SF forlader forhandlingerne om en ny regering

07-12-2022

SF har i dag valgt at træde ud af forhandlingerne om en ny regering. Det meddeler partiformand Pia Olsen Dyhr:

Vi sad i forhandlingslokalet for at sikre hjælp til Danmarks fattige børnefamilier, et højt ambitionsniveau på klima og natur, samt mere ro på for vores børn og unge. Det er så fundamentalt vigtige ting, at vi var villige til at strække os langt for at få de ting igennem og med i et regeringsgrundlag. Når det ikke kunne lykkes i tilstrækkelig grad, er der selvfølgelig heller ingen grund til, at vi bliver siddende.

Jeg vil gerne kvittere for nogle gode og konstruktive forhandlinger med stor lydhørhed fra alle parter. Vi har været enige om en del. Vi har talt os til rette på noget og kunne bøje os mod hinanden. Vi har også udviklet nye, gode ideer sammen. Men når alt kom til alt, så har vi været for langt fra hinanden, når det kommer til klima, natur og til de sociale balancer. Der har med SF’s øjne været for stort fokus på skattelettelser og arbejdsudbud og for lidt fokus på klima, natur og de fattigste børn.

Venstre har haft svært ved at bøje sig mod SF’s krav på klima- og naturområdet. Det gælder selvfølgelig især for landbruget, hvor der virkelig er brug for ambitiøs politik, hvis vi skal nå vores mål. Der har heller ikke været vilje til at hjælpe de fattigste børn. Det er for SF ubegribeligt midt i en klimakrise og en inflationskrise som truer med at sætte de fattigste familier på gaden.