Margrete Auken: Opgør med engangsplastik er en tidlig julegave

20-12-2018

Engangsplastik påvirker både mennesker og dyrs sundhed og forvolder enorm skade på vores miljø, natur og klima. Margrete har derfor kæmpet for at få et opgør med ‘brug-og-smid-væk’ kultur ift plastik i årevis, og med ny EU-aftale er vi rykket et kæmpe skridt i den rigtige retning.

Engangsplastikdirektivet indeholder blandt andet et forbud mod sugerør, vatpinde og engangsservice. I henhold med ‘forureneren betaler–princippet’ skal producenter nu betale for oprydning af cigaretfiltre. Desuden skal der være indsamlingsmål for plastikflasker og plastiklåg skal designes om, så de ikke ender i naturen.

De nye regler indeholder også en total forbud mod det fæle oxo-plastik, som ofte bliver markedsført som bionedbrydeligt – men som i virkeligheden falder det bare fra hinanden og bliver til mikroplastik.

Margrete har sammen med Den Grønne Gruppe i Europa-Parlamentet gjort bekæmpelse af plastikforurening til en mærkesag. I 2015 lykkedes det at få gennemført plastikpose-direktivet og det er princippet herfra om reduktion og forebyggelse der nu er ført videre.

“Det er på tide at vi ser alvoren i øjnene og gør op med vores enorme forbrug af engangsplastik. Derfor er jeg lettet over den aftale vi står med i dag. Vi må og skal mindske vores forbrug så vi ikke fortsætter med at brødføde de kæmpe plastiksupper i havene og kvæle dyr med vores brug-og-smid-væk kultur,” siger Margrete Auken.

“Det her er et problem som mange borgere i EU har helt inde på livet – alle har oplevet plastikforurening på den ene eller den anden måde. Derfor er det her også en godt eksempel på, at EU kan lytte og handle på de problemer som vi mennesker oplever i vores hverdag,” siger Margrete Auken.