velkommen til     sf Odense

Velfærdsforliget lykkedes

Kære SF’ere. Så lykkedes det! Vi har nu indgået et budgetforlig i Odense med krystalklare SF-aftryk. Det er et velfærdsforlig, hvor vi giver 97 mio. kr. til børn- og ungeområdet i Odense fordelt med 32 mio. til hvert af de tre områder: folkeskole, dagtilbud og sårbare børn og 32 mio. kr. til ældre/handicap. De har hårdt brug for pengene.

Brian Dybro spidskandidat.jpg

Inden forhandlingerne var der to veje vi kunne gå. Enten flere besparelser og effektiviseringer eller velfærdsprocenten, hvor vi hæver skatten med 1%-point og øremærker pengene til bedre normeringer. SF har valgt velfærdsprocenten.

Vi har næste år fået lov til at hæve skatten med 1/2%-point. Nu mangler vi bare den sidste halve velfærdsprocent. Den kan vi forhåbentlig hente næste år.

Vi har besluttet at lave et budgetværn på 50 mio. kr., som skal skaffes ved at spare på administrationen. Således har vi penge til at stå imod uforudsete udgifter næste år – vi ved jo ikke hvad den borgerlige regering kan finde på!

Pengene på administration skal findes ved, at Borgmesterforvaltningen og By- og Kulturforvaltningen hver skal spare 15 mio. kr., og direktørgruppen har fået til opgave at finde de sidste 20 mio. kr. ved besparelser på administrationen i hele kommunen. Det har været vigtigt for SF, at vi skåner de sagsbehandlere, som har borgerkontakt mest muligt. Det er skrevet ind i forliget.

Såfremt vi ikke får brug for hele budgetværnet til uforudsete udgifter næste år, er aftalen, at de socialt udsatte og sindslidende skal prioriteres. Det er en SF-sejr!

Herudover afsætter vi et engangsbeløb på 10 mio. kr. næste år til at skåne socialområdet for de besparelser, der er lagt op til.

Endelig afsætter vi 10 mio. kr., målrettet beskæftigelsesindsatser, og laver nogle såkaldte investeringsmodeller, hvor vi populært sagt tager penge af kommunekassen og bruger dem på at få folk i job. Dermed sparer vi penge på overførselsindkomster, så pengene kommer retur til kommunekassen.

Vi kan være pavestolte over resultatet. Det er godt for kernevelfærden!

De borgerlige, V, K og DF, står udenfor forligt. De er sure. De vil ikke være med til en lille skatteforhøjelse. Venstre har fremlagt et alternativt forslag. Det er et rent mord-katalog, som betyder besparelser på børn, unge, ældre, socialt udsatte og beskæftigelse. Venstre forsøger at bilde alle ind, at de prioriterer velfærden. Det er manipulation.

Deres forslag indeholder fx noget så tåbeligt, som at spare markant på undervisning i dansk som 2. sprog. Det vil ramme hammerende socialt skævt – særligt de skoler, som ligger i socialt udsatte boligområder. Det betyder fyring af 34 lærere. Tåbeligt og socialt uansvarligt!

Til slut kan jeg sige, at vi i forligskredsen (SF, S, Ø og R) har aftalt, at vi står sammen om at gøre forliget til virkelighed. Derfor vil vi jævnligt mødes, så alle partier får indflydelse på den konkrete udmøntning af budgettet.

Tak til alle jer, der har knoklet og hjulpet det sidste halve år med at fastsætte SF’s byrådspolitik. Uden jer var det ikke gået. Tak for det!

Jeg ser frem til fortsat godt samarbejde.

Kærlig hilsen

Brian Dybro
Politisk ordfører for SF i Odense

Medlemsmøde om Odense Kommunes Budget for 2017

Hvordan skal Odense Kommunes besparelser prioriteres i 2017? Kom og diskuter det på budgetmedlemsmødet den 15. juni kl. 19.00 i lokalerne Kongensgade 70, indgang fra Dronningensgade

Budgetsmedlemsmøde.jpg

Så er det igen tid for budgetmedlemsmøde.
Vi tager hul på de svære diskussioner om, hvordan Odense kommunes økonomi skal se ud det kommende budgetår.

På medlemsmødet vil SF's byrådsgruppe holde et oplæg til debat, hvorefter vi drøfter mulighederne for at få så megen SF politik på den økonomiske dagsorden som overhovedet muligt.
Kom og vær med til at diskutere og derigennem søge indflydelse på, hvordan pengene skal prioriteres.

SF Odense

• Formand, Kasper Westh