Jeg er 36 år og bor med min hustru og vores tre børn i Søborg. Jeg ville egentlig helst bruge min tid på at lege med vores børn og passe vores køkkenhave. Men hvis vores børn også skal have en køkkenhave, når de vokser op, må vi skifte kurs i hele Europa. Vores børn kan ikke dyrke de samme grøntsager, hvis olie-lobbyen sender os flere temperatur-stigninger, og de kan ikke vande med postevand, hvis landbruget sender os flere pesticid-rester. Til gengæld bør de lære sig at fiske, for der bliver kort vej til havet, hvis vi får havstigninger på to meter!

Gennem mit arbejde for FN har jeg set, hvordan vi også skaber flygtninge, når vi smadrer miljøet, skærer ned på klima-bistanden og ikke har en ordentligt udviklingspolitik. EU opsætter toldmure mod Afrika, bruger vores landbrugsstøtte til at dumpe lokale markeder og støvsuger Vestafrika for fisk. Herefter skændes vi så om fordelingen af de flygtninge, vi dermed selv skaber – det er simpelthen ikke godt nok!

I stedet skal EU bidrage til global udvikling. Jeg har arbejdet med mange EU-støttede udviklingsprojekter og set, hvordan alt fra Bangladeshs tekstil-arbejdere til Centralamerikas banan-farmere kan gøre deres produktion bæredygtig og forøge deres indkomst. Sådan kan vi forebygge, at flere må flygte til Europa.

Vi skal ikke fejre EU som noget herligt i sig selv; vi skal konstruktivt bruge vores europæiske samarbejde til at skabe en verden, hvor færre må flygte, og hvor vi passer på hinanden og på naturen.

MÆRKESAGER

• Klimakrisen skal løses nu.
  • Vi skal ikke tale om flygtninge som et problem – vi skal løse de problemer, som skaber flygtninge.
  • EU skal bekæmpe global ulighed, i stedet for at opstille ydre toldmure.

HJEMMESIDE

www.stru.dk