Mads Nikolajsen

Mads Nikolajsen er SF Norddjurs kommunalbestyrelsesmedlem.

undefined

Lidt introduktion til Nikolajsen

Kommentar til budgetaftalen 2018

Grønne investeringer og opnormering i daginstitutioner - to fremskridt i budgetaftale

Kommentar til budgetaftalen i Norddjurs:

SF gik med i aftalen i år, og det er der mindst tre gode grunde til:

1. Vi fik en række fremskridt med:

På driften bl.a.:
Opnormering på daginstitutionerne med 1,25 millioner

Fastholdelse af Vej og Park-folk via vinteropgaver og øget uddannelse. Og generelt skal efteruddannelse og fastholdelse af medarbejdere have højere prioritet.

Vi får indført en velkomstpakke for nye borgere, Grenaa Gademusikerfestival får en fast støtte, og vi melder os ind i Landdistrikternes Fællesråd, der er et vigtig talerør for områderne uden for de største byer.

Gratis psykologhjælp for unge, som SF foreslog og fik ind i budget 17, fortsætter.

På anlægssiden har det været afgørende at få investeringer i energiomstilling og en aktiv klimapolitik med. På investeringslisten er også med-finansiering af et nyt afsnit på Kattegatcentret og udbygning af Grenaa Idrætscenter med både springhal og tilbud for bredden.

2. Budgettet sikrer dagens serviceniveau, men den pressede økonomi betyder desværre, at vi ligger 19 millioner under det tilladte serviceloft.

3. SF er med, når høringssvarene skal behandles, og når anvendelsen af de sidste statstilskud fastsættes.

Selvfølgelig var det et andet budget, hvis SF alene kunne bestemme. Blandt vore forslag var et løft til energirådgivning i landdistrikterne, styrket inklusion og specialundervisning, tilbud om ferie for aktivitetscentre for hjemmeboende handicappede. På sparesiden ville vi slanke den kommunale (over-)administration af skolerne, og reducere i kommunalbestyrelsens udvalg efter næste valg. Det er vi ikke kommet igennem med. SF´s forhandlingsgruppe består af Jytte Dalgaard, SF´s baggrundsgruppe, Jytte Schmidt, formand for SF-Norddjurs og Mads Nikolajsen, som siger:

”økonomi til et ”skindet på næsen” budget, uden nedskæringer eller svære omprioriteringer, med plads til udvalgte fremskridt, tæt på kommunalvalget har gjort budgetaftale til et tilløbsstykke. Det er ikke overraskende at alle 27 gik med.”

Det er nyt at der laves en budgetaftale inden 1. behandling og inden borgerhøringen. I aftalen indgår, at aftalepartierne sammen skal vurdere høringssvarene. Så må vi se, om og hvad der skal ændres som følge af høringen.

Mads Nikolajsen SF i Norddjurs kommunalbestyrelse mobil 61 28 63 27

Kommunalpolitisk beretning marts 2017

SF laver aftaler og stiller forslag

I SF har vi to gode vaner:
1/At gå efter indflydelse og aftaler og flertal.
Og ellers: Hvis nu der er for lidt SF-politik i en aftale:
2/at foreslå det vi synes er rigtigt. Som ændringsforslag. Så alle kan se SF´s alternativ. Det planter et frø, og ganske ofte kommer SF-forslaget igen senere i en eller anden version.

Der er andre i byrådssalen som kalder det profilering. Det må de gerne. For SF er det naturligt at dele sig efter holdninger. Men der er partier som stort aldrig har ændringsforslag. Som ikke viser hvad de vil sætte i stedet.

Som ”single” i kommunalbestyrelsen er der situationer hvor det kan være lidt surt, hvis et SF-forslag bare bliver stemt ned. Der ligger jo altid et stykke arbejde fra mig, nogle SF-ere eller andet godtfolk bag ændringsforslaget. Plus nogle visioner. Men det opvejes helt af at både SF-initiativer og SF´s samarbejde med andre partier og udvalgsmedlemmer rigtig tit giver resultater.  Det hjælper også gevaldigt, at rigtig ofte kommer der positive reaktioner på SF´s alternativer, fra borgere der er glade for at det kommer frem.

Et interessant eksempel er jo budget 2017. Her blev jeg i forhandlingerne til det sidste, og der kom gode ting med ind som gratis psykologhjælp til unge, små-jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet, fordi de nye kontanthjælpsregler kan skabe fattigdom og udstødning i hidtil uset omfang. Nedskæring af sundhedspleje og flextur prisstigning blev taget af bordet. Der kom lidt ekstra til kommunens grønne afdeling og Norddjurs skal lægge en aktiv ansøgningsstrategi over for Den Danske Naturfond.

V blev også hele tiden. Men V stillede slet ikke forslag. Derfor fik SF indflydelse på forhandlingerne i modsætning til V – og det selv om SF ikke gik med slutaftalen.

Urokkelighed især i S + DF´s nej til bare 0,7 million til daginstitutioner med mange flygtningebørn og store forskelle i holdning (ikke i økonomi) i skolepolitikken betød at SF ikke gik med i aftalen, og i stedet foreslog : Nulstigning i SFO- taksten, Forenkling af folkeskolen med større frihed på den enkelte skole og besparelse på central administration og konsulenter, stop for nedskæring af specialundervisning og inklusion. 0, 7 mio til daginstitutioner med flygtningebørn og en systematisk og billig energirenovering i landdistriktet, der hvor man ikke har fjernvarme.

SF sætter retning.

Det gode ved SF´s arbejdsform er at vi - selv med et eller få mandater - kan sætte retning. Enten ved at være med i aftaler, eller ved at pege på alternativer, som mange uden for byrådssalen synes om.

Og SF har sat retning også det sidste år, hvor vi ellers har oplevet at S er tættere på DF end på venstrefløjen. Samarbejdet mellem EL og SF er udbygget. De borgerlige partier er en broget flok og V har hverken oppositionspolitik eller borgmesterkandidat.

SF har sat retning, og det går den rigtige vej bl.a. med jobs inden for genanvendelse, med Kolindsund, med letbane og mobilitet for hele Djursland, med at skabe forståelse for decentralisering i Norddjurs, også i folkeskolen, vores vigtigste institution.

Tak for opbakning, ros og ris og inspiration til vore baggrundsgrupper og netværk, som alle er åbne også for ikke-medlemmer.

Mads Nikolajsen, Hornsleths Allé 26, Grenaa. 61 28 63 27. SF i Norddjurs kommunalbestyrelse.

Beretning fra byrådssalen

Klip fra Mads´ SF-indlæg i byrådssalen det sidste årstid

Budget-vedtagelse 2017:

Tak til borgere, bestyrelser, fælles elevråd, forældre, ansatte m.fl. som har engageret sig i budgetarbejdet . Tak til forvaltningen for et stort arbejde.  Og tak til aktive SF-ere: Som har været aktive i budgetarbejdet, i høringer og forhandling og debat - i overblik og i detaljen? On-line, på telefon, på baggrundsgruppemøde? At folk i omkring et parti med bare ét mandat forholde sig til hvad SF gør i den proces?
Når SF arbejder både på de indre linjer og udadvendt: Så ser vi at et mandat både kan øve indflydelse – og være i konstruktiv opposition. SF´s ændringsforslag fortæller at noget kan gøres bedre fra 2017.
Det aktuelle budget 17 blev bedre, fordi både SF og EL var med ved bordet til det sidste. Men budgettet stoppede før det blev godt – fordi det svigter skole og daginstitutioner på afgørende punkter.
Der er altså brug for nedskæringsstop i 2017 børn med særlige behov for at se om vi kan gøre noget bedre eller billigere. Vi kan altså frigøre ressourcer i hver eneste folkeskole, ved at spare på centralstyring af den. Der er altså brug for ekstra hænder til daginstitutioner med flygtningebørn med en tung bagage. Og Det skal ikke gå ud over de danske børn i institutionen, at vi er tildelt flygtninge. Bare 0,7 mio koster det at give 50% ekstra i merindskrivning. I forvejen er daginstitutionerne ramt af nedskæring på merindskrivningsbeløbet.

SF´s driftsforslag på de områder inkl. SFO koster ekstra 0,8 mio/år i snit. Samtlige SF ændringsforslag koster 2,4 mio fordelt på 4 år. I et budget på 2,4 mia/år.
+ 3,7 mio til Djurslandsskole byggeri, der samler mere i Fjellerup og frigør Stenvad. KB er nødt til at gøre noget her – uanset om I skriver det med i budgettet eller ej. Jeg blev i budgetprocessen ret bekymret for hvad flertallet vil med Djurslandsskolens børn.

Hvor er det så SF sparer? På ”skole-dagpasnings centralLedelse og udviklings konsulenter mv ” - i dag 10 stillinger, langt mere end andre kommuner. Velfærdssekretariatets store byggerier er slut og integrationsopgaven er flyttet. Og vi kan også spare lidt på kurser og konferencer i valgperiodens sidste år.

Plusserne i budgetaftalen er bl.a.: 200.000 til SF-initiativet om forebyggende psykologbistand til unge over 18 år. Et gennembrud, hvor jeg håber I vil se på hvad gør man i Syddjurs, hvad har man gjort i Favrskov. Det er bred opbakning til flextur til 4 kr/km, fortsat gratis byggesagsbehandling, oprustning af kommunens grønne indsats på 2-3 årsværk. Budgettet indenfor pleje og omsorg er ordentligt. Og SF håber en pulje til småjobs på kommunale arbejdspladser – via dialog med MED-udvalget – plus oprustningen af jobcentret kan styrke indsatsen for borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Der er også plusser på anlægssiden.

Plusserne gør, at SF trods minusserne undlader at stemme imod budgetaftalen.

Havvindmøller august 2016:
Min indstilling i forlængelse af den balance-politik SF hele tiden har ført. Det vil være rigtig godt hvis havnens projekt med 2-3 kystnære møller lykkes. Når SF-indstillingen er detaljeret, så er det for fra starten af at styre uden hvad der er kiksede med landmøllerne før sommer. Obligatorisk støjkontrol er vigtig – der er beboelse lige udenfor 4 x møllehøjde grænsen. Det bedste vil være at de placeres på havet øst for havnen, men selvfølgelig udenfor de mange sejlrender.

Havvindmøller December 2016:
Sagen har udviklet sig, mest positivt – muligheden for møller nær Grenaa Havn er nu udvidet til også at være længere væk fra kysten. Det hed sig før, at det var umuligt. Dermed bliver der en afstand på ca 2 km til beboelse på Stensmarksvej, Kalkværksvej, Havneplads, Kystvej osv. Placeringen bliver også en positiv markering af havnen – i stedet for at dominere Ålebugt ml Kalkbakkerne og Fornæs.

Fordi en/flere virksomheder har interesse i at opføre dem og fordi Djurs Wind Power netværket har fordel af det, uanset hvem der stiller op.
Fordi vi kan producere vedv energi, det skylder vi de næste generationer
Fordi der er en chance for at el kommer energiforsyning af Grenaa by tilgode
Fordi billig og grøn el fra Grenaa Havn kan tiltrække virksomheder.

Til slut – lad os komme videre med energipolitik i øvrigt – vi står i stampe. Skal vi udbrede fjernvarmenettet – eller overflødiggøre fjernvarme og isolere mere – budgetpartierne sagde nej til katalysator bevilling til landdistriktet uden fjernvarme.

S har nu i ½ år erklæret at komme med en politik, og nye planer er på standby indtil da – den kom ikke efter sommerferien, ikke med i budgettet = kun 1 mio til bæredygtig energipolitik og klimapolitik  – ser frem til at den kommer. Vindmøllestriden har sat os bagud og S-langsommelighed sætter os yderligere bagud.

Få dage efter KB-anbefaling fandt havnen ud af at møllerne ikke var rentable.

18. Miljøgodkendelse, VVM og lokalplan biogas anlæg Grenaa. August 2016

Anbefale godkendelserne. Meget stort projekt og ganske grundig sagsbehandling. Længe undervejs. Ligger velplaceret i industrikvarter – ideelt i forhold til omfartsvej

Vigtigt at være meget omhyggelig med miljøkontrol.

EL har skrevet meget imod anlægget her. Fortjener kommentar:

Kritik 1/ Svinefarme eller ej. Energi fra kvæg og svin, fra alle slags brug. SF er optaget af at få økologisk landbrug – men det gør vi ikke ved at kræve dårlig udnyttelse af allerede godkendte industrilandbrug. SF Ser frem til at en dag får vi udbygget husholdningsaffald fra køkkener – får det som råmateriale i anlægget

Blev vedtaget, og Norddjurs skal tage stilling til kommunegarantier 14-3-17

Solvarmeanlæg til Vivild fjernvarme: november 2016

Rigtig godt med solvarme anlægget til Vivild fjernvarme. Der kom dog en  protest fra nabo. Men Naboen har selv solgt til industri areal. Der skal placeres en 21 m høj tank og naboen får indflydelse til at vælge det mindste onde.

Forslag til velkomst til nye borgere. November 2016.

Udarbejdet af SF´s flygtningenetværk:
Vi skal markere at vi byder velkommen. To elementer – en årlig velkomst – og et velkomstbrev.

1/ Velkomsten kan være på rådhus – hvis plads – eller andet sted

2/ brev – eksempler – markedsføringsstrategien giver jo mange flere eksempler. Velkomstbrevet skal foruden de officielle ting bygge på noget fra butikker, foreninger osv.  Kolding eks – 2 billetter til

Selvstændig pointe i at vi siger velkommen til alle borgere – både de der flytter hertil fordi de vælger Norddjurs, og også de som tildeles opholdstilladelse her i ND.

Anbefalet, videre til økonomiudvalget.

Stationsprojekter: december 2016

Når jeg ikke kan gå ind for orienteringen er det fordi SF siden før sommer har efterlyst tidsplan for stationsprojekterne – har fået lovet tidsplan – og hele tiden er der kommet et udvalgsmøde med undskyldninger, tidsplanen kommer næste gang. Der har været en pinlig mangel på styring, og vi må bakke op om de gode mennesker i forvaltningen, der knokler for at vi bliver færdig til tiden – ell minimere forsinkelser. Det fortjener de.

Der er ikke meget vi kan fremskynde nu, men jeg vil pege på tre ting:

1/ I stedet for som orienteringen siger at tidsplan kommer februar kan vi få det på næste møde – med markering hvad er usikkerhed om

2/ I stedet for at vente på at Transportstyrelsen afgør om folk må gå henover skinnerne på fortovsmanér på Grenaa station må vi lave både plan A og B og måske C, ud fra at vi får lov og vi ikke får lov.

3/ I stedet for passivitet bør ND lave et opråb til TRMIN om at færdselsreglerne på Trustrup og Grenaa station afklares nu, respektløst at styrelsen forhaler – det er afklaret for Aarhus for år siden –

Januar: Daginstitutioner – fordelings nøgler mellem Norddjurs daginstitutioner:

SF ligesom EL anbefaler fordelingen i høringssvar fra Nørager og Vivild bestyrelserne – fordi det rummer en balance mellem store og små institutioner og ekstra ressourcer der hvor flygtningebørnene er også på en balanceret måde.

V forslaget bliver en bombe under de små institutioner, men tager til gengæld højde for ekstra ressourcer til flygtningebørn.

Uden ekstra ressourcer er det skidt for danske børn og flygtningebørn og deres institutioner og personale. I august slog bestyrelserne alarm, i september fik vi Stjernehusets nødråb af et høringssvar til budget.

S + DF afvist totalt at afsætte ressourcer der.

Det er ikke udrykningskorps men daglige pædagoger på stedet der er brug for. Område Grenå har 10-11 inklusions pædagoger der flyver rundt. Det er fler pædagoger på stuen der efterlyses.

Alt sammen oveni at alle institutioner er pressede fordi ND kører med lave normeringer og bruger en meget stor del på centrale initiativer væk fra børnene.

SF forslag om:

at der afsættes 573.000 kr. til opnormering i daginstitutioner med mange flygtningebørn" +

at et restbeløb indgår i den generelle ramme for dagtilbudsområdet og fordeles efter den besluttede budgetfordelingsmodel på området. Forslaget blev støttet af alle partier undtagen S-DF-LA (som fik flertal med én stemme)

Ansøgning om tilskud til Hurtigbus på pendlertider Auning-Hornslet, Januar:
Super  idé. Under 20 min Auning-Hornslet – tilbud om letbane adgang ikke kun for Auning. Men for hele Fjordlandet.

Vi har lavet stærke ansøgninger før, og skal kæmpe for den her også.

Vedtaget.

Kommuneplan – februar 2017:

Kommuneplanen er en af periodens vigtigste sager - på mange måder vigtigere end budget - mere langsigtet - kan udvikle mer med arealer end selv den største udvikl pulje og det bedste budget.

Godt med de tre bybånd: Bæltet omkring Grenaa, Auning-Allingåbro-Ørsted-bæltet og Midtbæltet Ørum-Glesborg-Bønnerup - mere fokuseret – plus oplæg op til nabosamarbejde - i stedet for nabo-rivalisering.

SF er særlig glad for at midterbåndet KOM med -mindretals udtalelsen fra C og SF fik folkelig opbakning i for-høringen.

SF stiller ændringsforslag for at styrke udvikling i Trustrup og Ørsted:

I Trustrup-Toubro området er det på høje tid at udfordre statslige myndigheders nej. Med baggrund i de muligheder letbaneudbygningen giver. Hvorfor skal Trustrup være den eneste letbanestation, hvor kommunen IKKE kæmper for flere arealer.

Ørsted, opstået nye muligheder siden sidste plan. Tangkæret er blevet en fantastisk gevinst. Det eksisterende potentielle boligområde skal vi gøre til byzone.

Bønnerup. Tillykke til Hans Fisker med en vellykket aktion for boligudbygning her.  – også her skal vi udfordre staten.

Forslagene er i høring nu.

Dispensation til at fælde træerne på Trekanten langs Århusvej i Grenaa: Februar:
Grenaa har en flot grøn port når man kommer fra Aarhus og passerer Hessel – mange berømmer den. Træerne er markante, og ikke flere og tættere end at alle også kan se de biler og facader som er til salg inde bagved.
Hvis det står til MTU flertallet, så lukker vi den grønne port fra Aarhus og omdanner indkørslen til reklame- og butiksfacader.  Skal vi lukke ”den grønne port” få måneder før vi åbner den ny letbanestation. Hvorfor gøre indkørslen grim i stedet for grøn?

Dispensationen blev afvist.

Godt nytår! – og godt nyt-årti!
I 2017 kommer letbanen. Med både Skejby- og Risskov-linje fra Aarhus tilpasning af busruter på Djursland. Grenaa Havn får sin omfartsvej, i forlængelse af Dolmer Kildeskov. Gl Estrup tager imod og får Jagtens og Skovens museum. Vi (også Djursland) er en del af den europæiske kulturhovedstad. Meget er gjort for at det særligt rige kulturår også styrker varige initiativer.

Norddjurs kommune har eksisteret præcis ti år. I stedet for et blik på 2016 vil jeg se på det første ti-år og starten af det næste.

Kommunesammenlægningen var en kæmpeopgave. Norddjurs er så stort og forskelligartet et område. Set i bakspejlet er der indført fælles vilkår for kommunal service, ældrepleje, dagpasning, biblioteker, kulturliv, erhvervspolitik, skole og dagpasning og så videre!

Den større kommune har givet større muligheder men også større distance.

På mange områder et professionelt løft: demensindsats, miljøindsats, sprogindlæring for bare at nævne enkelte og forskellige (mange andre kan opremses også). Vi skal ikke overse det kæmpearbejde for fællesskabet, som borgere, ansatte og frivilligverdenen har gjort –  hele tiden i en kamp med økonomien.

Det er jo lykkedes at skabe en sammenhængskraft. Kommunen er så ”skæv” med by og land, at den næsten er tvunget til at hænge sammen. En købstad med knap halvdelen af befolkningen placeret helt mod øst (næsten østligst – vores stormomsuste ø i Kattegat er ikke glemt!) og et kæmpe og aktivt landdistrikt. Meget er lykkedes for at binde by og land sammen.

Men der er blevet større afstand mellem befolkning og beslutningstagere, og ”tilbageerobring af nærdemokratiet” bliver en vigtig opgave fra 2017 og frem. Den kommunale sektor er blevet stærkere og opkvalificeret. Men vi fik gradvist for meget hierarki og topstyring. Her er brug for slankekur og forenkling.

Folkeskolen er vores vigtigste institution. Norddjurs skoler, vore børnebyer og også vore daginstitutioner skal have frihed til mere udfoldelse og mindre centralstyre. Her er ressourcer hos personale og forældre, som skal bruges mere og bedre.  Mindre topstyring og større indflydelse til borgere, brugere og medarbejdere på gulvet gælder også andre af Norddjurs institutioner og administration. Det gælder også i indsatsen for at få flere med som i dag er ”på kanten” af samfundet.

Mads Nikolajsen. SF i Norddjurs kommunalbestyrelse.
61 28 63 27 – mn@grenaa-gym.dk