Politik

Her finder du valgprogram fra valget til regionsrådet, samt andre politiske udmeldinger. Se også i referaterne, her kan også findes politiske udmeldinger.

Her finder du læserbreve forud for regionsrådsvalget 21. november 2017

Budget 2018 - SF sikrer flere penge til psykiatrien

SF er med i regionens budgetforlig. Vi fik ikke helt så meget i år, som vi tidligere har oplevet at få, men der var heller ikke meget at gøre godt med.

Lene Linnemann

Alt i alt er vi godt tilfredse og nogle af hovedpunkterne er:

 

- I Region Nordjylland droppede vi i enighed 2 pct. kravet (produktivitetskravet) - over alt

- Vi afsatte yderligere 5 mio. til kræftområdet, som hos os - såvel som andre steder - på det seneste har haft problemer med at følge med

- Der blev afsat 2,6 mio til bedre palliation

- Vi viderefører et projekt for overvægtige børn

- Der var enighed om at afsætte 3,5 mio. ekstra til jordforurening og rent drikkevand

- SF fik, sidste år, sammen med R afsat midler til et kompetencecenter for sårbare borgere. Her fik vi i år tilført midler til tolkebistand

- SF fik 2 mio. til en ekstra pulje til psykiatrien og vi reddede "Team børn af psykisk syge"

 


Lene Linnemann
Regionsrådsmedlem SF
Region Nordjylland
Østervang 70
9362 Gandrup
Mobil: 61 74 40 57
Mail: leli@rn.dk

Valgprogram: SUNDHED, LIGHED OG FÆLLESSKAB

SF-Nordjyllands regionsvalgprogram 2017

valgprogram

SF Nordjyllands valggrundlag til regionsrådsvalget 2017 kan her downloades som PDF dokument.

 

En bæredygtig, sund og sammenhængende region

SF vil i den kommende valgperiode fortsætte sit arbejde for at gøre Nordjylland til en bæredygtig region, hvor sundhed og sammenhæng er helt centrale mål.

Vi vil overalt sætte det enkelte menneske og fællesskabet foran systemer og grådighed.

Vores motto er: Der er ikke syge mennesker, men mennesker der er syge.

Patientrettighederne skal sikres bedre, og der skal være fri og lige adgang til sundhedsydelser for alle i regionen. Øget efteruddannelse af ansatte i sundhedsområdet skal bane vejen for bedre forståelse for patientens hele situation i en tid, hvor behandlingen bliver stadig mere specialiseret.

Vi accepterer ikke begrebet ”udkantsområder”, men vil arbejde for udvikling i hele regionen. Det kræver særlig opmærksomhed på de områder, der er mest udfordrede af begrænset udvikling.

En samler plan for turisme skal sikre, at de mange skønne steder og helt enestående naturområder vi har i Nordjylland, bliver markedsført i sammenhæng.

Den ø som Limfjorden gør den nordligste del af regionen til, skal bindes bedre sammen med den sydligste del af regionen. Der er mange broer, som trænger til en udskiftning.

Vi ønsker at øge borgerinddragelsen ved større og principielle beslutninger i regionen. Det skal ske ved øget brug af temamøder og høringer.

Vi vil arbejde for frihed til den enkelte. Ikke den form for frihed, hvor den enkelte beriger sig på fællesskabets bekostning men den form for frihed, hvor den enkelte sikres i kraft af fællesskabet og et stærkt samfund.

 

Budget 2017

Regionens budget for 2017 er nu på plads. Når det sammenholdes med SF's budgetforslag har vi stort set har fået det med, som vi gerne ville have.

lene.jpg (1)

Vi er godt tilfredse, da vi har fået det med, som vi gerne ville have. Særligt vil jeg fremhæve de særlige indsatser i psykiatrien og for unge med hjerneskade. Vi får oprettet et Center for borgere med få ressourcer (eksempelvis misbrugere, psykisk syge, indvandrere mf.), som skal hjælpe med at få borgerne lettere gennem "systemet" ift. udredning og behandling.

Vi får taget hul på et gammelt SF-ønske om at få fjernet de mange regler omkring lægedækning, så vi (forhåbentlig) kan få mulighed for at ansætte egne læger i de områder, hvor PLO ikke kan sikre lægedækning/alment praktiserende læger. Ift. organiseringen af de diagnostiske centre får vi sat gang i nogle forsøg med udgangspunkt i gode erfaringer fra Centret i Silkeborg.

Det har selvfølgelig kostet lidt, men ikke noget som vi var lodret imod. Vi har været skeptiske overfor Novo Nordisk Fondens diabetes-center, den ekstra OP-stue i Farsø og nyudviklingen af Hobro, men der var - også uden vores tilsagn - flertal for alle tre ting. Og hverken den ekstra operationsstue eller nytænkning er til skade for nogen - vi har bare ikke ønske at bruge midler på disse. 

Venlig hilsen

Lene Linnemann
Region Nordjylland
Mobil 61 74 40 57

Ansæt alment praktiserende læger i det offentlige

Borgerne i Danmark har brug for en stærk almen praksis, der varetager flere opgaver i sundhedsvæsenet. Almen praksis skal, sammen med kommunens plejepersonale, være omdrejningspunktet i det fremtidige nære sundhedsvæsen.

lene.jpg (1)

                                                                                    Pressemeddelelse,  Aalborg, d. 16. marts 2016

 

 

Den praktiserende læge skal også medvirke til at undgå unødige indlæggelser og derfor skal samarbejdet mellem sygehusene og almen praksis forbedres. Samarbejdet kunne styrkes ved at ansætte praksislæger på samme måde, som sundhedsvæsenets øvrige læger.

Som det er nu, sælger de praktiserende læger deres ydelser til det offentlige. Lægerne henter dermed 97 pct. af deres indkomst i det offentlige – altså hos borgerne.

Man plejer at sige, at den som betaler musikken også bestemmer, hvad der skal spilles. Og det er vel kun ret og rimeligt, at det offentlige afgør, hvilke ydelser borgerne skal ydes. Det viser sig bare, at det ofte er meget svært at nå til enighed med lægerne om, hvad der skal ligge i aftalerne mellem det offentlige og almen praksis.

Det er svært at finde eksempler på andre liberale erhverv, som selv vælger til og fra ift. de opgaver, som det offentlige skal have løst. På andre områder udbyder det offentlige en opgave og så kan selvstændige erhvervsdrivende byde ind på den opgave, der skal løses.

SF foretrækker, at lægerne er ansat i det offentlige. Vi mener, at fremtidens praktiserende læger med fordel kan ansættes i regionernes sundhedshuse, som også med fordel kan rumme sundhedspersoner, som tilbyder andre offentlige ydelser. Praktiserende læger, speciallæger, sundhedsplejersker og sikkert mange andre grupper, kan i større fællesskaber tilbyde en sammenhængende behandling til borgerne, som - specielt når der er tale om de mere komplicerede forløb - vil være til stor gavn for patienterne. Samtidig vil et fælles personale bestående af sekretærer, bioanalytikere og sygeplejersker medføre, at ressourcerne hos hele personalet kan udnyttes bedre.

 

På vegne af

SF Region Nordjylland

 

Lene Linnemann

Grp.fmd. for SF

Regionsrådsmedlem i Region Nordjylland

Mail: leli@rn.dk

Mobil: 61 74 40 57

Regionsrådsgruppens årsberetning

Læs her regionsrådsgruppens årsberetning som blev forelagt på generalforsamlingen/repræsentantskabsmødet i marts 2016

lene.jpg (1)

Gruppeformand Lene Linnemann 

 

SF var igen i år en del af det budgetforlig, som et flertal indgik. Det er ikke fordi det ligefrem var festligt, fornøjeligt eller specielt opløftende at indgå en sådan aftale, men den er blevet til, efter en lang og omhyggelig proces, hvor hver en sten blev vendt og alle forslag – både til opdrift og til besparelser – blev drøftet grundigt igennem.

Økonomiaftale, som blev indgået med regeringen, gav ikke mulighed for de helt store armbevægelser. Og det bliver ikke bedre af, at Region Nordjylland – igen i år – mister store beløb i Bloktilskud og Kommunal Medfinansiering – faktisk svarer det til omkring halvdelen af den sum af nye penge, vi fik i økonomiaftalen.

Der var rigtig mange gode og fornuftige ønsker fra sygehusene. Nye tiltag, som alt sammen er til gavn for borgerne/patienterne i regionen. Men, hvis blot en del af de ønsker, der var til opdrift skulle imødekommes, ja, så betød det altså, at pengene skulle findes et andet sted i budgettet. Og nogle af de mange ønsker, var slet ikke til at komme udenom.

Derfor slap vi heller ikke udenom, at finde besparelser for omkring 200 mio. kr.

Administrationen, som heller ikke de seneste år har været fritaget for besparelser, som nogen tror, skærer i år 22 mio. af budgettet. De 7 mio. findes ude i sygehusenes administration og de 15 mio. findes i regionshuset.

Resten skal findes i driften ude på de forskellige matrikler. Og desværre har det også betydet afskedigelser.

Vi har været meget opsatte på, at der skal findes midler andre steder – steder hvor det ikke gør ondt at spare.

Og det kan lade sig gøre. Der er stadig masser af penge at hente ved at undgå dobbeltarbejde.

Hvis det er nok med én blodprøve, så skal ptt. ikke have taget to. Har ptt. været til forundersøgelse på eet hospital, så skal der ikke forundersøges igen på et andet hospital. De røntgenbilleder som tages det ene sted, skal ikke (gen)tages det andet. Osv.

Også på medicinområdet er der penge at hente. Der er store prisforskelle på medicin, som har den samme virkning. Vælger man det billigste præparat, er der rigtig mange penge at spare, både for region, kommuner og for patienten selv. Vi er tilfredse med den store opmærksomhed der efter budgetforliget blev rettet mod dette område. Det har allerede båret frugt, at der omlægges til kopimedicin, hvor det er muligt/ansvarligt.

Bedre arbejdstilrettelæggelse, brug af interne vikarer frem for vikarer fra dyre bureauer, samkørsel og klogere indkøb er også eksempler på steder, hvor det ikke gør ondt at spare. Så en opfordring til ledelserne på vore institutioner er, at der skal fokus på ”de penge, som ikke bliver brugt klogt”. Og at medarbejderne inddrages mest muligt i bestræbelserne på at finde fornuftige løsninger – det er dem, som har skoene på og ved hvor de trykker.

For os er det vigtig, at der bliver tale om så få afskedigelser som muligt og at de midler vi har til rådighed, bruges der hvor de gør bedst gavn.

Det var så lidt om alt det trælse, nedskæringerne.

Heldigvis er der også lyspunkter. Der er afsat flere midler til IT-området – både til det strengt nødvendige og til udvikling på området.

Børne-/ungdomspsykiatrien tilføres ekstra penge (til hurtig udredning og behandling).

Patientsikkerhed er prioriteret – f.eks. er det ønskeligt, at antallet af sygehuserhvervede infektioner nedbringes mest muligt. Også implementeringen af det Fælles Medicin Kort prioriteres højt.

Telemedicin, som både øger patienternes livskvalitet og giver besparelser i form af færre indlæggelser, bliver opprioriteret.

Udrednings- og behandlingsretten kræver flere midler, hvis vi skal nå de erklærede mål.

Vi har længe haft brug for flere øjenlæger i Nordjylland. Vi har fået tre nye øjenlæger i Vendsyssel.

Kræftområdet tilføres en klækkelig sum.

Akutmodtagelsen tilføres midler til ansættelse af mere personale. Så vidt jeg husker, er der tale om to læger og fire sygeplejersker.

Heldigvis er der bred enighed om, at finde midlerne til at fastholde det niveau, som der i 2015, har været på den kollektive trafik.

Det er blot nogle eksempler på de tiltag, som altså også er at finde i dette års budget.

 

Thisted Sygehus

Thisted Sygehus i flere år har haft helt særlige problemer. Jeg tror, det største nu er væk og at vi kan komme godt videre med den nye ledelse i spidsen for et engageret personale, som gør hvad det kan, for at bringe sygehuset på ret køl igen. For at det skal lykkes, er det nødvendigt at hjælpe Thisted Sygehus med ekstra midler. Det gør vi blandt andet ved at fritage Thisted for de rammebesparelser, som de øvrige sygehuse desværre ikke slipper for. Det vil være en helt urimelig opgave for en ny ledelse, hvis den fra begyndelsen skal trækkes med de store økonomiske problemer, som andre har skabt.

Efterfølgende har vi besluttet, at Thisted Sygehus lægges sammen med Sygehus Vendsyssel – og forudsætningen for denne fusion var, at Thisteds dårlige økonomi ikke skulle påvirke denne sammenlægning.

Vi er rigtig glade for, at vi - sammen med en håndfuld politikere på tværs af partierne – fik lagt så meget pres på den store gruppe, som ville nedlægge N8 i Thisted, at regionsrådsformanden til sidst måtte trække forslaget ud af strukturplanen. Vi er svært tilfredse med, at den psykiatriske sengeafdeling fik lov til at bestå, så også borgerne i dette område har mulighed for indlæggelse og behandling i deres nærområde. Ekstra tilfredsstillende har det været at se, at man nu har erkendt, at der ikke en gang skal reduceres i antallet af senge, som der ellers efterfølgende blev lagt op til.

Det er ikke sådan, at alt er sat i stå på anlægsområdet, men flere af de hårdt tiltrængte renoveringer kommer til at strække sig over længere tid end ønskeligt. Vi er glade for, at det trods alt lykkes at sætte gang i byggeriet til det ny psykiatriske sygehus i Aalborg Øst.

Statens rolle

Ift. finanslov, så mener Regeringen tilsyneladende – ligesom tidligere regeringer – at den er bedst til at vurdere, hvor skoen trykker i de forskellige regioner. Man kunne godt ønske sig, at de ville bruge deres kræfter på de ting og sager, som der ikke er andre til at tage sig af og så overlade det til de, som er tættest på, at afgøre, hvor og hvordan pengene gør mest gavn, fremfor at trække allerede udmøntede midler tilbage, for derefter at give en del af det tilbage – øremærkede penge, kamufleret som nye penge.

Jeg tænker lidt, at folketingets politikere eksempelvis kunne have brugt lidt flere kræfter på Sundhedsstyrelsen – det har været tiltrængt i mange år.

Måske kunne de også bruge lidt kræfter på, at finde en løsning på den helt urimelige bloktilskudsfordeling og på den kommunale medfinansiering.

Vi kunne også ønske, at nogen ”oppefra” havde turdet vise lidt mere mod og ansvarlighed ift. at få sparket gang i prioriteringsdebatten omkring den meget omtalte nye og dyre medicin – men der var de godt nok seje i optrækket.  

På Christiansborg burde de prioritere Skat højt. Hvis Skat kom til at fungere efter hensigten, så havde vi måske slet ikke økonomiske problemer i en størrelsesorden, som er værd at tale om.

Men det er selvfølgelig lettere, at sidde og detailstyre regionerne end det er at tage fat på sådanne ømtålige emner.

 

HVORFOR DETTE HASTVÆRK?

Vi lovede for fire år siden, da den seneste sygehusplan blev til, at vi ikke ville tale om at lukke ned i Dronninglund før 2020. Det løfte agter vi at holde.

lene.jpg (1)

 

Sygehuset ligger i dejlige omgivelser og i gode solide bygninger.

I Dronninglund er der et godt arbejdsmiljø, som kommer både medarbejdere og patienter til gode. Der er en høj patienttilfredshed på Dronninglund Sygehus. Der arbejdes effektivt i Dronninglund - både pga. et godt arbejdsmiljø, en sammentømret medarbejdergruppe samt matriklens overskuelige størrelse og sammenhæng i bygninger.

Desuden er der ikke de samme problemer med at rekruttere og fastholde læger i Dronninglund, som vi ser på andre mindre sygehuse - også en væsentlig grund til at bevare Dronninglund Sygehus.

Økonomien i Region Nordjylland er presset, og vi er nødt til at finde besparelser på strukturen.

Det handler om så store beløb, at der nødvendigvis må lukkes matrikler for at få enderne til at nå sammen. Det er bestemt ikke let at træffe beslutning om, hvilket sygehus der skal lukkes. Uanset hvor nøglen drejes om, vil det være til gene for patienterne og til frustration for medarbejderne.

Det kan dog undre mig, at så få har tænkt den tanke, at der er mulighed for at finde besparelser andre steder end i Dronninglund.

Nogen har endda tydeligt tilkendegivet, at der ikke er andre muligheder. Selvfølgelig er der det, og naturligvis bør der være mere i spil og mere end blot et forslag til at finde de penge, som vi har givet håndslag på at tilvejebringe.

Strukturændringer alene kan ikke løse de økonomiske problemer, men jo større sygehus der nedlægges, des flere midler kan der spares og dermed bliver udfordringerne med at få budgettet til at hænge sammen mindre.

En lukning af Hobro Sygehus er mindst lige så oplagt en mulighed, som lukningen i Dronninglund er. Aktiviteterne i Hobro kan rummes i regionens øvrige matrikler og der kan findes langt flere penge ved en lukning af Hobro Sygehus end ved en lukning af Dronninglund Sygehus. Og de penge er der så rigeligt brug for. Som økonomien tegner sig nu, vil regionen ved indgangen til 2016 mangle 200 mio., for at få budgettet til at hænge sammen. Og ingen kan på nuværende tidspunkt garantere, at det ikke kommer til at se endnu værre ud i løbet af året.

Derfor burde vi tænke lidt bredere og erkende, at de midler som kan findes ved at lukke ned i Dronninglund langt fra er nok. Der må større indgreb til. Der er imidlertid intet tegn på, at et forslag om at lukke Hobro Sygehus kan samle et flertal, så der er ingen i Hobro, som behøver at bekymre sig.

Hvis vi i SF skulle tilslutte os en aftale om, at sygehuset i Dronninglund nedlægges, så var betingelsen, at der samtidig blev truffet en beslutning om, at Neurorehabiliteringen samles på den nuværende sygehusmatrikel i Dronninglund. Heller ikke denne løsning kunne vinde gehør og derfor er SF ikke en del af det forlig, som flere andre tilsluttede sig - fire uger tidligere end annonceret.

Hvis borgere og medarbejdere i Dronninglund føler sig taget på sengen, så er der ikke noget at sige til det.

Regionen har afholdt flere borgermøder vedrørende sygehusplanen. Hver gang er tilhørerne blevet fortalt, at Regionsrådet ville læse høringssvar og gå i dialog med borgerne, inden en beslutning om fremtidens sygehusstruktur skulle vedtages 23. juni.

Allerede 28. maj, kunne forbløffede borgere og medarbejdere i regionen så læse en pressemeddelelse, hvori der stod, at Dronninglund Sygehus nedlægges til oktober. Nogen har haft vældig travlt med at få en aftale klappet af. Så travlt, at de helt glemte at se på sundhedsudvalgenes indvendinger til forslaget. Og så travlt, at de helt glemte, at de havde fortalt borgerne, at den ny sygehusplan først skulle vedtages d. 23. juni. En helt igennem underlig og udemokratisk proces, som ikke bare borgere og medarbejdere, men også en del regionsrådsmedlemmer undrer sig over.

Manipulerende pjece bør straks trækkes tilbage

Påstået enighed om Limfjordsforbindelse over Egholm er løgnagtig

egholm.jpg

Pressemeddelelse, 22. april 2015

 

Det er manipulation af værste skuffe, når en ny pjece fra Region Nordjylland og KommuneKontaktRådet KKR påstår, at der er enighed om en ny Limfjordsforbindelse over Egholm. SF har både i Regionsrådet og i KKR klart sagt fra over for den helt forkerte prioritering. Sidst KKR behandlede spørgsmålet sendte SF endda vores eget høringssvar.

”Da SF-Nordjyllands bestyrelse i aften diskuterede pjecen var der stor undren over, at nogle så åbenlyst kan fordreje sandheden, for at nå et politisk mål. Hidtil har fordrejningerne i debatten været mindre åbenlyse. Det her er simpelthen så tykt, at pjecen straks bør trækkes tilbage”, siger formanden for SF-Nordjylland, Thomas Krog

I SF har vi hele tiden ment at en Egholmløsning er forkert, dyr og ikke løser de udfordringer vi står overfor. Der bygges super-sygehus i det østlige Aalborg, og Aalborg Universitet bliver større og større. Det giver behov for øget kapacitet og mere sikkerhed i Limfjordstunnelen.

I SF ønsker vi at forbedre forholdene for borgerne såvel som erhvervslivet i Aalborg og Nordjylland. Det gør man ikke ved at bygge en motorvej et helt forkert sted, men derimod ved at forbedre den vi allerede har.

På vegne af SF-Nordjyllands bestyrelse

Thomas Krog, formand

Spørgsmål til ministeren

Hermed svar på de spørgsmål som Steen Gade og Lisbeth Bech Poulsen har stillet omkring skifergas til klimaministeren og miljøministeren. Der mangler fra sundhedsministeren om radioaktivt affald.

vindmølle.jpg
 

Klima-, Energi- og Bygningsudvalget - Alm. del

KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm., om det vil kræve op til 4.900 brønde at udbygge det areal på 3.200 km2 i Nordsjælland og Nordjylland, hvor der geologisk set er størst potentiale for gas i den danske alunskifer, til klima-, energi- og bygningsministeren. 04.05.2015

http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/keb/spm/83/svar/1248846/index.htm



KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om en detaljeret redegøre for den ulykke, der indtraf på Statoils skifergasanlæg i Ohio i juni 2014, til klima-, energi- og bygningsministeren. 04.05.2015


KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om alunskifer – hvor kulstofindholdet er af marin oprindelse og kendetegnet af lav sedimentationshastighed – må forventes, at indholdet af uran er positivt korreleret med kulstofindholdet, til klima-, energi- og bygningsministeren. 04.05.2015


KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om en række store olieselskaber har trukket sig fra licenser til efterforskning og indvinding af skifergas i Europa, til klima-, energi- og bygningsministeren. 04.05.2015
KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om en liste over licenser til efterforskning og indvinding af skifergas i Europa med angivelse af, hvem der er licenshavere, til klima-, energi- og bygningsministeren. 04.05.2015
KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvor mange europæiske skifergaslicenser, der som Danmark har statsligt medejerskab, til klima-, energi- og bygningsministeren.
04.05.2015
KEB, Alm.del - 2014-15 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om den aktuelle situation med hensyn til forbud eller moratorier vedrørende fracking og skifergasindvinding i lande og delstater, til klima-, energi- og bygningsministeren 04.05.2015


Miljøudvalget - Alm. del

MIU, Alm.del - 2014-15 - Spørgsmål 419: Spm. om, hvor store mængder grundvand befinder sig under de 3.200 km2, hvor der geologisk set er det største potentiale for skifergas i den danske alunskifer, til miljøministeren. 04.05.2015

http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/miu/spm/419/index.htm

MIU, Alm.del - 2014-15 - Spørgsmål 420: Spm. om, at redegøre for de natur- og fredningsinteresser, der findes i det 3.200 km2 store område, herunder områder hvortil der vil kunne ske udledning af spildevand fra skifergasudvinding, til miljøministeren. 04.05.2015
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/miu/spm/420/index.htm


MIU, Alm.del - 2014-15 - Spørgsmål 424: Spm. om, hvad status er for Naturstyrelsen plan om at få udarbejdet en uafhængig analyse af fordele og ulemper ved fracking, til miljøministeren. 04.05.2015
http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/miu/spm/424/index.htm

Lad skifergas blive i jorden

Skifergas er en trussel mod vores drikkevand, vores natur, miljø og klima! Det er den forkerte vej at gå for at nå vores mål og at blive fri for fossile brændsler.

vindmølle.jpg

Læserbrev af Lisbeth Bech Poulsen, MF, miljøordfører, folketingskandidat i Aalborg Øst-kredsen og

Paul Rode Andersen, folketingskandidat i Frederikshavn-kredsen

 


I Frederikshavn fortsætter Total efterforskningen efter skifergas på den lokalplanstilladelse, som et flertal i Frederikshavn Byråd har udstedt. Alle de borgerlige partier samt Socialdemokraterne har medvirket til at bane vejen for udvinding af skifergas i Vendsyssel. Kun SF og Enhedslisten stemte imod.

Flertallets beslutning skal ses i lyset af, at de selvsamme partier samtidig har besluttet at gøre Frederikshavn til en vedvarende energikommune! Det er jo helt sort.


Flere lande og delstater har indført forbud mod fracking i forbindelse med udvindingen af skifergas senest New York State i december og Skotland i sidste uge. Chevron meddelte for nogle dage siden, at selskabet opgiver skifergas i Polen.

I Nordsjælland, som bliver det næste sted, hvor Total vil søge efter skifergas, har socialdemokraterne i såvel Allerød som Gribskov vendt sig mod skifergassen.

Vi ønsker, at skifergassen skal blive i jorden af flere grunde: For det første skal to tredjedele af de fossile reserver forblive i undergrunden, og efterforskning efter nye felter skal stoppes, såfremt Danmark ønsker at leve op til målsætningen om, at den globale temperaturstigning skal holdes under to grader.

I 2012 blev vi enige om at lave verdens bedste og grønneste energiaftale. Vi har et mål om, at halvdelen af elforbruget i 2020 skal leveres af vind, at kulkraften skal afvikles inden 2030, og at
der skal omstilles til 100 procent vedvarende energi i 2035 i el- og varmesektoren og i transportsektoren i 2050 kan det danske behov for naturgas i den fossile udfasningsperiode dækkes fra de eksisterende felter i den danske del af Nordsøen.

Et andet problem ved skifergas er, at noget af skifergassen, som hovedsageligt består af metan, slipper ud til atmosfæren. Metan regnes for en langt stærkere drivhusgas end CO2, og dermed er det synspunkt, at skifergas forurener mindre end kul, varm luft! I USA er der anvendt 750 forskellige kemikalier ved fracking. Hvis Danmark åbner for produktion af skifergas, vil det for det tredje risikere at føre til store mængder kemikalieforurenet spildevand fra den opsprækkede alunskifer med risiko for forurening af grundvandet.

De mange boringer vil for det fjerde få store indvirkninger på natur og miljø. Der skal hele tiden bores nye brønde med boretårne for at producere en given mængde skifergas, og det vendsysselske landskab vil blive arret til ukendelighed. Dertil kommer etablering af vejanlæg, kemikalielagre, spildevandsbassiner og gasdistribution og stærkt forøget lastbiltransport af vand, kemikalier og sand til borepladsen, og tilsvarende transport fra borepladsen af spildevand og affald.

Vi vil lade skifergassen blive i jorden og arbejde for vedvarende energi i stedet!

Kamp mod skifergas

Bestyrelsen for SF-Nordjylland har besluttet at gå aktivt ind i kampen mod skifergas.

vindmølle.jpg

Usikkerheden skal komme natur og grundvand til gode. Godt nok er der pt. kun tale om prøveboringer, men konsekvenserne af udvinding af skifergas skal diskuteres nu.

Noget at vigtigste vi har er vores rene drikkevand og vores sundhed. Den skal vi passe på. SF Nordjylland har sendt et brev til Christiansborg.

 Lyt til interview med Thomas Krog, formand for SF Nordjylland her:

  

 

Budget 2015

På trods af nogle svære odds er det lykkedes at få et tilfredsstillende budgetresultat, der som titlen på budgetaftalen siger, vil fremtidssikre Region Nordjylland. De store besparelser sker ved omlægning til mere hensigtsmæssige arbejdsgange, ved at undgå alle former for spild og overforbrug samt besparelser på indkøb. Det er tiltag, der vil kræve meget opmærksomhed fra ledelserne og ikke mindst nytænkning.

bente.jpg

Budgettale af Bente Lauridsen.

 

I SF er vi til gengæld glade for at vi har undgået rammebesparelser, der køres ud over alle områder. Men med så store ændringer er det godt at budgettet fokuserer på mindre sygefravær, for i et stadig omskifteligt system, som sundhedsvæsnet må vi fokusere på medarbejdernes såvel fysiske som psykiske ressourcer. Forbedringer af arbejdsgange vil ske via LEAN og FLOW, både af hensyn til kvalitet og effektivitet. Det sættes der derfor også midler af til. Det samme gælder fortsættelse af udrulning af de pakker, der har været en del af patientsikkert sygehus.

Vi er i stand til at fortsætte udbygningen af Aalborg Universitetshosptal med professorater og vil kunne sætte flere speciallæger ind i akutmodtagelserne samt ansætte en neurolog og en reumatolog i praksissektoren. Jeg håber så også en samlet indsats vil gavne Sygehus Thy-mors, som indtil nu har brugt rigtig meget på vikarudgifter. Og med en ekstra indsats for at få patienter og pårørende inddraget er vi på vej mod at tænke professionel behandling af patienter på en anden måde end før.

Det har været nedslående at se, at de nordjyske sygehuse faktisk halter mere bagud end almen praksis i forbindelse med indføring af FMK, derfor opprioriteres også både indsatsen og sikkerheden omkring FMK.

Den fortsatte ulighed i sundhed ligger det os meget på sinde at gøre noget ved, vi kan se i sundhedsprofilerne, at den både er geografisk, social og uddannelsesmæssig. Flere forskellige tiltag :f.eks jordmoderordning og borgersnære sundhedstilbud skal fortsætte denne indsats mod ulighed i sundhed.

I psykiatrien er der plads til en øget indsats mod tvang, og vi er glade for den fortsatte videreførsel af aktivitetsmuligheder og mere socialt fagligt personale, ligesom udbredelse af OPUS, der skal sikre tidlig opsporing af psykiske lidelser hos børn og unge, nu udbredes til den nordlige del af regionen også.

Nedlæggelsen af Akutbilen i Skagen skaber utryghed. Det er altid svært, når man mister noget, men vi vil i SF gerne forsøge at finde en løsning, der kan gøre borgerne mere trygge, således som Mogens Nørgaard foreslår.

Vi er i SF godt tilpas med, at bygning af en nyt neurorehalititeringscenter er udskudt til strukturvedtagelsen, for vi er ikke så varme på at bruge 100 mio på OPP projekter, så vi håber på at der findes andre muligheder, når vi får gået alle matrikler igennem.

Med hensyn til den regionale trafik mener vi, det er forsvarligt nok en gang at tage af kassen hos Nordjyske Jernbaner for at undgå at skære dybt i buskørslen til uddannelsessteder og udkanter, som vi jo prioriterer højt.

Afsnittet om den 3.Limfjordforbindelse kunne vi godt have været foruden, og der er jo heller ikke nogle økonomiske konsekvenser for 2015. men vi konstaterer sammen med de øvrige forligsparter, at et flertal i Folketinget har truffet beslutning om at fastlægge forbindelsen over Egholm, en beslutning vi beklager, men er enig i, at realiseringen vil kræve statslig finansiering.

Til gengæld er vi meget tilfreds med at fortsætte omlægning til økologisk madproduktion, hvor en nylig afholdt konference jo tydeligt viste, at mulighederne nok er langt større, end mange politikere og embedsmænd her i regionen havde forestillet sig.

Vi hilser også den nye klimapris velkommen, som et konkret eksempel på, at vi som klimaregion ønsker at fremme klimavenlige løsninger.

I en budgetsituation brydes meningerne og der gives og tages for at få enderne til at hænge sammen. I SF vurderer vi indflydelsen i denne situation højt, og selv om alt ikke er blevet som vi har ønsket, er der meget vi er tilfredse med.

Enhedslisten har valgt at stå udenfor. Mange har rost EL. jeg ærgrer mig lidt, for sammen kunne vi have løftet noget mere. Jeres handlemåde minder mig om vedtagelsen af testcenteret i Østerild i Thisted Kommune, hvor EL protesterede ved at hænge i træerne. Vi i SF har begge ben på jorden og vil hellere sidde med ved forhandlingsbordet.

I forbindelse med at DF har trukket sig fra budgetforliget har jeg lyst til at udtrykke min undren. Er det mon DF’s viceborgmester i Thisted og folketingskandidat i Hjørring, der har påvirket gruppens beslutning. Han havde i hvert fald et stærkt kritisk indlæg i Nordjyske. Og så vil jeg i øvrigt til Kristoffer fra DF, der er den eneste rigtige nybegynder blot lidt bittersødt bemærke, at jeg som SF’er har erfaret, at det er ikke alt der står i et valgprogram, der bliver realiseret, når flere partier skal have indflydelse.

Men afslutningsvis – SF er med i Budgetaftalen.

SF SIGER STADIG NEJ TIL UNØDVENDIGE MOTORVEJE

I SF har vi i de seneste dage kunne konstatere at debatten om en ny Limfjordsforbindelse er blusset op, eftersom en del af partierne i forligskredsen mener, der er enighed om en linjeføring over Egholm. Det undrer os meget i SF, da vi er en del af forligskredsen, og vi er på ingen måde klar til at tegne en linjeføring over Egholm.

egholm.jpg

24. Juni 2014:

I SF har vi hele tiden ment at en Egholmløsning er forkert, dyr og ikke løser de udfordringer vi står overfor i Aalborg og Nordjylland. 

Lige nu bygges der et super-sygehus i det østlige Aalborg og Aalborg Universitet bliver større og større. Det vil i fremtiden give behov for en øget kapacitet i Limfjordstunnelen, og en bedre sikkerhed, så flest mulige uheld undgås.

Derfor arbejder SF for en række forbedringsforslag. I korte træk indeholder forslagene følgende: 

• Et tredje sydgående spor på E45 ved Limfjordstunnelen
• Intelligent Trafikstyring ved kø og uheld
• Ny motorvejs-afkørsel til City Syd
• Et tredje tunnelrør, når og hvis behovet opstår

Disse ting vil nedbringe antallet af uheld. Ved at lave disse forbedringer vil vi kunne redde menneskeliv og reducere risikoen for kø.

I SF ønsker vi at forbedre forholdene for borgerne såvel som erhvervslivet i Aalborg og Nordjylland. Det gør man ikke ved at bygge en motorvej et helt forkert sted, men derimod ved at forbedre den vi allerede har. Derfor vil vi fortsat arbejde målrettet med at forbedre forholdene, til glæde for både borgere og erhvervsliv.

 

Læserbrev bragt i Nordjyske 24. juni 2014 om en eventuel ny Limfjordsforbindelse.


Af
Jens Toft-Nielsen, byrådsmedlem, SF Aalborg
Jørgen E. Jensen, formand, SF Aalborg
Karsten Hønge, transportordfører, SF
Lisbeth Bech Poulsen, medlem af Folketinget, SF Aalborg
Thomas Krog, formand, SF Nordjylland

FØRST FORBEDRINGER, DERNÆST KAN DISKUSSIONEN FORTSÆTTE

Udtalelse fra SF Nordjyllands bestyrelse, maj 2014.

COLOURBOX6740496.jpg

De nødvendige forbedringer af stabilitet, sikkerhed og kapacitet i den nuværende forbindelse må ikke drukne i diskussionen om en eventuel 3. Limfjordsforbindelse. Der er problemer, der kan løses allerede i dag, for relativt små midler. SF-Nordjylland og SF-Aalborg har derfor sendt en række forslag til forbedring af den nuværende centrale motorvej E45 samt Limfjordstunnellen til Folketingets transportudvalg.


De vigtigste forslag er :
1. Et tredje sydgående spor fra tunnelen op ad bakken til broen over motorvejen ved Aftenvej. En strækning på 1500 m. Pris cirka 55 millioner kroner. Vejdirektoratet anbefaler denne udvidelse.


2. Delvist overhalingsforbud i tunnelen, med intelligent trafikstyring. Pris cirka 15 millioner kroner.

3. Ombygning af tilkørsel og rundkørsel ved Ø. Uttrupvej. Pris cirka 10 millioner kroner. Vejdirektoratet anbefaler, at det planlægges.

4. En ny statslig indkørsel fra E45 til Aalborgs nuværende sydlige byafgrænsning (City Syd). Pris fra 200 til 800 mio. kroner afhængig af linieføring. Løsningen skal betales af staten.

Der er netop fra Vejdirektoratet kommet en ny rapport med nye beregninger, på basis af "Landstrafikmodellen". I den beregning falder den forventede fremtidige trafikforøgelse på tværs af fjorden markant i forhold til beregningerne i VVM 2011. Såfremt de ovenfor nævnte forslag gennemføres, vil en 3. Limfjordsforbindelse ikke være trafikalt påkrævet i en del år fremover.

Derfor taler al sund fornuft for, at planlægning og eventuel fastlæggelse af en linieføring over/under Egholm, som en paralleltunnel på E45, eller som en helt ny østlig forbindelse via Aalborg Havn bør afvente erfaringerne med forbedringerne af den nuværende forbindelse.

 

På vegne af SF-Nordjyllands bestyrelse

Thomas Krog, formand

Referater

Nedenfor kan downloades referater fra bestyrelsesmøder og repræsentantskabsmøder, som pdf-dokumenter.

Valgprogram 2014-2017

SF vil fortsat arbejde for at borgerne bliver sat i centrum, frem for den systemtænkning vi stadig ser. Derfor er det vigtigt for SF at samarbejdet mellem regionerne og kommunerne i Nordjylland fortsat udvikles, således at den enkelte ikke oplever at de forskellige instanser modarbejder hinanden. For SF i Nordjylland er det borgerne, som er i centrum, og for borgerne er det ligegyldigt, om det er kommunen eller regionen, som står for behandlingen af sygdomme.

laege.jpg

Regionerne har gjort det godt, men det er fortsat en udfordring, at Region Nordjylland er den mindste region. Vi er i gang med at opbygge Aalborg Universitet Hospital, og det er en stor opgave at sikre tilstrækkeligt med specialer, så de nordjyske patienter kan sikres behandling i vores egen landsdel.

Et godt valg for SF er vigtigt, for at sikre regionernes overlevelse.

SF Nordjyllands valggrundlag til regionsrådsvalget 2013 kan downloades her som PDF dokument.

 

SF i Nordjylland har i indeværende periode - 2010-2013 - taget medansvar for løsning af alle opgaver i regionen. Den psykiatriske skadestue er nu, på SF’s initiativ, igen åben og der er atter ansat socialfagligt personale. SF har sat dagsordenen inden for økologi og foreslået Nordjylland som klimaregion. 

Senest har vi fået gennemført, at køkkenerne på ét af regionens sygehuse samt på én af
institutionerne på specialområdet fremover fremstiller økologisk mad.
SF har medvirket til at styrke et bredt palliativt tilbud.
SF har medvirket til at forbedre arbejdsforhold via f.eks. sociale klausuler og kædeansvar.
SF har taget initiativ til at der er oprettet et demokratiudvalg og vil fortsat arbejde for en
udbygning af demokratiet i Regionen.

Univers
Mobil navigation