Del

Bander tjener milliarder indtil vi legaliserer cannabis

11-06-2018

SF vil, sammen med Alternativet, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Liberal Alliance, udvikle en dansk model for legalisering af cannabis, der tager stoffet – og fortjenesten – ud af hænderne på rockere og bander samtidig med, at færre havner i et overdrevent forbrug. Læs det fælles indlæg her:

Af Torsten Gejl, Alternativet, Rosa Lund, Enhedslisten, Lisbeth Bech Poulsen, Socialistisk Folkeparti, Marlene Borst Hansen, Radikale Venstre og Christina Egelund, Liberal Alliance.

Man behøver kun at se ganske kort tid på de seneste måneders politiaktioner på Christiania for at indse, at den nuværende tilgang til cannabissalget ikke løses med de nuværende metoder. I stedet spilder politiet sine dyrebare ressourcer på et sisyfosarbejde, der hverken gør fra eller til – og som fjerner ressourcer fra politiets andre vigtige opgaver. Derfor foreslår vi fem partier nu en helt ny tilgang.

Lad os starte med at få fakta på plads: Vi har haft forbud mod cannabis i Danmark siden 1955. Forbuddet er blevet strammet med en hashklublov i 2001, en nultolerancelov i 2004 og en firdobling af bøderne i 2007. Meningen har selvfølgelig været at begrænse salg og forbrug af cannabis i Danmark.

Men der er ikke sket et fald i cannabisforbruget gennem de seneste mange år. Forbruget er, trods mindre temporære udsving, steget. Ifølge Sundhedsstyrelsens tal for 2017, havde omkring 45% af mennesker i aldersgruppen 16-44 år prøvet at indtage cannabis på et tidspunkt i deres liv. I 1994 havde 7,4% af dem indtaget cannabis indenfor det seneste år. I 2017 var dette tal på 11,0%.

Ser vi på økonomien på cannabismarkedet, så fungerer dette marked ligesom alle andre markeder. Hvis markedet er presset og der er problemer med at mætte efterspørgslen, så stiger prisen. Men det ser ikke ud til at ske. Vores bedste bud er nemlig, at prisen på cannabis har været stort set uændret de seneste 30 år. Du kan stadigvæk få et gram hash til 50 kroner grammet på gaden.

Det viser, at cannabismarkedet har været helt upåvirket af lovstramninger og politiaktioner gennem mange år. Forbudspolitikken i Danmark har ikke været i stand til at dæmme op for hverken salg eller forbrug af cannabis i Danmark. Den har derimod resulteret i, at cannabisforbruget er fuldstændigt ude af kontrol. Rockere og bander sælger cannabis i stort set hver eneste landsby i hele landet. Der er ingen kontrol med stoffets indhold, styrke og kvalitet. Der er ingen aldersgrænse for køb af cannabis. Og alt for mange unge kommer ud i et overdrevent forbrug, uden at deres forældre ved det.

Derfor bliver vi nødt til at tænke anderledes i vores forståelse af, hvordan cannabis skal håndteres. Det er den politik, der håndhæver et forbud mod cannabis, der skaber de problemer, vi ser omkring salg og forbrug af cannabis i dag. Og det er dem, som er klar til at få cannabis under kontrol gennem afkriminalisering og/eller legalisering, der viser ansvar.

I oktober skrev politikere fra S, DF, V og K en kronik i Politiken, hvori de foreslår at sætte ind med yderligere politi og straf for at komme cannabissalget i Danmark til livs. De vil have endnu flere stramninger i lovgivningen og kaste endnu flere ressourcer efter politiaktioner.

Og samtidig siger de, at tilhængerne af afkriminalisering/legalisering har givet op. Men det er forkert. Vi har ikke givet op. Tværtimod. Det er os, der er inde i kampen. Vi vil tage ansvar og kæmpe for at gøre op med de problemer, som den forfejlede forbudspolitik har medført. Vi vil have styr på cannabissalget i Danmark og skabe et kontrolleret marked, så vi kan få styr på de problemer nogle unge får i forbindelse med overdrevent forbrug af cannabis.

Her er vi for øvrigt helt i tråd med flertallet i den danske befolkning. I den seneste måling af danskernes forhold til legalisering af cannabis, siger 53% af danskerne, at de går ind for legalisering af cannabis. Kun 27% siger nej. Resten ved ikke.

Modsat er der et flertal på omkring 70% i Folketinget, der støtter forbuddet. Vi mener, det er vigtigt at partierne bag forbuddet begynder at lytte til den befolkning, der befinder sig ude i den virkelighed, hvor cannabis sælges og indtages. Både for at forstå, at en stor del af befolkningen gerne vil anvende cannabis til medicinsk brug eller som rusmiddel, men også for at forstå, at cannabis skaber store problemer for især unge, der bliver afhængige af stoffet. Ikke mindst unge mennesker, der har et overdrevent forbrug gennem deres ungdom og skolegang. Fra behandlingsområdet lyder det, at op mod 18.000 unge er afhængige af cannabis. Og i psykiatrien oplever man, at cannabis har været med til at udløse psykoser.

De problemer er opstået under forbudspolitikken og de bliver efter vores mening kun forværret af forbudspolitikken. Forbuddet betyder, at alle de mennesker, herunder mange mindreårige, som trods forbuddet, køber cannabis rundt omkring i Danmark, er nødt til at opsøge stoffet i kriminelle miljøer.

Her er der ingen aldersgrænse. Her er der ingen opsyn med stoffets kvalitet og styrke, ligesom der ikke er nogen, der ved hvilke tilsætningsstoffer der er i. Det betyder, at der kan være blandet stoffer i cannabis, som skal skabe afhængighed eller tilsætningsstoffer, der skal øge stoffets volumen, som man ikke kender sundhedsrisikoen omkring.

Og det betyder, at cannabisforbrugerne, som hovedsagelig består af unge mennesker, kan blive eksponeret for stærkere og mere afhængighedsskabende stoffer, når de køber cannabis hos rockere og bander.

Forbuddet betyder også, at det er svært for forældre at snakke med deres børn om cannabis. Dels er det et rusmiddel og dels er det forbudt. Tusinder af unge anskaffer det og prøver det uden deres forældres viden, hvilket jo betyder, at forældrene ikke kender deres børns forbrug og dermed heller ikke kan være med til at forebygge et misbrug.

Det betyder igen, at der findes tusinder af unge, der udvikler et overdrevent forbrug eller afhængighed af cannabis gennem deres ungdom eller skolegang, uden at deres forældre ved noget om det.

Disse problemer kan ikke løses gennem mere forbud og mere politi. Vi kan ikke stille politibetjente på hvert eneste gadehjørne i hver eneste landsby i hele landet. Og det ville sandsynligvis ikke løse problemerne, da borgerne jo også indtager cannabis i de lande, hvor der er hårdere straffe end i Danmark. Ja, selv i lande med dødsstraf for at forbruge cannabis, anvender folk det.

Vi er derfor nødt til at finde ud af, hvordan vi kan lave verdens bedste model til legalisering/afkriminalisering af cannabis i Danmark.

Vi er fem partier, der nu går ind i drøftelserne om, hvordan vi kan ophæve forbuddet mod cannabis og finde en dansk model for afkriminalisering/legalisering af cannabis.

Vi skal diskutere, hvordan vi forebygger, at unge mennesker kommer ud i et overdrevent forbrug af cannabis. Ja, hvordan vi overhovedet kommer dialog med vores børn om cannabis.

Vi skal tale om, hvordan vi kan tage cannabismarkedet ud af hænderne på rockerne. Vi skal tale om, hvordan vi kan stoppe med at bruge enorme politiressourcer på at opretholde et forbud mod cannabis, der skader mere end det gavner.

Det betyder ikke, at rockerne forsvinder, men de kommer til at miste en milliardomsætning på et meget lukrativt og lettilgængeligt marked. Der er så nogen, der tror, at rockere og bander bare vil øge deres aktivitet og omsætning på andre markeder, men vi tror ikke på, at man bare kan øge omsætningen på flere milliarder kroner på for eksempel våbensalg, prostitution eller hård narkotika.

Derimod bliver bandernes mulighed for at sælge hård narkotika til danskerne, ikke mindst til de unge danskere, meget mindre, når de mister kontakten med cannabiskunderne.

Og så må man jo tilføje, at hvis vi nægter at frigive cannabis fordi vi er bange for, at rockerne skal øge deres omsætning på anden kriminalitet, så lader vi jo ikke bare rockerne nyde godt at vores forbud mod cannabis, så lader vi dem jo styre hele vores cannabispolitik.

Vi er sikre på, at en afkriminalisering/legalisering af cannabis vil ramme rockerne hårdt og fratage dem en milliardomsætning. Og omvendt vil det frigøre masser af resurser hos det danske politi.

Den aktuelle situation på Christiania viser jo, at politiet er placeret i en hel umulig situation. Hver gang det lykkes at stoppe noget af cannabissalget på Christiania, rykker salget ud i København med alle de bandeproblemer og skyderier, der hører til. Og efter en tid er salget genetableret på fristaden. Det betyder jo, at politiaktionerne er nyttesløse og resurserne stort set spildte.

Alle de politikresurser kunne spares og bruges til andre opgaver, ligesom vi kunne spare enorme summer i retsvæsnet gennem afkriminalisering/legalisering af cannabis. Der er ingen, der ved præcis, hvor mange udgifter, vi har i retsvæsnet på forhold, der relaterer til cannabis. Men blot afsoningen af de 200 års fængsel til alle dem, der er dømt for hashkriminalitet på Christiania i den såkaldte Nordlys-sag vil koste skatteyderne i omegnen af 100 millioner kroner. Dertil kommer alle udgifterne til efterforskning og retssager.

Afkriminalisering eller legalisering af cannabis vil være en meget stor økonomisk gevinst for samfundet. Vi fratager rockerne og bander indtægter i milliardklassen og vi sparer politiet for udgifter i milliardklassen. Det betyder også, at vi kan tjene milliarder, som vi kan vælge at bruge til at forstærke behandling og forebyggelse af de problemer, som unge har med deres cannabisforbrug.

Det betyder, at vi kan tilføre masser af resurser til arbejdet med at hæve udsattes unges debutalder i forhold til at anvende cannabis. Og det betyder, at politiet vil have gode resurser til at støtte op om en legalisering, så der for eksempel ikke opstår et parallelt sort marked for mindreårige.

For det er klart, at de kriminelle miljøer vil blive ved med at forsøge at sælge cannabis til de kunder, de kan finde. Men det er trods alt meget lettere at finde folkelig opbakning til at slå ned på et illegalt salg til de 12-18 årige, der ikke kan købe cannabis i de autoriserede butikker, end det er at finde opbakning til kriminalisering af alle danskere, der vil indtage cannabis

Helt konkret mødes ordførere fra Å, Ø, SF, RV og LA til en åben konference på Christiansborg nu på mandag den 11. juni for at indlede dialogen med hinanden og en lang række eksperter blandt publikum og oplægsholdere om en dansk model for afkriminalisering/legalisering af cannabis.

Vi er enige om, at forbuddet skal væk. Det skader mere end det gavner. Spørgsmålet er, hvilken model for afkriminalisering/legalisering af cannabis, vi vil have i Danmark.

Vil vi have en afkriminaliseringsmodel, der afkriminaliserer brugerne med inspiration fra Holland og Portugal? Eller vi vil lave en legalisering med ret til hjemmedyrkning, ligesom i flere amerikanske stater som Washington, Colorado og Alaska, hvor staten overtager produktion, salg og indtægt?

I Nederlandene har hash aldrig været lovligt, men man har valgt at sige, at man ikke håndhæver loven for salg af under fem gram hash. Det betyder, at man kan købe cannabisprodukter i coffee shops, men deres forsyningsled bliver stadig jaget og retsforfulgt ligesom i Danmark.

I USA er cannabis lovligt tilgængeligt for mere end 20% af den samlede befolkning. Her er der flere stater, hvor legaliseringen har betydet, at staten har overtaget salget af cannabis og i for eksempel Colorado har indtægten været meget højere end forventet. Her skal købere af cannabis være 21 år eller ældre. Man må højest købe en 28 gram ad gangen og hvis man dyrker cannabis i haven, må man nøjes med 6 hamp planter om året.

Det er vigtigt, at vi ser på ovenstående lande og mange andre, der har forskellige modeller til afkriminalisering/legalisering af cannabis rundt omkring i verden. Vi må se på deres erfaringer, positive som negative og bruge dem til at lave den bedste model til afkriminalisering/afkriminalisering af cannabis, som verden har set.

Og jernet er varmt. Flere og flere politikere fra de partier, der opretholder forbuddet taler for en legalisering eller afkriminalisering af cannabis. Vi noterer os for eksempel, at så prominente socialdemokrater, som den socialdemokratiske folketingsgruppes gruppeleder på Christiansborg, Henrik Sass Larsen, netop har været ude og tale for en legalisering af cannabis i Danmark. Vi noterer os at der lyder samme toner fra den socialdemokratiske overborgmester i København, Frank Jensen. Og at ligeledes den socialdemokratiske regionsformand for hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, støtter en legalisering af cannabis.

Det bliver sværere og sværere for landspolitikerne fra V, S, DF og K at opretholde et forbud mod cannabis, der på så mange punkter har spillet fallit. Debatten er i gang og der ser ud til at være en større og større opbakning i befolkningen i forhold til legalisering af cannabis.

Derfor skal vi propartier også være klar med en stærk gennemtænkt og ansvarlig dansk model til afkriminalisering/legalisering af cannabis, når den mindste politiske åbning viser sig.