Miljø: larm/støj.

Vi lever dagligt med larm eller støj, som kan defineres på mange måder.

Stilhed er når vi kan høre lydene i en meget lav frekvens. Nogle høre meget og andre lidt, selv om vi lytter fra samme sted.

En konstant summen fra en befærdet hovedvej og motorvej. Når der køre biller konstant, kan vi høre en konstant larm eller for nogle bliver det til støj. I vores kommune har vi 3 motorveje – Køgebugt-, Syd- og Vest Motorvejene. Der er (næsten) konstant trafik 24/7 365. Jeg har taget en lydmåling af Vest Motorvejen fra broen ved Ejbyvej. Tidspunkt er 14:45 med de laveste tal på 70 dB og op til 90 dB. Det bliver til en konstant summen i nabobyerne som Vemmedrup og Ejby.

En konstant summen kan høres af mange og alt efter i hvilken retningen vinden kommer fra.

Hvordan kan støjen reduceres? Den bedste måde er lysafskærmning af tæt bevoksning, som tager meget støj. Men det er ikke alle steder der er plads til en grøn lydskærm, så lydvægge som vi har flere steder langs Køgebugt- og Vest Motorvejene. Ved Bjæverskov er der lydskærm, som reducere støjen op til naboerne, men hvordan har det så påvirket borgerne længere inde i Bjæverskov. Har I fået et højre lydniveau fra motorvejen/jernbanen?

Meld meget gerne tilbage til mig på max.hvornum@hvornum.dk. Da jeg stiller op til det kommende valg, er det her en mærkesag, at vi alle kan få et godt miljø med mindre støj. For nogle er det, at være i haven eller på altanen en gene, som det også er hvis man gerne vil sove med åbne vindue. Men vil man holdes vågen af en konstant summen fra en motorvej eller varmen fordi man lukker vinduet?

Jeg har fundet et godt fra Bolius om støj: Støjgener der kommer udefra

Vi kan også reducere støjen når vi køber nye dæk til vores bil: Se Produktdatablad med EU FORORDNING eller EU mærket.