Velfærdssamfundet bygger på stærke fællesskaber
Det kan lyde som en kliché, men jeg stiller op til folketinget for SF for at gøre en forskel – i fællesskab med andre. Jeg møder ofte folk, der siger, at det ikke kan betale sig at gå op i politik, at det alligevel aldrig rykker ved noget, der betyder noget. Jeg vil modbevise dette udsagn.

Jeg ved, hvad fællesskabet kan udrette – det viser vores historie os tydeligt. Det fineste eksempel er vores velfærdssystem. Før det var alle sig selv nærmest, man var tvunget til at være sin egen lykkes smed og til at kæmpe alene. Det var usolidarisk og uretfærdigt. Men fordi politikerne stod sammen, med folket bag sig, har vi nu et velfærdssamfund, hvor det ikke er størrelsen på ens indtægt, der bestemmer, hvilken uddannelse man kan få eller om man kan komme til lægen. Vi betaler nemlig i fællesskab over skatten til fællesskabet.

Vi skal styrke solidariteten igen
Hvis jeg bliver valgt ind i Folketinget, kan man regne med, at jeg vil kæmpe for at styrke solidariteten igen – både i Danmark og i resten af verden.

Vores skrantende velfærdssystem skal lappes sammen, ved at tilføje flere ansatte i sundhedssektoren, undervisningssystemet og på børneområdet.

Vi skal være et foregangsland i kampen mod klimaforandringerne, som vi har været det før. Kun på den måde kan vi undgå de katastrofale følger, som en stigning af verdenshavene vil føre med sig.

Sidst men ikke mindst, skal Danmark igen tage imod kvoteflygtninge og vi skal hæve udviklingsbistanden til et niveau, vi kan være bekendt.

MÆRKESAGER

• Ro På! – Flere ansatte på sygehusene, i skolerne, i børnehaverne og i vuggestuerne. Der skal være tid til faglighed – fagligheden lider i en stresset hverdag.
  • En ambitiøs klimapolitik – Danmark skal være foregangsland og understøtte forskning i nye grønne teknologier, der mindsker menneskets aftryk på verdenen.
  • International solidaritet – Danmark skal tage kvoteflygtninge og hæve udviklingsbistanden til 1% af bnp igen.