Farlig kemi truer vores evne til at få børn

31-05-2024

Danmark er ejer af en ulykkelig statistik. Cirka hvert ottende barn fødes i dag via fertilitetsbehandling. Men det er ikke kun i Danmark, at folk er ramt af nedsat fertilitet. Det gælder faktisk hele Europa, hvor 25 millioner europæere er påvirket.

”I dag er hormonforstyrrende stoffer ikke en del af kriterierne i EU’s kemikalielov. Det er fuldstændig forrykt, når man ser på tallene for mennesker, der skal have hjælp til at få børn. Noget, der burde være det mest naturlige i verden”, siger spidskandidat til Europa-Parlamentet Kira Marie Peter-Hansen.

Fertilitetsgiftene skal ud af vores hverdagsprodukter

En del af problemet skyldes de mange gifte, der i dag er fuldstændigt tilladte i helt almindelige hverdagsprodukter såsom ansigtscreme, tandtråd og tandpasta. Stofferne kan nedsætte frugtbarhed, forårsage dårlig sædkvalitet og skade fostre. Netop derfor vil SF tage kampen op og kæmpe for, at de hormonforstyrrende stoffer reguleres på lige fod med øvrige kræftfremkaldende stoffer.

”Fertilitetsgift hører ikke hjemme i forbrugerprodukter. Vi må og skal have nedsat tallene for folk, der skal I fertilitetsbehandling. Det er urimeligt, at man ikke kan stole på, at helt almindelige produkter, som make-up og tandpasta skader ens mulighed for at få børn!” kommer det fra spidskandidaten.

Derfor vil SF have ryddet op i, hvilke kemikalier landbruget og industrien må anvende, så vi sikrer, at vi har de samme høje standarder i hele Europa.

”Det er faktisk et stort europæisk problem, at der fødes stadig færre børn. Det er også derfor, der skal handles nu,” siger Kira Marie Peter-Hansen.

Helt konkret foreslår SF:
  • Hormonforstyrrende stoffer skal omfattes af EU’s kemikalielov på lige fod med kræftfremkaldende stoffer.
  • Det skal være slut med fertilitetsgifte i alle forbrugerprodukter herunder emballage. Selvom Danmark har begrænset mængden af gifte i papir og pap til mad, og EU netop har vedtaget begrænsninger i mademballage fra 2027, kan du stadig støde på en række fertilitetsgifte i emballage.
  • Forbud mod PFAS. Evighedskemikalierne PFAS er svært nedbrydelige og skadelige for vores fertilitet.
  • Kemikalieloven skal tage højde for cocktaileffekten, som opstår, når vi udsættes for flere uønskede kemikalier samtidig, og den kan vise sig farlig for mennesker. Den nuværende lovgivning tager kun højde for de enkelte kemikaliers påvirkning hver for sig.
  • Forbud mod pesticider, som indeholder fertilitetsgift. Vi skal ikke sprede fertilitetsgift på vores jord! Pesticidrester fra fødevarer kan påvirke sædcellers evne til at finde vej i livmoderen. Herunder ønsker SF et forbud mod at anvende ubehandlet spildevandsslam, forurenet jord, ubehandlet gødning og andre jordforbedringsmidler, der indeholder fertilitetsgifte.