OFRE SKAL HAVE RET TIL GRATIS PSYKOLOGHJÆLP

24-10-2024

SF går til finanslovsforhandlingerne med forslag om, at egenbetalingen for psykologhjælp til voldsofre skal afskaffes. Partiet vil sikre, at ofre for vold, voldtægt og røveri ikke længere står alene med regningen. SF’s retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt er klar til kamp, selvom det bliver en svær forhandling.

Mens regeringen lægger sidste hånd på sin nye strafreform, retter SF fokus et helt andet sted – nemlig på ofrene for kriminaliteten. For hvorfor er der altid penge til fængselspladser og hårdere straffe, men ikke til at hjælpe dem, der er blevet ofre for vold, voldtægt eller røveri? Det spørgsmål stiller SF’s retsordfører, Karina Lorentzen Dehnhardt, som nu går ind i finanslovsforhandlingerne med en klar dagsorden: Egenbetalingen for psykologhjælp til voldsofre skal fjernes og hjælpen skal være gratis.

Hjælp til ofrene bliver negligeret
I dag skal ofre for vold, voldtægt og røveri betale 40 procent af udgiften til psykologhjælp. En byrde, der ifølge SF, efterlader mange uden mulighed for at få den nødvendige behandling. Sundhedsministeriet har tidligere vurderet, at det vil koste omkring 7,6 millioner kroner at fjerne egenbetalingen. Og selvom omkostningen sandsynligvis vil stige, fordi flere vil søge hjælp, mener SF, at det er en investering, der kan betale sig.

“Vi taler konstant om at hæve straffene, men hver gang det handler om at hjælpe ofrene, bliver det til små engangsbeløb og midlertidige løsninger,” siger Karina Lorentzen Dehnhardt. “Det er på tide, at vi prioriterer ofrene og sikrer, at de får den hjælp, de har brug for – uden at skulle bekymre sig om penge.”

SF foreslår, at ofre for vold af psykisk, fysisk eller seksuel karakter og røverier, som i dag er omfattet af ordningen om ret til psykolog med en egenbetaling på 40 procent, får adgang til gratis psykologhjælp.

Mange ofre tør ikke søge hjælp
En rapport fra Vive fra 2020 viser, at der er en klar sammenhæng mellem sociale problemer og risikoen for at blive udsat for vold. Og det er ren social uretfærdighed, mener SF.

“For mig viser det, at mange ofre afholder sig fra at søge hjælp, fordi de ikke har råd,” siger Lorentzen Dehnhardt. “Og det er ofte de mest udsatte i samfundet, der betaler prisen – dem med økonomiske og sociale problemer, som oftere end andre bliver ofre for vold.”

SF er klar til kamp
Det er ikke første gang, SF bringer forslaget om gratis psykologhjælp på banen. I 2020 blev det også diskuteret under finanslovsforhandlingerne, men dengang nåede forslaget ikke igennem. Alligevel er Karina Lorentzen Dehnhardt ikke slået ud.

“Jeg er realistisk – jeg ved godt, at vi står over for en hård forhandling, men sagen er enormt vigtig. Vi må kunne blive enige om, at ofre fortjener den her hjælp. Man skal ikke stå med regningen selv for et overgreb,” siger hun og tilføjer, at hun har endnu et kort på hånden: “Hvis vi ikke får det igennem nu, så tager jeg det med i forhandlingerne om den nye strafreform.”