Jeg vil bekæmpe ulighed

Jeg er vokset op i Sorø, og det er også her, jeg blev valgt til Folketinget i 2019. Jeg har været politisk aktiv siden jeg var 16 år gammel, og brugte det meste af min ungdom på at kæmpe imod ulighed, uretfærdighed og for en grønnere klode. Igennem min opvækst på Sjælland, har jeg oplevet, hvor stor forskel der er på folks livsmuligheder alt efter, hvor mange penge man har, og hvor man bor. Jeg synes, at det er hamrende uretfærdigt, at det i vores lille land er så forskelligt, hvilke muligheder man har for at få det liv, som man ønsker. Derfor kæmper jeg helt grundlæggende for, at Danmark bliver et mere lige og retfærdigt sted – uanset hvor i landet du bor.

Men det går den forkerte vej…

Det går desværre i den forkerte retning. Vi er ramt af økonomiske kriser, vi aldrig troede, at vi skulle stå i igen. Og de rammer skævt. Uligheden vokser og flere mennesker bliver fattige. Alt for mange skal vælge mellem tandlægeregningen eller nye vintersko til børnene. Skellet mellem land og by bliver større, og det bliver sværere at tage en uddannelse udenfor de store byer. Det både bekymrer og motiverer mig – for vi har så meget at kæmpe for!

Jeg kæmper for:

Vi har fået rykket meget de seneste par år – fjernet kontanthjælpsloftet, indført gratis tandpleje til unge og sikret minimumsnormeringer i daginstitutionerne. Og det er godt, men vi er slet ikke færdige. Derfor kæmper jeg i den næste valgperiode for…

• At sikre gratis tandlæge til alle. En tur til tandlægen er ofte så dyr, at mange vælger den fra, og det kan give store problemer senere i livet. Det er ikke rimeligt, at din pengepung afgør din sundhed.
  • At stoppe forureningen af grundvandet. Der er desværre nogle steder i Danmark, hvor du risikerer at blive syg, fordi drikkevandet er forgiftet. Vi kæmper for et forbud mod sprøjtegifte som eksempelvis PFOS, der truer vores grundvand.
  • At skabe uddannelser med plads til alle. Vores uddannelsessystem skal være mere fleksibelt – både så vi passer bedre på vores børn og unge, men også så man har bedre mulighed for at uddanne sig senere i livet.