Kender du det: Du ville gerne tage toget, men bliver mødt med en køreplan med 4 skift og en overnatning på en banegård. Og så vælger du flyveren. Det skal ændres. For vi nedbringer CO2 udledningen ved at tage toget frem for flyet. Det kan lade sig gøre. Som fredsaktivist i 80’erne i Nej til Atomvåben rejste jeg med tog uanset om jeg skulle til en fredsdemonstration i Groningen eller mødes med Charta 77 i Prag. Om sommeren rejste jeg Europa tyndt med en Interrail billet.

Jeg vil kæmpe for sammenhængen i det europæiske tognet. Det skal være muligt at tage toget både om dagen og om natten, når vi skal ud over Danmarks grænser. I toget er tiden din egen – her har du tid til at kigge på landskabet, læse en bog, spille kort eller snakke med dine rejsekammerater.

Vi skal også styrke landdistrikterne. Her skal den kollektive transport og den tekniske infrastruktur på landet udbygges. Landdistriktsmidlerne skal derfor øremærkes til projekter der udvikler bæredygtige og lokale transport-, energi- og kommunikationsløsninger.

Som faglig konsulent i fagbevægelsen har jeg kæmpet for ordentlige ansættelsesvilkår for lønmodtagere. En del af de vilkår er i dag reguleret af EU-lovgivning. Det sikrer fx ansatte en kontrakt og det sikrer mænd 2 måneders øremærket barsel. Men det halter stadig når vi ser på sager fra transport-, bygge- og landbrugsområdet. Det skal gøres bedre. Når en arbejdstager arbejder i Danmark, skal arbejdsgiverne forhandle med fagforeningerne om ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

MÆRKESAGER

  • Vi skal skabe et velfungerende og sammenhængende tognet i EU
  • Landdistriktsmidlerne skal øremærkes til at udvikle bæredygtige og lokale transport-, energi- og kommunikationsløsninger i landdistrikterne
  • Alle skal sikres ordentlige løn- og arbejdsvilkår

HJEMMESIDE

www.staahl.dk