Vi drukner i plastik!

Der flyder plastik rundt i havene, der tilsammen er mere end 700 gange Danmarks størrelse. I SF kæmper vi mod plastikforurening – for vores børn, vores samfund og vores klode. Her kan du blive klogere på plastikproblemet, de politiske løsninger, og hvad du selv kan gøre.

Plastikbillede.png

Vi har produceret plastik i lidt over 100 år, og med en nedbrydningstid på flere hundrede år findes meget af det endnu i vores omgivelser. I miljøet deles plast igen og igen til mindre stykker og mikroplast findes nu i hele fødekæden. Hvis du jævnligt spiser fisk og skaldyr indtager du årligt op mod 11.000 stykker mikroplast.

Vi udleder alle mikroplast med spildevandet hver eneste dag: Når vi vasker tøj, plejer vores hud, gør rent, kører bil eller cykel, eller løber en tur. Det stammer bl.a. fra syntetiske tøjfibre, karklude, tilsætningsstoffer i plejeprodukter, maling, gummisåler og bildæk. I dag udleder vi faktisk så meget plastik i havet, at det svarer til læsset fra en lastbil hvert eneste minut, døgnet rundt.

SF og Den Grønne Gruppe i Europaparlamentet har fået vedtaget en lov, der vil nedsætte forbruget af letvægtsbæreposer med 80 milliarder i hele EU, når den er fuldt implementeret. Men vi stopper ikke her.

På denne side kan du læse meget mere om mikroplast, de politiske løsninger og så kan du få gode råd til, hvordan du selv kan begrænse udledningen af mikroplast i miljøet.

Fakta om plastik

Plastik er et af vores mest brugte materialer og har fuldstændig ændret den måde vi lever på. Lær mere om plastik her

Mikroplast plejeprodukter.jpg

Plastik er et fantastisk materiale. Det har lettet vores hverdag, givet os nye muligheder, og forbedret vores liv og vores samfund på afgørende punkter. Men det er også afgørende, at vi bliver bedre til at bruge og genbruge plastik, hvis ikke vi skal drukne i det meget snart.

Problemet er sjældent plastik i sig selv. Problemet er, at vi bruger plastik som et engangsprodukt - engangsbestik, engangskrus, engangstandbørster, engangsbarberhøvle - og især engangsbæreposer.
Plastik nedbrydes over mange hundrede år. Det betyder, at rigtig meget af den plastik, der blev produceret da vi for alvor begyndte at bruge det i industriproduktion, stadig findes omkring os. Det findes især som mikroplast - små stykker plastik fra 5 mm ned til helt usynlige partikler. Det optages i vores mad og i os selv, uden at vi rigtig kender konsekvenserne.

Vidste du at:

• Produktionen af plastik er 20 gange større i dag, end den var for 50 år siden.
  • Vi udleder hvert år ca. 10 millioner ton plastik til verdenshavene.
  • I dag udleder vi, hvad der svarer til en lastbil plastik i verdenshavene pr. minut. I 2050 kan det tal være steget til seks lastbiler i minuttet.
  • Plastikperler tilsættes en lang række plejeprodukter som f.eks. skrubbecremer og tandpasta.
  • Der udledes op mod tyve millioner plastikfibre fra en enkelt tøjvask.
  • Blandt flere havfuglearter har mere end 90 procent plastik i maven.
  • Hver fjerde danske sild har plastik i maven.
  • Mikroplastik forekommer også i øl, vin og honning.
  • I Danmark sorteres det meste plastik fra på rensningsanlæg, men en del mikroplast ryger alligevel videre ud i havet.
  • Slammet fra spildevand bliver brugt til gødning på danske marker. Slammet indeholder også mikroplast, der ryger videre ud i naturen.

(Kilde: Plastic Change)

FILM: Sådan forurener plastik vores have

I dette australske dokumentarprogram vises, hvordan plastik ender i verdenshavene på mange forskellige måder, og hvad det betyder for menneskeheden (uden undertekster).

mikroplast i plankton.png

Brug app'en - og undgå mikroplastik

Beat the Microbead er en app, der hjælper dig med at undgå produkter tilsat mikroplast.

shopping cart.png

En lang række produkter tilsættes med vilje mikroskopiske plastikpartikler. Det kan f.eks. være skrubbecremer til krop og ansigt, tandpasta, make-up, barberskum eller solcreme. Det betyder, at man ved brug skyller mikroplastik direkte ud i afløbet - og en del af det videre ud i havet.

Med app'en Beat the Microbead bruger du din telefon til at scanne produkter i supermarkedet. Det hjælper dig med at træffe de rigtige valg når du køber ind - og undgå produkter tilsat unødvendig plastik.

App'en findes til både iPhone og Android.

De politiske løsninger

Plastikforurening påvirker os alle og vi har alle et ansvar for at stoppe det. I SF arbejder vi med politiske løsninger i Danmark og internationalt.

plastik genbrug.jpg

SF har altid været et miljøparti. Vi arbejder hårdt for at få grønne løsninger og de bedst mulige resultater både i Danmark og international. Og når regeringen nedprioriterer miljøet, bruger vi vores mandater til at trække politiske aftaler i en grønnere retning.

I EU har vi, gennem vores medlemskab af Den Grønne Gruppe, fået vedtaget en lov, der nedbringer forbruget af lette plastikbæreposer med op til 80 milliarder styk om året. Den lov skal vi også i Danmark rette os efter.

Sammen med andre partier har vi fremsat forslag om en handlingsplan mod plastforurening med forbud mod tilsætnining af plastik i en række forbrugerprodukter, bedre rensning af spildevand og slam, mindskelse af havforurening og mange andre tiltag. Og så vil vi have pant på plastflasker fra bl.a. juice og saft, der helt logisk burde høre under den gældende ordning.

Hvad kan vi selv gøre?

Plastikforurening er et problem, der påvirker os her og nu, men som i høj grad vil påvirke vores børn og børnebørn. Der skal en holdnings- og handlingsændring til. Her er nogle forslag til, hvordan du selv kan handle miljørigtigt og skære ned på plastikforbruget.

SF i Holstebro plastikopsamling.jpg

> Arranger en strandrensning i dit lokalområde. Få gode råd til at arrangere den hos Plastic Change

> Udskift engangsklude af plastikfibre med vaskbare bomuldskarklude. Det er både økonomisk og miljømæssigt bedre.

> Undgå tøj af kunstfibre. Fleece, nylon og andre kunststoffer udleder millioner af mikroplastpartikler ved hver tøjvask.

> Brug muleposer, rygsæk eller genbrugsplastikposer når du køber ind.

> Sig nej tak til gratis plastikposer i butikkerne medmindre du virkelig har brug for dem.

> Brug App'en Beat the Microbead til at undgå pleje- og rengøringsprodukter med mikroplast.

> Tag kun bilen når det er strengt nødvendigt og køb slidstærke dæk. Det er ikke kun benzin, der forurener; en væsentlig del af mikroplast kommer fra bildæk.

> Sorter dit affald. Hvis ikke I har husstandssortering i din kommune kan du selv aflevere dit plastaffald på en genbrugsstation.

> Genbrug plastikemballage fra f.eks. honning, yoghurt og take-away mad.

Margrete Auken

Trine Torp