Hurtigere tog og samlet billetsystem i Europa
31-03-2019
I dag er det ofte billigere at tage flyet end toget, når man skal rejse i Europa. Det er helt håbløst, når vi samtidig skal sænke CO2-udledningen. SF foreslår derfor en europæisk togfond, der skal gøre det langt nemmere og billigere at tage toget rundt i Europa.
SF har gjort forarbejdet i Danmark med den danske togfond, timemodellen mellem de store byer og påbegyndelsen af Femernbroen, men forbindelserne videre ned i Europa skal styrkes. Pengene skal komme fra EU’s eksisterende budget, og SF foreslår konkret, at minimum 50 procent af alle EU’s transportinvesteringer fremover skal gå til den europæiske togfond.
“Ambitionen er, at toget skal blive et alternativ til flyet. Men det kræver investeringer i at sørge for, at overgangene bliver nemmere. Det kan godt være, at Danmark investerer i tog, og at Sverige investerer. Men hvis vi ikke tænker i sammenhænge, så får vi ikke de hurtigere tog,” siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau.
Togrejser i Europa skal ikke bare være billigere og nemmere, men også langt hurtigere end i dag. Rejsen mellem København og Berlin skal f.eks. reduceres fra 6 1⁄2 til 4 timer, København-Stockholm fra 5 til 3 timer, København- Hamborg fra 4 1⁄2 til 2 1⁄2 time og København-Bruxelles fra 11 til 7 1⁄2 time.
SF arbejder for at:
- Et nyvalgt Europa-Parlament bakker op om oprettelsen af en europæisk togfond.
- En ny rød-grøn regering i Danmark tager initiativ til at samle opbakning fra den svenske,
tyske og hollandske regering til at oprette en europæisk togfond. - Minimum halvdelen af EU’s infrastrukturmidler (Ten-T) skal målrettes opgradering af jernbaner og hurtigere tog mellem de store byer.