilitetsbehandling, og det skal være muligt for en tredje forælder at tage en del af barslen. Samtidig skal kommuner, skoler, læger og andre myndigheder blive bedre til at inkludere regnbuefamilierne.

– Helt ærligt, vi er i år 2021. De fleste har vænnet sig til, at der er flere måder at være familie på, så lad os sørge for, at rettighederne følger med. Vi skal kunne rumme flere familieformer i det offentlige system, så LGBT+-forældre også kan få hjælp til at blive gravide, tage barsel, hente børn og alt det, der hører med til at være forælder, siger SF’s ligestillingsordfører, Astrid Carøe.

Det vil SF:

• Før fødslen skal regnbuefamilierne have bedre muligheder for fertilitetsbehandling. Det skal være muligt for en mand og en kvinde at modtage fertilitetsbehandling, også selvom de ikke indgår i et romantisk parforhold, og det skal ikke være en hæmsko, at den ene part er gift med en person af samme køn.
  • Efter fødslen vil SF give familier med mere end to fungerende forældre mulighed for at dele barslen mellem sig. Eksempelvis skal tre fungerende forældre kunne dele barselsperioden med 14 uger til hver. Samtidig skal kommunerne blive bedre til at huske regnbuefamilierne i tilbuddene til nybagte forældre, eksempelvis ved også at tilbyde fædregrupper.
  • Under barnets opvækst skal daginstitutioner, skoler og sundhedsvæsen blive bedre til at inkludere andre familieformer. En eventuel tredje eller fjerde forældre skal kunne få adgang til informationer, skal kunne hente og aflevere i skole eller børnehave, ligesom de skal kunne tage barnet til lægen, når de juridiske forældre har samtykket.