SF Furesøs politik for dagtilbudsområdet
I SF Furesø tror vi på, at alle børn har ret til en tryg, lærerig og meningsfuld opvækst – uanset hvor i kommunen de bor. Dagtilbud er en hjørnesten i børns udvikling og i vores fælles velfærd. Derfor arbejder vi for stærke, inkluderende og fagligt kompetente dagtilbud, hvor børn mødes af nærværende voksne og har mulighed for at trives og udvikle sig. Vi ved, at pædagogisk kvalitet kræver faglighed – ikke bare tilstedeværelse. Derfor vil vi investere i uddannelse, supervision og faglig sparring.
Arbejdsforhold i dagtilbud skal forbedres
- Vi vil sikre minimumsnormeringer, der tager højde for børnesammensætning, bygningens indretning og lokale forhold – ikke kun antal børn.
- Vi vil styrke fastholdelsen af dygtige pædagoger gennem bedre arbejdsvilkår og mulighed for faglig udvikling.
- Mindst 70 % af personalet i dagtilbud skal være uddannede pædagoger
- Det skal blandt andet opnås gennem, at pædagogiske assistenter og medhjælpere får mulighed for faglig opkvalificering, fx via meritpædagoguddannelsen og sporskifteordninger.
- Antallet af praktikpladser og uddannelsesforløb for pædagogiske assistenter og pædagogstuderende i kommunens dagtilbud skal sikre bæredygtig rekruttering og personale nu og i fremtiden.
Trivsel for alle børn
- Institutionernes pædagogiske kvalitet skal dokumenteres, hvor det bidrager til udvikling af kvaliteten, fx med afsæt i forskningsviden fra EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) og international forskning.
- Ressourcer skal fordeles retfærdigt og socialt ansvarligt, så institutioner med særligt udfordrede børn får højere normering og bedre støtte.
- Vi vil sikre, at den tidlige indsats prioriteres, så problemer forebygges, før de vokser – både i dagtilbud og i overgangen til skole.
- Vi arbejder for, at alle børn i dagtilbud får adgang til sund og nærende mad som en del af hverdagen.
- Vi ønsker, at børn inddrages i en alderssvarende grad i tilberedning og forståelse af måltider – med fokus på årstidens lokale råvarer – som en del af den pædagogiske praksis, der styrker fællesskab, bæredygtighed og praktisk læring.
Institutionernes fysiske rammer
- Vi ønsker en mangfoldighed af dagtilbudsstørrelser, men vil arbejde for, at alle institutioner – store som små – har fagligt lederskab og gode fysiske rammer.
- Vi vil drøfte, hvordan bygningernes indretning påvirker børns trivsel og personalets arbejdsmiljø og sikre, at det indgår i planlægningen af nye dagtilbud.
SF Furesø arbejder således for dagtilbud, hvor børn mødes med respekt, faglighed og omsorg – og hvor personalet har de bedste betingelser for at lykkes med deres vigtige opgave. Vi tror på, at investering i dagtilbud er investering i fremtidens fællesskab.
SF Furesøs skolepolitik
En skole med tid til dannelse, fællesskab og faglighed
I SF Furesø tror vi på, at skolen skal være et sted, hvor børn og unge både lærer og dannes. Skolen skal give plads til nysgerrighed, kreativitet og fællesskab – og være en tryg ramme for alle børn, uanset baggrund og behov.
Vi arbejder for:
- En inkluderende skole, hvor ressourcer følger barnet, og hvor voksne med kendskab til barnets behov kan støtte både barnet og klassen som helhed.
- Høj kvalitet i skolefritidsordningerne (SFO), så børn får støtte til at udvikle sig som hele mennesker – uanset om de har brug for ro, leg eller udfordringer.
- Oplevelser i natur, kultur og samfund, som styrker elevernes oplevelse af handlekraft og deres evne til at bidrage til demokratiet.
- Udbredelse af skolemadordningen til alle skoler, så måltidet bliver en del af skolens dannelsesopgave og styrker fællesskab og trivsel.
- Et skoleudviklingslaboratorium, hvor repræsentanter fra kommunalbestyrelsen, skoleledere, lærere, pædagoger, forældre og elever samarbejder om løbende at udvikle kommunens skole – med fokus på en hverdag, der er dannende, lærerig og passende udfordrende for eleverne, og som samtidig er en dynamisk og attraktiv arbejdsplads for de ansatte.
Skolen skal være en del af lokalsamfundet og en drivkraft for både social og grøn bæredygtighed. Derfor skal kommunen ved skolebyggeri og indkøb stille sociale og miljømæssige krav, og ikke gå på kompromis med hensynet til social bæredygtighed.
Vi bakker op om lokalsamfundet i Jonstrups ønske om en folkeskole, hvor børnene ikke skal rejse til Værløse skole efter 3. klassetrin. Det er både tryggere, sikrere og mere miljømæssigt forsvarligt at indføre flere klassetrin på Jonstrup-afdelingen af Værløse skole.
SF Furesøs ungepolitik
Et godt sted at være ung – med indflydelse og muligheder
Unge i Furesø skal opleve, at deres stemme bliver hørt, og at kommunen er et godt sted at være ung. Vi tror på, at unge har ressourcer, idéer og engagement, som skal tages alvorligt – og at kommunen skal skabe rammer, hvor unge kan trives, lære og udvikle sig.
Vi arbejder for:
- Styrket støtte til Furesø Ungeråd, som spiller en vigtig rolle i at sikre unges indflydelse og engagement i lokalpolitik.
- Et livligt og inkluderende ungemiljø, med adgang til kultur, fællesskab og aktiviteter, der favner forskellige interesser og behov.
- Etablering af et ungdomsuddannelsescenter i kommunen, med relevante lokale uddannelser – fx social- og sundhedsassistenter og pædagogiske assistenter.
- En håndholdt og helhedsorienteret indsats i beskæftigelsespolitikken, så unge med særlige behov får individuel støtte til job og uddannelse – i samarbejde med lokale virksomheder og vidensmiljøer.
- Bedre mental sundhed og adgang til hjælp, så unge får støtte tidligt og ikke skal vente på psykiatrien.
Unge skal opleve, at Furesø er en kommune, der investerer i deres fremtid – både gennem uddannelse, trivsel og demokratiske muligheder.
