Maria Reumert Gjerding blev udnævnt til miljøminister for SF den 2/6 2026.

Hun kommer fra stillingen som præsident for Danmarks Naturfredningsforening. Hun har en lang karriere bag sig i kampen for et grønnere Danmark, blandt andert som medlem forlketinget.